Ford přehodnocuje plány na elektrifikaci, více se zaměří na hybridy

1
Ford přehodnocuje plány na elektrifikaci, více se zaměří na hybridy
Fotografie: Ford
  • Ford oznámil redukci nákladů určených pro vozy s plně elektrickým pohonem
  • Hodlá se více soustředit na hybridy
  • Automobilka z Michiganu také pozměnila kadenci uvádění produktů na trh

Ford vydal rozsáhlou tiskovou zprávu, v níž oznamuje změnu strategie. Dozvídáme se v ní, že ruší plány na čistě elektrické SUV se třemi řadami sedadel, více se zaměří na hybridy a redukuje náklady spojené s elektromobilitou.

Jsme odhodláni inovovat v Americe, vytvářet pracovní místa a dodávat neuvěřitelná nová elektrická a hybridní vozidla, která mají skutečný vliv na snižování emisí CO2,“ uvedl k novinkám prezident a generální ředitel společnosti Ford Jim Farley. „Jako značka č. 2 mezi americkými elektromobily jsme se naučili hodně o tom, co zákazníci chtějí a čeho si cení a co je potřeba k tomu, abychom se vyrovnali těm nejlepším na světě s nákladově efektivní konstrukcí, a vytvořili jsme plán, který našim zákazníkům poskytuje maximální výběr a hraje na naše silné stránky,“ dodal sebevědomě.

Ford začal tím, že upravil kadenci uvádění produktů na trh – v plánu je uvedení nového užitkového vanu v roce 2026 (bude se montovat v Ohiu), který bude následovat středně velký pickup v roce 2027 založený na nové platformě skunkworks plus ve stejném roce nákladní vůz nové generace (oba by měly vznikat v Tennessee) – a také zdůraznil, že plánuje využít hybridní technologie u připravovaného SUV se třemi řadami sedadel (s čistě elektrickou verzí už se podle zprávy nepočítá). S tím souvisí i to, že automobilka sníží výdaje určené právě pro vozy s plně elektrickým pohonem, a to z 40 na 30 % (čistě náhodou po oznámení nelichotivých finančních výsledků, zejména segmentu elektromobility). „Vzhledem ke stlačení cen a marží jsme se rozhodli upravit náš produktový a technologický plán tak, abychom splnili náš cíl dosáhnout kladného EBIT během prvních 12 měsíců od uvedení všech nových modelů na trh,“ vysvětlil krok John Lawler, místopředseda představenstva a finanční ředitel společnosti Ford.

Ford také přesouvá termín uvedení projektu T3, který nazývá průlomovým a měl by být nástupcem aktuálního Fordu F-150 Lightning, až na druhou polovinu roku 2027. Značka se s námi alespoň podělila o to, že tento vůz nabídne funkce, které nebyly doposud u žádného Fordu k vidění, včetně vylepšené možnosti obousměrného nabíjení či pokročilé aerodynamiky, co si pod tím ale aktuálně představit, těžko říct. Víme také, že automobil bude vznikat v centru pro elektromobily BlueOval City v Tennessee a odložení uvedení prý umožní firmě využít levnější technologii baterií.

S tím souvisí další oznámení – Ford společně s LG Energy Solutions chce v roce 2025 přesunout část výroby baterií pro Mustang Mach-E z Polska do Hollandu v Michiganu, aby mohl využít výhody zákona o snížení inflace (Inflation Reduction Act, IRA), jenž americký Kongres přijal v roce 2022. Ve společném závodu s BlueOval SK v Kentucky se pak budou od poloviny příštího roku vyrábět bateriové články pro současný E-Transit s prodlouženým dojezdem a také F-150 Lightning, což podle vyjádření firmy též zajistí optimalizaci nákladů. „Cenově dostupné elektrické vozidlo začíná cenově dostupnou baterií,“ řekl k novinkám ohledně baterií Farley a dodal: „Pokud nejste konkurenceschopní, pokud jde o náklady na baterii, nejste konkurenceschopní vůbec.

Na závěr jsme se dozvěděli, že výroba očekávaných lithium-železo-fosfátových (LFP) baterií bude zahájena v roce 2026 v BlueOval Battery Park Michigan, který též vyhoví podmínkám zákona na snížení inflace, a tím pádem by měl mít Ford k dispozici jedny z nejlevnějších bateriových článků v Severní Americe.