Kalifornská společnost Hyperion představila svůj první automobilový prototyp s technologickou platformou XP-1. Podle vývojářů má super-sportovní vůz s elektrickým pohonem s palivovými články poháněnými vodíkem dojezd 1 609 kilometrů a lze jej doplnit za méně než 5 minut. Píše o tom ecomento.de.
„To je jen začátek toho, čeho lze dosáhnout s vodíkem jako prostředkem pro ukládání energie. Potenciál tohoto paliva je neomezený a způsobí revoluci v energetickém sektoru,“ řekl generální ředitel Hyperion a zakladatel firmy, Angelo Kafantaris.
XP-1 je první kapitolou dlouhodobých plánů společnosti Hyperion na využití elektrické energie pomocí vodíkové technologie. Vozidlo s technologií z letectví, včetně technologie z americké kosmické agentury NASA, zabralo téměř deset let výzkumu, vývoje a testování vodíku.
„S vodíkovým vozem Hyperion XP-1 ztrácí člověk obavy z dojezdu, jako to bývá například u elektromobilů. Místo těžkých lithium-iontových baterií vozidlo ukládá elektrickou energii do systémů s palivovými články, nabízí tím výhody řízení konvenčních elektrických vozidel. Vše bez dodatečné hmotnosti, dlouhé doby nabíjení, degradace baterie a extrémně drahého přepracování,“ říká Hyperion.
Jedním z cílů XP-1 je sloužit jako „médium“ informací pro širokou veřejnost. Letečtí inženýři již dlouho znali výhody vodíku, který je nejlehčím a nejhojnějším prvkem ve vesmíru. Vodíkové palivové články XP-1 dodávají elektrickou energii motorům na všech čtyřech kolech. Zrychlení z 0 na 97 km/h by díky lehké konstrukci mělo trvat přibližně 2,2 sekundy. Maximální rychlost je uvedena přes 350 km/h.
„Protože tento systém neprodukuje žádné emise a nevyžaduje těžké baterie, parametry jako zrychlení, brzdění, jízdní vlastnosti a účinnost hnací soustavy se ve srovnání s konvenčními elektrickými a hybridními vozidly výrazně zlepšily,“ říká Angelo Kafantaris. Další výhodou je, že extrémní teploty neovlivňují systém skladování vodíku XP-1.
Může tedy spolehlivě poskytovat špičkový výkon i na dlouhých cestách po silnici i na závodní dráze. Pro zlepšení rychlosti v zatáčkách při vysokých rychlostech používá vůz také aktivní aerodynamické prvky, které slouží jako solární panely. Výroba XP-1 je plánována v USA na rok 2022. Kromě prototypu bude Hyperion brzy zveřejňovat informace o plánech společnosti.