Změna automobilů je v posledních několika letech jasně viditelná. Tím nemyslím jen elektrifikaci, ale především přítomnost stále většího a většího počtu technologií. Například autonomní řízení bude hrát v automobilovém světě čím dál větší roli. Mění se i podstata auta jako takového. Zatímco dříve šlo pro spoustu lidí s trochou nadsázky o člena rodiny, dnes je to ve velkém počtu případů pouze dopravní prostředek.
Technologie autonomní jízdy nalézají čím dál širší uplatnění, přestože se stále nacházejí v raných fázích svého vývoje. Jejich důsledné využívání by mohlo zásadně změnit způsob, jímž se dostáváme z bodu A do bodu B. Autonomní jízda přetvoří vzhled a charakter našich vozidel a díky ní bude cestování mnohem příjemnější. Postoje zákazníků se postupně mění. Jejich pozornost se přesouvá k ekonomice založené na sdílení a k řešením pro bezproblémovou mobilitu. Je jasné, že se tomu musí automobilový průmysl náležitě přizpůsobovat. Značky, jako je Hyundai, již nebudou pouhými výrobci automobilů, ale měly by se změnit v poskytovatele služeb nabízející komplexní řešení pro uspokojení individuálních požadavků zákazníků.
Hyundai nyní v tomto modelu testuje na evropských silnicích technologie pro autonomní jízdu úrovně 4. Automobily jsou dnes rozdělovány z hlediska ovládání (řízení) do šesti úrovní, z nichž úrovně 1 až 5 představují stupně automatizovaného, resp. autonomního řízení:
Úrovně | Popis |
---|---|
Úroveň 0 | Všechny významné systémy jsou ovládány řidičem. |
Úroveň 1 | Některé systémy, například tempomat nebo automatické brzdění, mohou být ovládány automobilem. |
Úroveň 2 | Vozidlo nabízí alespoň dvě souběžně automatizované funkce, jako je akcelerace nebo řízení. Řidič však musí vždy zajistit bezpečný provoz. |
Úroveň 3 | Automobil může za určitých podmínek ovládat bezpečnostní funkce, řidič však musí převzít na vyzvání řízení. |
Úroveň 4 | Automobil je v některých provozních podmínkách, nikoli však ve všech, zcela autonomní. U této úrovně lze hovořit o velmi automatizované jízdě. |
Úroveň 5 | Vůz je zcela autonomní ve všech provozních situacích. |
Technologie autonomní jízdy nabídnou řidičům ještě větší přínosy, pokud budou propojeny s potřebnou infrastrukturou. Například inteligentní semafory dokážou s autonomními vozidly komunikovat. V tom se skrývá potenciál pro další zvýšení bezpečnosti silničního provozu a snížení rizika vzniku dopravních zácp.
Hyundai Motor Group již nyní spolupracuje se společností Aurora. Tento krok upevnil strategické partnerství navázané mezi oběma společnostmi v roce 2018. Hyundai, Kia a Aurora v jeho rámci vyvíjejí technologie pro automatizované řízení modelu NEXO, vlajkové lodi značky Hyundai v segmentu automobilů s palivovými články. Společnosti na základě nové investice rozšíří vývoj na další modely a vytvoří optimální platformu pro autonomní vozidla Hyundai a Kia.
„S výzkumným autonomním vozidlem Ioniq úrovně 4 již myslíme o krok napřed, protože zkoumáme, jak se musí automobilový průmysl, technologie a infrastruktura změnit, abychom byli připraveni na budoucí mobilitu,“ říká Andreas-Christoph Hofmann, viceprezident společnosti Hyundai Motor Europe, odpovědný za marketing a produkt, a dodává: „Hyundai bude i nadále investovat do urychlení vývoje technologií pro autonomní jízdu.“