Formule E je pro mladé stále atraktivnější. Naplňuje sen živit se závoděním

Formule E je pro mladé stále atraktivnější. Naplňuje sen živit se závoděním
Fotografie: Formule E
  • Věk závodníků účastnících se nováčkovský testů s každým rokem klesá
  • Minulý ročník věkový průměr nováčka činil 24,7 let
  • Formule E se tak pro mladé piloty stává stále atraktivnější
  • Podle di Grassiho je to i proto, že jim pomáhá budovat sen živit se závoděním

Po 3 letech se letos do Formule E opět vrátily nováčkovské testy. S rostoucí popularitou šampionátu mezi mladými prospekty roste i chuť si elektrické vozy vyzkoušet. Testovacímu programu se proto závodníci nebrání. Naopak si uvědomují možnou konkurenční výhodu, jež jim může zkušenost v budoucnu přinést. Například v případě, kdy nevyjdou sny o sedačce ve Formuli 1, která je ultimátním cílem většiny mladých pilotů. Startovní listina testovacího dne v Berlíně proto byla našlapaná hvězdnými jmény nižších formulových sérií.

Největší hvězdou byl šampion F2 sezóny 2022 a rezervní pilot Aston Martin Felipe Drugovich. Svými kvalitami ohromil, když s Maserati vyhrál jak testy v Berlíně, tak i později v Římě. Dále se představil i šampion F3 z téhož roku Victor Martins, velký talent akademie Red Bullu Zane Maloney, Jehan Daruvala, David Beckmann, Luke Browning a další. Zajímavým statistickým faktem je, že oproti předchozím ročníkům, kdy byly nováčkovské testy součástí programu Formule E, se věkový průměr postupně snižuje nebo alespoň neroste.


Před třemi lety činil průměr 25,1 let. O rok dříve dokonce 26,8. Letos se sešli piloti s věkovým průměrem 24,7 let. Znamená to, že od roku 2019 se průměrný věk pokaždé snížil, což signalizuje trend ve dvou rovinách: buď mezi mladými závodníky roste zájem, nebo týmy hledají mladší piloty. Nejspíš půjde o kombinaci, protože stále se najdou týmy, které upřednostňují zkušenosti před dravým mládím – například Nio 333 Racing, když na testy vzalo Daniila Kvjata. Takoví pak samozřejmě zvedají věkový průměr.

Celkově je ale spíše trendem nabízet sedačku mladším, kteří si i díky příkladu Nycka de Vriese nebo Alexe Albona uvědomují, že dveře do ostatních sérií Formule E nezavírá. Ani ty do F1. Naopak jich otevírá více než samotná královna motorsportu. Vypovídají o tom duální programy pilotů FE, jež má více než polovina startovního roštu. Převážná většina se účastní šampionátu vytrvalostních vozů WEC a nejslavnějšího závodu 24h Le Mans v nejprestižnější kategorii Hypercar. Něco podobného je ve světě F1 nemyslitelné. Nesporně atraktivní jsou i závody na místech, kde se běžně nejezdí.

Všechny tyto drobné věci jsou benefitem, který byste jinde těžko hledali. Přimět mladé talenty, zdá se, není pro současnou Formuli E problém. A vlastně pro budoucí úspěch šampionátu a jeho přežití je klíčové neustále lákat mladé jezdce. S názorem, že Formule E je stále více atraktivní, souhlasí i Lucas di Grassi, nejzkušenější pilot na startovním roštu.

„Odpověď je ano. A tím důvodem je omezený počet míst, kde byste si závoděním vydělali a zároveň budovali profesionální kariéru. Pokud nejste v F1, Formule E je rozhodně místo, kde máte být. Proto je nyní v zájmu všech pilotů zůstat v blízkosti FE a zkusit využít šanci, jako to udělal třeba Nyck de Vries. Nebo jako Mitch Evans, který vyhrál GP3, šel do F2 a pak do Formule E. Opravdu na tom záleží. Formule E pro závodníky vytvořila 22 nových míst, která tu v minulosti nebyla. A najednou tu máte profesionální sérii s profesionály, jež mohou následovat svůj sen, jímž je živit se závoděním,“ popsal di Grassi svůj názor pro motorsportweek.com.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze