Značka Volkswagen se nedávno pochlubila tím, že splnila limit pro flotilový průměr emisí CO2. Koncern Volkswagen jako celek ale podle informací insideevs.com úspěšný nebyl a vypadá to, že na vině jsou značky Škoda a SEAT.
Pokuta koncernu bude přes 100 milionů eur
Celému koncernu Volkswagen se podařilo snížit flotilové emise u všech aut registrovaných v Evropě meziročně o 20 % ze 124 g/km v roce 2019 na 99,8 g/km v roce 2020. Do těchto čísel se nepočítají značky Lamborghini a Bentley, které jsou počítané individuálně. Znamená to tedy, že koncern bude platit velkou pokutu. Agentura Bloomberg uvádí, že to bude 121 milionů eur, zatímco Matthias Schmidt z Schmidt Automotive Research píše o 140 milionech.
🚨🚨@VWGroup FAIL to meet EU fleet emissions CO2 target across its newly formed pool (see here: https://t.co/6JItl46OGJ) by 0.5g/km.
— Matthias Schmidt (@auto_schmidt) January 21, 2021
Fine should work out at around €140 million according to my calculations pic.twitter.com/cFdgzY4XC2
Snížení průměrných emisí CO2 bylo možné hlavně díky nárůstu prodejů elektromobilů meziročně o 335 % na 315 400 v Evropě (celosvětově to bylo 422 100). Podíl aut do zásuvky na celkovém objemu koncernu v Evropě se zvýšil z 1,7 % na 9,7 % (celosvětově přes 4,5 %). Koncern Volkswagen uvádí: „Hlavními hnacími silami tohoto vývoje byly značky Volkswagen osobní vozy a Audi, které překonaly své cíle flotily CO2 převážně díky úspěchům elektrických modelů ID.3 a e-tron. Na základě předběžných čísel koncern Volkswagen snížil průměrné emise CO2 svého nového vozového parku v EU o přibližně 20 procent ve srovnání s rokem 2019 na 99,8 g/km v roce 2020.“
Volkswagen splnil s velkými rezervami evropské emisní cíle CO2 pro rok 2020Z tohoto vyjádření tedy vyplývá, že značky Volkswagen osobní vozy a Audi táhly průměr pod limit. U ostatních značek výsledky zatím neznáme, ale vypadá to, že průměr zvyšovaly. Škoda ukončila objednávky elektrického Citiga pravděpodobně příliš brzo a u SEATu to bylo podobné s elektrickým Mii. Ten navíc přišel později na trh i s plug-in hybridy. Do jaké míry je to rozhodnutí těchto značek, nebo spíše vedení koncernu, to zůstane asi nezodpovězeno. Překvapením ale je, že mezi značkami, které byly v emisích úspěšné, není zmíněné Porsche. Jeho nejprodávanějším modelem byl elektrický Taycan, ale možná to nestačilo vyvážit vyšší emise ostatních aut.
Horší je, že jim tedy stačí vyrobit “pár” tisíc EVs a jsou v pohodě?