Hyundai představil vlajkovou loď své elektrické nabídky, více než pětimetrové SUV Hyundai Ioniq 9 šesti nebo sedmi místy ve třech řadách a volitelným pohonem všech kol. To se zaměřuje na cestovní komfort a nabídne technologie k jeho zlepšování včetně dotykové masáže jak v první, tak ve druhé řadě sedadel a zcela plochou podlahu. Křesla ve druhé řadě je zároveň možné ve stojícím voze otočit o 180° a vytvořit konferenční prostor. I za třetí řadou zbývá pro zavadla 620 litrů, se sklopenou třetí řadou pak lze naložit až 1 323 l. Pod kapotou navíc čeká frunk, jehož velikost se liší u verzí RWD a AWD. V prvním případě nabídne 88 litrů, ve druhém pak 52 l. Interiér se zaměřil na udržitelnost a sestává z řady recyklovaných materiálů. Přesto nabídne i přírodní kůži, byť ekologicky vyčiněnou.
Design navazuje na úspěšné stávající modely Ioniq 5 a Ioniq 6, zároveň se ale vzdal výrazných hran, známých z prvního jmenovaného. Přímky a ostré zlomy zaměnil na plynulejší přechody a oblou střechu, která přispěla k pozoruhodně nízkému součiniteli čelního odporu vzduchu Cx 0,259, pokud je tedy vůz vybaven kamerami místo vnějších zrcátek. Aerodynamice prospělo také řízené proudění vzduchu pod vozem, sporu s aktivními vzduchovými klapkami, aerodynamickým designem kol a skrytou anténou. Ta totiž z vozu zmizela ve své klasické podobě a její funkci si rozdělily plošky, integrované do čelního okna, zadního okna a palubní desky. Největší inovací je přepracovaná kinematika bočních dveří, které se při zavírání přizvednou a tím minimalizují spáry.
Ačkoliv celkové proporce vypadají poměrně kompaktně, Ioniq 9 je dokonce ještě o něco větší, než technicky příbuzná Kia EV9. Měří totiž 5 060 mm na délku, 1 980 mm na šířku a 1 790 mm na výšku. Rozvor 3 130 mm je pak největší ze všech vozů značky Hyundai. Ačkoliv automobilka zatím nezveřejnila kompletní specifikace a neznáme ani objem zavazadelníku při sklopené druhé řadě, lze předpokládat, že obří karoserie pojme přes dva tisíce litrů. K věci patří i schopnost tahat 2,5tunový brzděný přívěs.
Ioniq 9 je třetím modelem, postaveným na 800V platformě E-GMP s novými, dvoustupňovými invertory. Vyzbrojen je baterií o kapacitě 110,3 kWh, tedy o 10,5 kWh větší oproti Kii EV9, z níž napájí buď zadní, nebo všechna kola. Vzhledem k tomu, že se verzím s touto baterií říká Long-Range, zřejmě se později dočkáme i druhé, menší sady. Nejvýhodnější verze Long-Range RWD, tedy s jedním motorem o výkonu 218 k, se chlubí předběžnou normovanou spotřebou 19,4 kWh/100 km a dojezdem až 620 km, pokud je tedy vybavena základními, 19" koly. I to je lepší hodnota oproti Kii EV9. Ještě doplňme čas nabití z 10 na 80 % SoC, které trvá jen 24 minut. Nechybí ani dvousměrná nabíječka s funkcí V2L.
V nabídce samozřejmě nechybí ani pohon všech kol, a to hned ve dvou výkonových verzích. Cestovní Long-Range AWD se slabším předním motorem 95 k, systémovým výkonem 313 k a dojezdem 557 km. A konečně vrcholná Performance s předním motorem 218 k, systémovým výkonem 435 k a akčním rádiem 510 km. Základní Long-Range RWD zrychlí z klidu na stovku za 9,4 s, Long-Range AWD pak za 6,8 s a Performance AWD za 5,3 s. Obě čtyřkolky dosahují nejvyšší rychlosti 200 km/h, RWD zatím tuto hodnotu neuvádí.
Na palubě čekají rovněž novinky, ať už jde o funkce za předplatné FoD, hlasové ovládání s umělou inteligencí či digitální klíč NFC. Výstupy USB-C jsou k dispozici pro všechny řady sedadel, nabízejí až 100 W a napájeny jsou přímo z trakční baterie, aby bylo možné je používat nepřetržitě. Klimatizace nabízí střešní výdechy a poskytuje zcela nezávislou ventilaci zadní půlky vozu, což umožňuje udržovat příjemné klima například během kempování. A nakonec sterilizační zařízení UV-C v odkládacích schránkách, sloužící k dezinfekci předmětů denní potřeby.
Infozábava nabízí OTA aktualizaci nejen sebe sama, ale i řídicích jednotek ve voze. Jejím hlavním prvkem je velký panoramatický displej, rozdělený na dvě stejně velké obrazovky 12,3", doplněný separátními ovládacími panely klimatizace, osvětlení a základních provozních funkcí. Volič směru se spolu se startovacím tlačítkem přesunul na sloupek řízení, aby nezabíral místo. Vylepšením je haptická zpětná vazba při zařazení zpětného chodu. Jízdu na všech povrchách vylepšuje dynamické rozdělování točivého momentu na každé kolo zvlášť či stabilizace bočního větru. Myslelo se i na terén, který vůz dokáže samočinně rozpoznat a přizpůsobit domu trakční systémy. K dispozici je i režim tahání přívěsu, v němž mají verze AWD točivý moment pevně rozdělen mezi nápravami v poměru 50:50.
Prioritními trhy pro Hyundai Ioniq 9 jsou Korea a Spojené státy, kde se začne prodávat v první polovině roku 2025. Evropa přijde na řadu až po nich, nicméně českého ceníku bychom se měli dočkat koncem prvního kvartálu a prvních vozů v polovině roku.
Vetsi baterka, mensi odpor vzduchu a lepsi mene krabicoidni vzhled, tedy vse co mi na Kie EV9 vadilo…
Spíš mi připadá jako MPV, ne SUV. S tím kratouckym čumákem, jako taková Kia carnival.