Jak se jezdí v ČR s více než 20 let starým elektromobilem?

Včetně rozhovoru s majitelem
16
Jak se jezdí v ČR s více než 20 let starým elektromobilem?
Fotografie: Filip Petschke
  • Elektromobil Citroën Saxo byl vyroben v roce 1999 a dovezen do ČR v roce 2017
  • Dojezd na jedno nabití je až 80 km a dobije se ze zásuvky za 4 až 5 hodin

V roce 1997 se rozhodla francouzská společnost Citroën uvést na trh svůj nový elektromobil. Ten měl nahradit předchozí Citroën AX z roku 1995, který se v nákladu 300 kusů vyrobil i jako elektromobil. Kvůli konceptu nového vozu se spojil Citroën s Peugeotem, automobilky pak vytvořily dvojici elektromobilů – Citroën Saxo a Peugeot 106. Elektromobil byl však v té době hodně zvláštním zbožím, a tak se onoho Saxa vyrobilo jen 5 500 kusů. Jeden takový jsme měli možnost prozkoumat detailně, jelikož jezdí na našich silnicích.

Přejdeme prvně k technickým parametrům tohoto zajímavého vozu. K pohonu využívá vpředu uložený elektromotor s výkonem 20 kW. Maximální rychlost je omezena na 90 km/h, což napovídá, že se jedná o městský elektromobil. Délka vozu je 3,7 m, šířka 1,6 m, hmotnost s bateriemi 1 095 kg a bez baterií 840 kg. Baterií je ve voze 20 kusů, jde o akumulátory 6V Ni-Cd SAFTech s kapacitou 100 Ah. Celkové napětí je tedy 120 V. Dobíjení baterií do plné kapacity trvá ze zásuvky 4 až 5 hodin a za pomoci rychlodobíječky se dobijí za zhruba 30 minut.

Rozhovor s majitelem vozu

Jak jste se k autu dostal?

V autě jsem se kdysi, cca před 15 lety, svezl ve Francii a strašně se mně líbilo, ale tenkrát bylo velmi drahé. V roce 2017 jsem na něj náhodou narazil v inzerci ve Francii za velmi dobrou cenu, tak jsem pro něj hned vyrazil. Přivezli jsme ho na vleku do ČR. S přihlašováním byl trochu problém, ale jelikož už stejná auta byla v ČR přihlášena, nakonec se to podařilo. Měl jsem prvně normální registrační značky, jakmile se začaly používat EL registrační značky, tak jsem požádal o výměnu, což proběhlo naprosto zdarma a bez problémů.

Jakou má vaše auto výbavu?

Výbava je na tu dobu standardní. Centrální zamykání na klíček, autorádio, stahování oken ručně kličkou. Jinak nic speciálního.

Jaké jsou zkušenosti s jízdou a kde ho nejčastěji provozujete?

Vůz máme doma jako druhé auto, takže využívám i spalováka. Citroën jezdí jen po okolí, v Praze na nákupy a krátké cesty.

Citroën Saxo Electrique

Jaký máte dojezd auta na jedno nabití dle ročního období?

Dojezd je v létě cca 80 km, v zimě je to tak 60 km.

V zimě topíte jakým způsobem?

Auto má benzínové topení Webasto. V místě, kde je normálně nádrž, je malá nádržka asi na 8 litrů benzínu.

Pomocí čeho se auto dobíjí?

Na autě je francouzský konektor Marechal, co se dříve používal, a k autu jsem dostal dlouhý kabel s klasickou koncovkou Schuko do normální zásuvky. Časem jsem si ještě sehnal redukci na zásuvku Mennekes, abych mohl dobíjet nejen doma, ale i u veřejných stojanů.

Citroën Saxo Electrique

Na kolik vás asi tak vyjde jeden ujetý kilometr?

1 km vyjde myslím na nějakých 0,30 až 0,50 Kč, ale úplně přesně jsem to nepočítal.

A co povinné ručení na auto?

Povinné ručení na elektromobil platím nějakých 280 Kč ročně. Pojišťovna tenkrát neměla kategorii pro elektromobil, tak mně řekli, že to musí zařadit jako nějaké elektrokolo a že jim to tak vyšlo.

Je servis tohoto auta náročný?

Servis je celkem jednoduchý a většinu věcí jsem si schopen opravit sám, jelikož jsem vyučený autoelektrikář. Už jsem měnil asi 3 kusy baterií. Já s autem problém nemám, jelikož jsem schopen udělat hodně věcí sám, ale pro nezkušeného uživatele bych volil něco modernějšího. Přece jenom toto auto vyžaduje specifickou údržbu, třeba dolévání destilované vody do baterií každých 5 000 km.

Citroën Saxo Electrique

Jste na ulici centrem pozornosti?

Ano, hodně lidí je zvědavých a nevěří, že je to elektromobil z fabriky, že jsem si to nepředělal sám doma.

Zůstanete věrný elektromobilu i v budoucnosti?

Pokud se v budoucnu zbavím i spalováka, určitě bych volil nějaký modernější elektromobil s větším dojezdem.

Děkujeme za rozhovor.

Diskuze ke článku
Roman Placer
Roman Placer
To Webasto byl náhodou dobrej nápad, oproti modernějším Ionům a podobným EV s malou baterkou, tady se alespoň řidič nemusí omezovat v tepelným komfortu. Pro auto s takle malou kapacitou téměř nutnost. A topení benzínem má aspoň relativně vysokou účinnost. Škoda jen, že to neumělo třeba ještě prohřát v zimě baterky..
Jinak auto na tu dobu bylo hodně promyšlené, ikdyž to tak možná z dnešního pohledu nevypadá. Třeba ty sintrované NiCD baterie byly velký krok kupředu oproti Pb. Též celé řízení trakce počítačem bylo hodně pokrokové.
SuperElektro. cz
SuperElektro. cz
Nechci byt hnidopich, ale citace z článku "Baterií je ve voze 20 kusů, jde o akumulátory 6V Ni-Cd SAFTech s kapacitou 100 Ah. " a druhá citace
"Přece jenom toto auto vyžaduje specifickou údržbu, třeba dolévání destilované vody do baterií každých 5 000 km."????????????? Nekde jsem asi v mládí nedával pozor, asi jsem chyběl pro nemoc....
Vladimír Pavíza
Vladimír Pavíza
Jo, dobrý. Do města asi schopné. Ale to Webasto je trochu "morda". I když, kdyby se topilo odporově, asi by to vůbec nevyjelo na ulici. Teda možná jo, ale z ulice zpět do garáže postrkem.
Adam Grufík
Adam Grufík
Pokud je mi známo, tak nicd článek má 1,2 V a voda se do něj nedolívá. Ale tohle bude nejspíš baterie s pěti články a voda bude na chlazení? Nebo že by se z elektrolytu odpařovala kvůli vysokým proudům? V elektronářadí taky bývaly nicd baterie a nic takového nepotřebovaly.
Každopádně v té době už byly v notebooku klasické 18650 články. Spíš by bylo zajímavé, kdyby tam použili ty. Ale aai ještě neměly dostatečný výkon, nebo byly moc drahé. Kdo ví.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze