Po 3 letech se letos do Formule E opět vrátily nováčkovské testy. S rostoucí popularitou šampionátu mezi mladými prospekty roste i chuť si elektrické vozy vyzkoušet. Testovacímu programu se proto závodníci nebrání. Naopak si uvědomují možnou konkurenční výhodu, jež jim může zkušenost v budoucnu přinést. Například v případě, kdy nevyjdou sny o sedačce ve Formuli 1, která je ultimátním cílem většiny mladých pilotů. Startovní listina testovacího dne v Berlíně proto byla našlapaná hvězdnými jmény nižších formulových sérií.
V Astonu a F1 pro něho není místo. Brazilský talent tak sahá po sedačce ve Formuli E
Největší hvězdou byl šampion F2 sezóny 2022 a rezervní pilot Aston Martin Felipe Drugovich. Svými kvalitami ohromil, když s Maserati vyhrál jak testy v Berlíně, tak i později v Římě. Dále se představil i šampion F3 z téhož roku Victor Martins, velký talent akademie Red Bullu Zane Maloney, Jehan Daruvala, David Beckmann, Luke Browning a další. Zajímavým statistickým faktem je, že oproti předchozím ročníkům, kdy byly nováčkovské testy součástí programu Formule E, se věkový průměr postupně snižuje nebo alespoň neroste.
Back behind the wheel! 💪
— Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team (@AstonMartinF1) August 30, 2023
AMF1 Team Test & Reserve Driver @FelipeDrugovich and Team Principal Mike Krack share their thoughts ahead of the Brazilian taking on FP1 in Monza this week.#ItalianGP pic.twitter.com/qSKTPomO7u
Před třemi lety činil průměr 25,1 let. O rok dříve dokonce 26,8. Letos se sešli piloti s věkovým průměrem 24,7 let. Znamená to, že od roku 2019 se průměrný věk pokaždé snížil, což signalizuje trend ve dvou rovinách: buď mezi mladými závodníky roste zájem, nebo týmy hledají mladší piloty. Nejspíš půjde o kombinaci, protože stále se najdou týmy, které upřednostňují zkušenosti před dravým mládím – například Nio 333 Racing, když na testy vzalo Daniila Kvjata. Takoví pak samozřejmě zvedají věkový průměr.
Celkově je ale spíše trendem nabízet sedačku mladším, kteří si i díky příkladu Nycka de Vriese nebo Alexe Albona uvědomují, že dveře do ostatních sérií Formule E nezavírá. Ani ty do F1. Naopak jich otevírá více než samotná královna motorsportu. Vypovídají o tom duální programy pilotů FE, jež má více než polovina startovního roštu. Převážná většina se účastní šampionátu vytrvalostních vozů WEC a nejslavnějšího závodu 24h Le Mans v nejprestižnější kategorii Hypercar. Něco podobného je ve světě F1 nemyslitelné. Nesporně atraktivní jsou i závody na místech, kde se běžně nejezdí.
Všechny tyto drobné věci jsou benefitem, který byste jinde těžko hledali. Přimět mladé talenty, zdá se, není pro současnou Formuli E problém. A vlastně pro budoucí úspěch šampionátu a jeho přežití je klíčové neustále lákat mladé jezdce. S názorem, že Formule E je stále více atraktivní, souhlasí i Lucas di Grassi, nejzkušenější pilot na startovním roštu.
„Odpověď je ano. A tím důvodem je omezený počet míst, kde byste si závoděním vydělali a zároveň budovali profesionální kariéru. Pokud nejste v F1, Formule E je rozhodně místo, kde máte být. Proto je nyní v zájmu všech pilotů zůstat v blízkosti FE a zkusit využít šanci, jako to udělal třeba Nyck de Vries. Nebo jako Mitch Evans, který vyhrál GP3, šel do F2 a pak do Formule E. Opravdu na tom záleží. Formule E pro závodníky vytvořila 22 nových míst, která tu v minulosti nebyla. A najednou tu máte profesionální sérii s profesionály, jež mohou následovat svůj sen, jímž je živit se závoděním,“ popsal di Grassi svůj názor pro motorsportweek.com.