Jak sousedé značí elektromobily a jaké mají výhody? Česká cesta je ojedinělá

2
Jak sousedé značí elektromobily a jaké mají výhody? Česká cesta je ojedinělá
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Systém speciálních značek pro ekologické automobily není koordinovaný
  • Každá země má svůj vlastní a vzájemně si jej málokdy uznávají
  • Výjimkou je Rakousko, kde uznávají české i slovenské ekoznačky

Speciální značky pro ekologické automobily nejsou žádnou novinkou. Je to běžná evropská praxe, bohužel zaváděná bez jakékoliv koordinace, takže si každý stát zvolil vlastní řešení. Dá se navíc říct, že právě to české se zcela specifickým formátem je ojedinělé a nutno dodat nepříliš systémové. Ve většině sousedních států (kromě Německa) stačí stávající značku prostě vyměnit za zelenou a ponechat původní registraci. Na druhou stranu máme docela solidní plošné výhody, které ve většině okolních zemí neznají. Především osvobození od dálničních poplatků a silniční daně, dále už téměř automatické osvobození od zónového parkovného ve většině krajských měst. Nadále ovšem zůstává problémem, že si státy své výhody vzájemně neuznávají, výjimkou je Rakousko, které ve svých zónách IG-L už respektuje české a slovenské značky, a Česko, které Slovákům uznává za určitých podmínek ty jejich. Nadále platí, že pokud chcete v zahraničí využívat výhody z toho plynoucí, vždy se předem informujte z důvěryhodných zdrojů, jaké jsou poskytovány a za jakých podmínek. Dobrým výchozím bodem jsou autokluby, například rakouský ÖAMTC, německý ADAC či Autoklub Slovenskej republiky. Připravili jsme pro vás přehled speciálních značek pro ekologická vozidla v okolních zemích i výhod, které jsou s nimi spojené.

Rakousko: po dálnicích rychleji

Rakousko zavedlo speciální poznávací značky pro čisté elektromobily a vodíkové automobily (nikoliv pro plug-in hybridy!) už 1. dubna 2017. Jsou stejného formátu i provedení jako standardní značky, liší se ovšem zeleným písmem (místo černého) na bílém podkladu. Jejich vydání je dobrovolné za speciální poplatek, a to při nové registraci i pro již dříve registrovaná vozidla do 3,5 tuny celkové hmotnosti, osobní i užitková. Týká se to i specifického rakouského systému výměnných značek (dvě vozidla jednoho majitele mohou sdílet stejnou RZ), ovšem samozřejmě za podmínky, že obě jsou elektrická. V Rakousku je takto označeným vozidlům poskytována plošná výhoda osvobození od nutnosti dodržovat sníženou rychlost v takzvaných zónách IG-L (opatření ke snížení množství škodlivých emisí), kterých je v Rakousku cca 440 km a některé z nich jsou trvalé. Dále je jim poskytována sleva na nejrůznější turistické služby a vstupy. Jiné plošné výhody zatím neexistují, ovšem pracuje se na nich. Jednotlivé místní samosprávy už nyní často poskytují slevy na parkování či vyhrazená parkovací místa.

Rakouská ekologická poznávací značka

Německo: zmatek nad zmatek

Speciální poznávací značka je vyhrazena pro elektromobily, plug-in hybridy a vodíkové automobily. Přidává na konec klasické poznávací značky písmeno „E“, výsledek tedy vypadá takto: jedno až tři písmena, označující okres – další dvě identifikační písmena, která si majitel auta může zvolit – až třímístné identifikační číslo – přidané písmeno E. Vydává se na požádání ekologickým automobilům od roku 2015, spolu se zavedením zákona o elektromobilitě. Vyžadují novou registraci automobilu. V Německu tak dáváte najevo, že jste ekologicky uvědomělý řidič, což má u našich západních sousedů váhu. Skutečné výhody, plynoucí z této značky, však nejsou plošné. Výše zmíněný zákon naopak dává prostor jednotlivým obcím, aby je zavedly podle svého uvážení. Co tedy platí v jednom městě, může být u sousedů úplně jinak a chce to se předem přesvědčit. Dočkat se tak můžete možnosti využít BUS-pruh, parkovat levněji či zadarmo, případně na vyhrazených místech, vjet do vyznačených míst, kam klasické automobily nesmí a případně si i užít bezplatného dobíjení. Pozor v nízkoemisních zónách – samotná značka „E“ nestačí, vždy je třeba k ní mít i emisní plaketu!

Německá registrační značka elektromobilu

Polsko: chytré řešení

Polsko používalo od 1. července 2018 k odlišení vodíkových a elektrických aut speciální nálepku na předním okně, která byla dokonce povinná. Jenže kvůli stížnostem na její špatnou čitelnost a omezování řidičova výhledu byla tato povinnost k 31. 12. 2019 zrušena a od následujícího Nového roku se polské ekologické automobily označují speciální poznávací značkou s černými písmeny a zeleným podkladem (neplést s nedávno zavedenými, tzv. profesionálními registracemi, které používají zelené znaky na bílé ploše). Velkou výhodou je, že není nutná nová registrace vozu, stačí zažádat o nový typ značek a původní odevzdat. Změna není povinná, ovšem při registraci nového auta či přeregistraci na nového majitele už se tabulky se zeleným podkladem vydají automaticky. Výhody, plynoucí z jejich používání, jsou plošné a jejich majitelé mohou bezplatně parkovat v centrech měst, vjíždět do určených bezemisních zón či využívat BUS pruhy – posledně jmenovaná výhoda však platí jen do roku 2025.

Polská zelená registrační značka

Slovensko: zatím bez výhod

Slovenské speciální značky mají rovněž zelené podbarvení a na rozdíl od Polska se nevydávají automaticky, nýbrž na vyžádání a proti manipulačnímu poplatku. Rovněž není nutná přeregistrace, zvláštností je, že se opatření týká pouze čistě bateriových elektromobilů a plug-in hybridů, nikoliv vodíkových aut. Zatímco na Slovensku zatím žádné plošné výhody pro držitele takových značek nejsou, sami Slováci si jich mohou za určitých podmínek užívat v Česku (osvobození od dálničního poplatku) a v Rakousku (neplatné rychlostní omezení IG-L). Tamější legislativa sice původně počítala s možností jízdy v BUS pruhu, ale finální znění příslušného zákona nic takového neobsahuje. Platné je sice umožnění vjezdu do nízkoemisních zón, avšak žádné takové na Slovensku dosud nejsou a v nejbližší době zřejmě ani nebudou.

Slovenská zelená registrační značka
Diskuze ke článku
Ladislav Sazama
Ladislav Sazama
Stačí si koupit modrou ekologickou plaketu "E", která platí po celé EU.
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Takže nakonec to s tou podporou nebude tak špatné když máme nejvíc výhod v Evropě... A to bylo breku jak se tu elektromobilitě hážou klacky pod nohy 😉

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze