Společnosti Hyundai a Aptiv oznámily, že založí společný podnik pro vývoj systémů autonomní jízdy, jak se lze dočíst na press.hyundai.cz. V rámci tohoto partnerství spojuje síly jeden z nejinovativnějších poskytovatelů automobilové techniky s jedním z největších výrobců vozidel na světě.
Společný podnik urychlí vývoj autonomních technologií úrovně 4 a 5 (dle klasifikace SAE) a jejich uvedení na trh. Oba partneři tím upevní své vedoucí postavení v globálním ekosystému autonomní jízdy. Společný podnik zahájí v roce 2020 testování systémů, které se zcela obejdou bez řidiče, a v roce 2022 bude mít pro sériovou výrobu připravenou platformu autonomní jízdy, vytvořenou pro poskytovatele robotické taxislužby, provozovatele vozových parků a výrobce automobilů.
Společnosti Hyundai a Aptiv budou mít na základě uzavřené smlouvy každá 50% podíl ve společném podniku. Celková výše investic dosáhne 4 miliard USD. Aptiv do společného podniku vloží svou technologii autonomní jízdy, duševní vlastnictví a cca 700 zaměstnanců, kteří se zaměřují na vývoj modulárních řešení pro autonomní jízdu. Vklad dceřiných společností koncernu Hyundai Motor Group — Hyundai Motor, Kia Motors a Hyundai Mobis — do společnosti bude zahrnovat celkem 1,6 miliardy USD v hotovosti a navíc inženýrské služby i zdroje v oblasti výzkumu a vývoje, spolu s přístupy k duševnímu vlastnictví v hodnotě 0,4 miliardy USD.
Úrovně | Popis |
---|---|
Úroveň 0 | Všechny významné systémy jsou ovládány řidičem. |
Úroveň 1 | Některé systémy, například tempomat nebo automatické brzdění, mohou být ovládány automobilem. |
Úroveň 2 | Vozidlo nabízí alespoň dvě souběžně automatizované funkce, jako je akcelerace nebo řízení. Řidič však musí vždy zajistit bezpečný provoz. |
Úroveň 3 | Automobil může za určitých podmínek ovládat bezpečnostní funkce, řidič však musí převzít na vyzvání řízení. |
Úroveň 4 | Automobil je v některých provozních podmínkách, nikoli však ve všech, zcela autonomní. U této úrovně lze hovořit o velmi automatizované jízdě. |
Úroveň 5 | Vůz je zcela autonomní ve všech provozních situacích. |
Partnerství významně přispěje k realizaci společné vize obou společností, usilujících o mobilitu, jež bude ještě bezpečnější, ekologičtější, síťově propojenější a dostupnější, a to na základě vývoje a komercializace nejbezpečnějších autonomních vozidel s nejlepšími provozními vlastnostmi.
„Nový společný podnik s firmou Aptiv je pro nás začátkem cesty, orientované na dosažení smělého cíle, jímž je komercializace autonomní jízdy,“ řekl Euisun Chung, výkonný viceprezident společnosti Hyundai. „Spojením kompetencí špičkové technologické společnosti Aptiv a našeho koncernu, globálního výrobce automobilů, vzniknou neocenitelné synergie, které nám poskytnou vedoucí postavení v oblasti autonomní jízdy.“
„Toto partnerství ještě více upevní vůdčí kompetence společnosti Aptiv ve vývoji vyspělých asistenčních systémů, řešení pro síťová propojení vozidel a platforem pro chytrá vozidla,“ řekl Kevin Clark, prezident a výkonný ředitel společnosti Aptiv. „Koncern Hyundai Motor Group je pro nás preferovaným partnerem pro urychlení vývoje autonomní platformy pro sériovou výrobu, a to díky jeho nejmodernějšímu zázemí v oblastech konstrukce, výzkumu a vývoje.“
Vedoucím nového společného podniku bude Karl Iagnemma, prezident společnosti Aptiv Autonomous Mobility se sídlem v Bostonu a technickými centry v USA a Asii, včetně Koreje. Hyundai a Aptiv jmenují do vedení společného podniku stejný počet ředitelů.
Korejská větev společného podniku bude mít roli klíčového technického centra, základny pro úpravy vozidel a zkušebny pro platformy služeb, zaměřených na mobilitu v oblasti autonomní jízdy. Významné postavení koncernu Hyundai Motor Group na korejském automobilovém trhu a infrastruktura sítí 5G světové úrovně v Koreji urychlí vývojové procesy v rámci nově uzavřeného partnerství.
Hyundai a Aptiv: společné vytváření bezpečné a spolehlivé autonomní mobility
Koncern Hyundai Motor Group podniká v automobilovém, ocelářském a stavebním průmyslu. Mezi oblasti jeho podnikání patří také logistika, finančnictví, IT a služby. Mezi nejdůležitější dceřiné společnosti koncernu, který má na celém světě cca 250 000 zaměstnanců, patří výrobci automobilů Hyundai Motor a Kia Motors, jakož i výrobce dílů pro automobily Hyundai Mobis.
Nejnovější investice koncernu Hyundai Motor Group symbolizují úsilí korejského automobilového lídra o realizaci zcela autonomní jízdy s nejvyšší úrovní bezpečnosti. Hyundai poprvé zahájil testování autonomních vozidel na veřejných komunikacích v USA už v roce 2015 na základě licence udělené státem Nevada.
Hyundai posunul své testy v městském prostředí na novou úroveň už v průběhu veletrhu CES 2017 v Las Vegas, kde veřejnosti předvedl technologie automatizované jízdy prostřednictvím autonomního modelu Ioniq. Hyundai pak v únoru 2018 úspěšně ukázal technologii autonomní jízdy úrovně 4 na dálnici. Pět elektromobilů NEXO s palivovými články ujelo při tomto testu 190 kilometrů ze Soulu do Pchjongčchangu bez jakéhokoli zásahu řidičů.
Aptiv je globální technologickou společností s nejlepším portfoliem vyspělých řešení pro mobilitu ve svém odvětví. Mezi ně patří systémy vnímání, softwarové algoritmy, výpočetní platformy, distribuce dat a rozdělování energie.
Inženýři společnosti Aptiv se specializací na autonomní jízdu jsou světovými lídry ve vývoji softwaru pro autonomní vozy s vysokou úrovní provozních vlastností již od soutěže DARPA Challenge 2007, která se zapsala do historie. Společnost uskutečnila v roce 2015 první automatizovanou jízdu z jednoho pobřeží USA na druhé a jako první na světě komerčně využila autonomní vozidla.
Aptiv provozuje více než 100 autonomních vozidel na několika kontinentech v nejrůznějších provozních podmínkách a prostředích, včetně největšího komerčního využití autonomních vozidel v rámci systému sdílení jízd v Las Vegas. Společnost dosud zajistila více než 70 000 placených autonomních jízd do více než 2 700 cílů. Cestující její služby ocenili téměř dokonalým průměrem 4,95 hvězdiček z pěti.
Dohodu musí schválit regulační orgány a následně ještě podléhá obvyklým legislativním požadavkům. S definitivním uzavřením smlouvy a její realizací se počítá ve druhém čtvrtletí 2020.