Hyperion představil vodíkový supersport XP-1 s úžasnými parametry

2
Hyperion představil vodíkový supersport XP-1 s úžasnými parametry
Fotografie: hyperionmotors.com
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou cca 2,2 sekund, dojezd činí 1 609 km a doba plnění je méně než 5 minut
  • Hyperion XP-1 má ukazovat možnosti vodíkového pohonu
  • Výroba má být spuštěna v roce 2022

Kalifornská společnost Hyperion představila svůj první automobilový prototyp s technologickou platformou XP-1. Podle vývojářů má super-sportovní vůz s elektrickým pohonem s palivovými články poháněnými vodíkem dojezd 1 609 kilometrů a lze jej doplnit za méně než 5 minut. Píše o tom ecomento.de.

Hyperion XP-1 zepředu

To je jen začátek toho, čeho lze dosáhnout s vodíkem jako prostředkem pro ukládání energie. Potenciál tohoto paliva je neomezený a způsobí revoluci v energetickém sektoru,“ řekl generální ředitel Hyperion a zakladatel firmy, Angelo Kafantaris.

XP-1 je první kapitolou dlouhodobých plánů společnosti Hyperion na využití elektrické energie pomocí vodíkové technologie. Vozidlo s technologií z letectví, včetně technologie z americké kosmické agentury NASA, zabralo téměř deset let výzkumu, vývoje a testování vodíku.

Hyperion XP-1 z boku

S vodíkovým vozem Hyperion XP-1 ztrácí člověk obavy z dojezdu, jako to bývá například u elektromobilů. Místo těžkých lithium-iontových baterií vozidlo ukládá elektrickou energii do systémů s palivovými články, nabízí tím výhody řízení konvenčních elektrických vozidel. Vše bez dodatečné hmotnosti, dlouhé doby nabíjení, degradace baterie a extrémně drahého přepracování,“ říká Hyperion.

Jedním z cílů XP-1 je sloužit jako „médium“ informací pro širokou veřejnost. Letečtí inženýři již dlouho znali výhody vodíku, který je nejlehčím a nejhojnějším prvkem ve vesmíru. Vodíkové palivové články XP-1 dodávají elektrickou energii motorům na všech čtyřech kolech. Zrychlení z 0 na 97 km/h by díky lehké konstrukci mělo trvat přibližně 2,2 sekundy. Maximální rychlost je uvedena přes 350 km/h.

Protože tento systém neprodukuje žádné emise a nevyžaduje těžké baterie, parametry jako zrychlení, brzdění, jízdní vlastnosti a účinnost hnací soustavy se ve srovnání s konvenčními elektrickými a hybridními vozidly výrazně zlepšily,“ říká Angelo Kafantaris. Další výhodou je, že extrémní teploty neovlivňují systém skladování vodíku XP-1.

Může tedy spolehlivě poskytovat špičkový výkon i na dlouhých cestách po silnici i na závodní dráze. Pro zlepšení rychlosti v zatáčkách při vysokých rychlostech používá vůz také aktivní aerodynamické prvky, které slouží jako solární panely. Výroba XP-1 je plánována v USA na rok 2022. Kromě prototypu bude Hyperion brzy zveřejňovat informace o plánech společnosti.

Diskuze ke článku
Danny Czech
Danny Czech
Vzhledem k tomu, že většina vodíkových aut má jen o pár set kilometrů delší dojezd než baterky a cca poloviční oproti spalovacím motorů, zajímalo by mě jak je to vyřešeno tady. Je tam vodík pod mnohonásobně vyšším tlakem nebo je tam obrovská nádrž? Navíc když vezmu, že sporťáky mívají dojezd třeba jen 400 km, tak mě těch 1600 km na vodík zaráží o to víc.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze