Studie, kterou zveřejnil autocar.co.uk, odhalila, že emise CO2 v rámci výrobního procesu elektromobilu jsou o něco vyšší než u klasických spalovacích aut. Nejen tato studie se snaží získat ucelenou informaci, co je vlastně efektivnější vyrábět a jak samotná výroba zatěžuje světové klima. Tento spor stále neutichá a jen nabírá na obrátkách. Pojďme tedy k datům.
1 kWh spolkne mezi 50 až 200 kg CO2
Počáteční deficit je téměř jasný vzhledem k energetickým požadavkům na výrobu baterie. Mezinárodní rada pro čistou dopravu vypracovala podrobnou zprávu k otázce výroby baterií určených pro pohon elektromobilů. Výsledky se pohybovaly od 50 kg CO2/kWh do 200 kg CO2/kWh. Vše záleží na způsobu dopravy materiálů a použití alternativních zdrojů elektrické energie při výrobě.
Údaje od Volkswagenu naznačují, že 40 % emisí z výroby elektromobilu plynou z výroby baterií, dalších 18 % pochází z výroby oceli, 6 % z výroby hliníku a jen 5 % z výroby elektromotoru. Zbylých 31 % se dělí mezi plasty, sklo a další prvky. Výrobci automobilů samozřejmě pracují na tom, aby snížili emise CO2 z výroby co nejníže.
Rozdíl se vyrovná po nájezdu 26 až 78 tisíc km
Podle těchto výpočtů můžeme říci, že výroba elektromobilu je ve vztahu k emisím CO2 náročnější než u vozidel poháněných čistě spalovacím motorem. Je tu však jedno obrovské ALE. Tím je samotný provoz vozidla. Když porovnáme následný provoz obou typů pohonů, elektromobilu stačí ujet 26 tisíc km v případě dobíjení z obnovitelných zdrojů, případně 78 tisíc km v případě dobíjení v běžném evropském elektrickém mixu, aby se vyrovnala zvýšená emisní zátěž během výrobního procesu. Ve výsledku je tak elektromobil ekologičtější než auto se spalovacím motorem.
Chcete se tomuto ideálu "ekologie" trochu přiblížit? Řešení je prosté a zároveň velmi složité - změnit systém. To znamná v tomto případě, že naše republika má cca 10 milionů obyvatel na které připadá asi 5,5 mil. osobních aut. Kdyby byl stanoven strop na 1 milion osobních automobilů pro celou republiku, navíc určených jen lidem, kteří by jej opravdu potřebovali (ZTP, dojíždějící daleko do práce) a zbytek lidí by se dopravolal veřejnou dopravou (1 obyč autobus = 100 spalovacích motorů os. aut), nemuseli bychom se dívat, jak nám příroda umírá před očima ... Takže shrnuto - elektromobil nic nevyřeší - jen se jedna velká kupa problémů přesune na více menších hromádek.