Je výroba elektromobilu ekologičtější než u fosilního auta?

14
Je výroba elektromobilu ekologičtější než u fosilního auta?
Fotografie: volkswagen.com
  • Výroba baterie způsobuje 40 % emisí CO2
  • Na výrobu elektromotoru je potřeba 5 % emisí CO2
  • Elektromobil je náročnější na výrobu, ale provoz to dožene rychle

Studie, kterou zveřejnil autocar.co.uk, odhalila, že emise CO2 v rámci výrobního procesu elektromobilu jsou o něco vyšší než u klasických spalovacích aut. Nejen tato studie se snaží získat ucelenou informaci, co je vlastně efektivnější vyrábět a jak samotná výroba zatěžuje světové klima. Tento spor stále neutichá a jen nabírá na obrátkách. Pojďme tedy k datům.

1 kWh spolkne mezi 50 až 200 kg CO2

Počáteční deficit je téměř jasný vzhledem k energetickým požadavkům na výrobu baterie. Mezinárodní rada pro čistou dopravu vypracovala podrobnou zprávu k otázce výroby baterií určených pro pohon elektromobilů. Výsledky se pohybovaly od 50 kg CO2/kWh do 200 kg CO2/kWh. Vše záleží na způsobu dopravy materiálů a použití alternativních zdrojů elektrické energie při výrobě.

Údaje od Volkswagenu naznačují, že 40 % emisí z výroby elektromobilu plynou z výroby baterií, dalších 18 % pochází z výroby oceli, 6 % z výroby hliníku a jen 5 % z výroby elektromotoru. Zbylých 31 % se dělí mezi plasty, sklo a další prvky. Výrobci automobilů samozřejmě pracují na tom, aby snížili emise CO2 z výroby co nejníže.

Rozdíl se vyrovná po nájezdu 26 až 78 tisíc km

Podle těchto výpočtů můžeme říci, že výroba elektromobilu je ve vztahu k emisím CO2 náročnější než u vozidel poháněných čistě spalovacím motorem. Je tu však jedno obrovské ALE. Tím je samotný provoz vozidla. Když porovnáme následný provoz obou typů pohonů, elektromobilu stačí ujet 26 tisíc km v případě dobíjení z obnovitelných zdrojů, případně 78 tisíc km v případě dobíjení v běžném evropském elektrickém mixu, aby se vyrovnala zvýšená emisní zátěž během výrobního procesu. Ve výsledku je tak elektromobil ekologičtější než auto se spalovacím motorem.

Diskuze ke článku
jan gašpar
jan gašpar
Zcela zavádějící článek soustřeďující se pouze na jakýsi CO2. Výroba nikdy nemůže být ekologická. Zejména pak ve světě spotřebního globálního kapitalismu, kdy se do montoven svážejí součástky z různých konců světa. Elektromobil či elektromobilita nemá s ekologií nic společného, a to už jen z toho důvodu, že vysloužilé baterie nikdo zatím nerecykluje a dobíjení elektromobilu tak či onak zatěžuje energetickou síť (nutno zajistit infrastrukturu pro dobíjení, postavit elektrárny, atp.). O ekologii bychom mohli snad mluvit jen tehdy, kdybychom jezdili takovými automobily jako Flinstouni.
Chcete se tomuto ideálu "ekologie" trochu přiblížit? Řešení je prosté a zároveň velmi složité - změnit systém. To znamná v tomto případě, že naše republika má cca 10 milionů obyvatel na které připadá asi 5,5 mil. osobních aut. Kdyby byl stanoven strop na 1 milion osobních automobilů pro celou republiku, navíc určených jen lidem, kteří by jej opravdu potřebovali (ZTP, dojíždějící daleko do práce) a zbytek lidí by se dopravolal veřejnou dopravou (1 obyč autobus = 100 spalovacích motorů os. aut), nemuseli bychom se dívat, jak nám příroda umírá před očima ... Takže shrnuto - elektromobil nic nevyřeší - jen se jedna velká kupa problémů přesune na více menších hromádek.
Tedd Nenene
Tedd Nenene
Aha a jen se zeptám, je v rozdílu počítáno taky s tím že ropák či benziňák má více součástek tedy více času v továrnách, více přepravy a každý vůz po smotovani ještě najíždí nějaké km zda je ok, ano je to nic moc, ale i tak. Skla, plechů, látky a plastů je u všech typů pohonů aut cca stejně ne?
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
CO2 je pouze jedna část problémů spalovacích aut z mého neokologického pohledu. Je třeba uvažovat i další nedýchatelné smrady a pevné částice, které vznikají a místně ve vysoké koncentraci nás doslova otravují, při jízdě těch vychvalovaných dlouho životných aut s najetými 300 000 km, které už dávno nesplňují emise, teoreticky deklarované. A to vše bez ohledu na to, že spalujeme s nízkou účinností neobnovitelný zdroj energie, ropu.
hanz jirak
hanz jirak
výroba a provoz je neekologická a drahá. dám přednost vodíku a plynu

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze