Gaussin chystá modulární „skateboard truck“. Na vodík i elekřinu

Gaussin chystá modulární „skateboard truck“. Na vodík i elekřinu
Fotografie: Gaussin
  • Modulární podvozky by měly posloužit externím výrobcům
  • Se standardními rozměry i výkony by měly plně nahradit spalovací modely
  • Prototypy by měly vyjet ještě letos

Francouzské společnosti Gaussin zjevně inspirace neschází. Proslula elektrickým transportérem, schopným tiše a ekologicky manipulovat se sedlovými návěsy v uzavřených prostorách, například ve velkých logistických firmách, kontejnerových překladištích či přístavech. A to případně i v autonomním režimu. Aktuálně ale ve spolupráci s americkým baterkářským startupem Microvast představila nový, supermodulární podvozek, jemuž se z pochopitelných důvodů říká skateboard. Ten má být podle insideevs.com poháněn buď výhradně bateriemi, či alternativně palivovými články. A následně nabídnut velkým globálním výrobcům k aplikaci vlastních nástaveb. Díky renomé firmy, která už prodala více než 25 000 bateriových vozidel včetně elektrických minibusů, tahačů letadel a nejrozmanitějších manipulátorů všech druhů i velikostí, se k projektu přidala i Magna, která výrazně přispěla návrhem velmi lehkého rámu.

Bateriová verze by měla nabídnout dojezd až 400 km a možnost tříminutové výměny baterie, vodíkový typ by měl operovat až 800 km a poté se 20 minut plnit. V nabídce by měly být nejběžnější typy podvozků s nezávisle zavěšenými předními koly a vzduchovým pérováním. Dvounápravový 4×2 s celkovou hmotností 18 tun a třínápravový (26 t) s pohonem dvou nebo čtyř kol. Samozřejmě se počítá i se 44tunovými (4×2) či 60t (6×X) tahači s nízkou či standardní točnou. Výkony by měly podle přání dosahovat 150–420 kW (204–571 k). Speciální vývoj je věnován těžkému 70t transportnímu speciálu 10×4 (to je mimochodem i hřiště české Tatry, byť samozřejmě zatím nikoliv na baterie) s osmihodinovou autonomií, nejvyšší rychlostí 40 km/h a nejvyšším dostupným výkonem 571 k. Asi netřeba dlouze spekulovat, že podobný stroj by se velice hodil například armádě.

První funkční prototypy by se měly představit ještě letos, osazeny by měly zpočátku být standardními bateriovými bloky Microvast MV-C, které půjde později nahradit inovativním typem MV-I s energetickou hustotou přes 180 Wh/kg.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze