Jen opravdu velký fanoušek elektromobility ví, co přesně je GM EV1. Pokud nevíte o čem přesně je řeč, tak vás odkážu na náš článek, kde se o GM EV1 dozvíte vše podstatné. Ale proč se k tomu elektrickému modelu vracíme?
Jak píše carbuzz.com, právě GM EV1 bylo objeveno na parkovišti kdesi v Alabamě. Je jasné, že člověk, které tyto informace poskytl, nechce říci přesné místo. Na to je GM EV1 velká vzácnost. Těžko říct, v jakém je stavu a zdá má všechny potřebné komponenty. Každopádně jde o velmi cenný nález.
EV1 bylo elektrické kupé, které se ve své době mohlo měřit se spalovacími auty. Jednalo se o první masové rozšířený elektromobil. Produkční verze spatřila světlo světa v roce 1996 a prodávala se až do roku 2003. Abych byl přesný, nešlo o prodej, ale o podobné podmínky, jaké dnes známe pod pojmem operativní leasing. Šlo o poměrně vysoké pořizovací náklady (tehdejší cena byla 33 995 dolarů, tedy při dnešním kurzu 778 tisíc korun), a proto GM šlo touto cestou. Po uplynutí smlouvy se měl majitel rozhodnout, zda automobil vrátí, nebo doplatí zbytek ceny a nechá si ho. Jenže jak už to tak bývá, ve smlouvě byly zadní vrátka pro GM.
Roku 2003 se stalo něco, co nejspíše nikdo nečekal. GM sdělilo, že další generace EV1 se dle jejich analýz nemůže stát ziskovou, a to i přes neustále rostoucí zájem o tento model. Na tom by nebylo nic až tak divného. Jenže zákazníci, kteří svůj EV1 milovali a chtěli od GM odkoupit, tvrdě narazili. Ve smlouvách byl jakýsi záchranný bod, který i přes velké protesty a snahu veřejnosti o zachování EV1 umožnil automobily zákazníkům odebrat. A pak už to šlo vše velmi rychle. Automobilka prakticky všechny vozy stáhla, nechala je sešrotovat a to byl konec jednoho z prvních elektromobilů.