Jak snášejí nové LFP baterie Tesla podchlazení? Podle Bjørna moc ne

5
Jak snášejí nové LFP baterie Tesla podchlazení? Podle Bjørna moc ne
Fotografie: Tesla
  • Známý norský elektrofanda otestoval základní verzi Tesly Model 3 s baterií LFP
  • Součástí byla zkouška nabíjecího výkonu baterie

Youtuber Bjørn Nyland se dostal ke vzácné možnosti svézt se nejlevnější čínskou Teslou Model 3, jakou v Evropě nekoupíte. Provedení Standard Range+, nebo aktuálně RWD, dostalo levnější typ baterie s chemií LFP neboli lithium-železo-fosfátovou. Ta sice nabízí řadu výhod, především je mnohem méně náchylná k samozápalům, jenže má i limity. A jedním z nich je velmi omezený výkon při nízké teplotě. Jak moc zlé to je, se Bjørn rozhodl ověřit prakticky.

Jezdil po Norsku při aktuálních teplotách kolem 0 °C a při jízdě nezaznamenal žádný markantní úbytek výkonu, o kterém občas hovoří uživatelé na fórech. Zejména, když termomanagement účinně pomáhal její teplotu zvyšovat. Citelně se ale zkrátil dojezd. A teprve pak přišla druhá část prověrky. Na ni se autor připravil cíleným ochlazením baterie na hodnotu, blízkou atmosféře, tedy těsně nad nulou. Toho se dá dosáhnout jednoduchým trikem – zaparkovaná Tesla při topení odebírá teplo právě z baterie. Ta je totiž, právě kvůli prevenci velkých teplotních výkyvů i hlubokého promrznutí, dobře tepelně izolovaná a dokáže udržet teplo i mnoho hodin po odstavení. Bjørn tedy vybil baterii na cca 11 % SoC a popsaným způsobem ji ochladil.

Ráno přišel k promrzlému vozu a nejdříve bez problémů dojel k nabíječce. Jenže tam se začaly efekty podchlazení projevovat naplno. I když se předehřívání baterie snažilo, zahřívání šlo velice pomalu a během nabíjení byla teplota baterie jen o kousek vyšší proti okolní atmosféře, konkrétně oscilovala kolem 3 °C. A při 11% nabití, při němž Bjørn v létě (20 °C, baterie 38 °C)) naměřil téměř 160 kW, nezahřátá baterie přijímala jen kolem 20 kW. Nedosti na tom, po deseti minutách klesl příkon na 13 kW. Druhý pokus s baterií, vybitou na 8 % SoC a zahřátou na 25 °C, už dopadl o něco lépe; začínalo se na 111 kW a po chvíli nabíjení pokleslo na 90 kW.

Poučení? Pokud přemýšlíte o elektromobilu s LFP baterií, snažte se jí dávat co nejméně příležitostí k prochladnutí a máte-li předehřívání, zapínejte jej včas. Ideální je v zimě nechávat vůz připojený na pomalé nabíječce. Rovněž není dobrý nápad bezdůvodně vytápět auto jejím zbytkovým teplem jako u Tesly Model 3 RWD. Přesto všechno se elektromobilu nebojte, proti nutnosti často složitě startovat a pak hlučně, neekologicky a k motoru nešetrně jej prohřívat, jsou ranní zimní odjezdy s elektroautem malou pohádkou.

Technické parametry Tesla Model 3 Standard Range Plus

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 745 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon208 kW, 283 koní, točivý moment: 510 Nm
Baterie60 kWh (57,5 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 170 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 430 km
Cena od1 028 990 Kč
Diskuze ke článku
Marek M.
Marek M.
Kapacita baterie 54 kWh a dojezd 430 km? To vychází průměrná spotřeba na cca. 12,6 kWh/100 km. Kam se hrabe původní Hyundai Ioniq :-)
Lukáš Doležal
Lukáš Doležal
A co to bude dělat až to nechám stát pár dní někde na horách při teplotách pod 0?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze