Česká železnice vstoupila do nové éry. Vysokorychlostní jednotky Pendolino totiž začaly na lince z Prahy do Českých Budějovic jezdit rychlostí až 200 km/h, čímž prolomily dosavadní provozní limit 160 km/h. Cestující se tak dostanou do jihočeské metropole za rekordních 95 minut, v opačném směru dokonce ještě o pět minut rychleji. Proti stávajícímu stavu to znamená zkrácení jízdní doby o pět minut, což ovšem stále není konečný stav.
První spoj IC 591 vyrazil z Prahy 31. srpna večer a symbolicky odstartoval pravidelný rychlejší provoz. Ranní protisměrný spoj IC 590 pak nabídne obyvatelům Českých Budějovic cestu do centra hlavního města za hodinu a půl. Pendolina přitom využívají vyšší rychlost na dvou modernizovaných úsecích jižního koridoru – mezi Voticemi a Sudoměřicemi u Tábora a mezi Doubím a Soběslaví. „Modernizace železniční tratě mezi Prahou a Českými Budějovicemi přináší další hmatatelné výsledky. Díky nasazení rychlých jednotek ETR 470 Pendolino a úpravám infrastruktury se podařilo zkrátit jízdní dobu a zvýšit komfort cestování. Jedná se o významný posun na české železnici, kterým položíme základ pro provoz vyššími rychlostmi na budoucích vysokorychlostních tratí, na nichž budou české vlaky jezdit až 320 km/h,“ uvádí ministr dopravy Martin Kupka.
„Zrychlování vlaků a celkové zkracování jízdních dob vnímám jako jeden z klíčových nástrojů v posilování konkurenceschopnosti vlakové dopravy. Jsem hrdý, že je to právě vlak Českých drah, který jako první na pravidelné lince u nás dosahuje cestovní rychlosti až 200 km/h, a věřím, že v trendu zrychlování budeme intenzivně pokračovat. Naše vlaky jsou na to totiž připraveny, nejmodernější ComfortJet spolu s vysokorychlostní lokomotivou Vectron je schopen jezdit až 230 km/h,“ popisuje předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec rychlostní možnosti vlaků a dodává: „Kromě rychlejšího cestování ale prodloužení Pendolina do Českých Budějovic přináší také nové možnosti cestování z východu na jih Čech. Večerní spoj totiž navazuje na vlak SC 500, který přijíždí z Bohumína do Prahy a fakticky i funkčně tak dochází k prodloužení tohoto spoje a vzniku unikátního přímého spojení Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praha – Tábor – České Budějovice.“
Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda zdůraznil, že rychlejší provoz je jen začátek. V příštím roce totiž začne stavba tunelů mezi Nemanicemi a Ševětínem, která dále zkrátí jízdní dobu. Hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba pak vyzdvihl, že jižní Čechy se díky rychlejší dopravě stávají ještě dostupnější.

