Automobilky a jejich vývoj, to není jenom o převodovkách, motorech či způsobu přeplňovaní. Je to také o materiálech, které používají. Každý vývoj musí mít svého vedoucího a toho má i materiálové inženýrství výzkumného a konstrukčního střediska automobilky Ford. Je jím Janet Yin, která se věnuje mimo jiné pěstování bambusu a jeho následné analýze.
Věděli jste, že bambus je jeden z nejpevnějších přírodních materiálů?
Díky velkým investicím má lidstvo spoustu zajímavých materiálů. Znát můžete například plast vyztužený uhlíkovými vlákny, ale spíše pod názvem karbon. Dále můžeme zmínit třeba lehký hliník. A nově bychom se mohli dočkat i využívaní bambusu v automobilovém průmyslu. Věděli jste, že bambus je jeden z nejpevnějších přírodních materiálů?
„Bambus je úžasný,“ neskrývala nadšení Janet Yin, vedoucí materiálového inženýrství výzkumného a konstrukčního střediska Fordu v čínském Nankingu. „Je pevný, pružný, zcela obnovitelný a hojný v Číně i v mnoha jiných částech Asie.“
Mimo to bambus nesmírně rychle roste. Pokud se o něj budete náležitě starat, za den vám může vyrůst až o metr. Dospělosti dosáhne za dva až pět let. S bambusem experimentoval dokonce i Thomas Edison, když pracoval na vývoji žárovky. Používá se také ve stavebnictví, kde se oceňuje jeho pevnost v tahu. Samozřejmě ho můžeme potkat i v několika světových kuchyních.
Ford se svými dodavateli již několik let pracuje na vyhodnocení použitelnosti bambusu k výrobě interiérových součástí i dalších dílů. Výzkumný tým zjistil, že v mnoha materiálových zkouškách si bambusová vlákna vedou lépe než řada jiných, ať už přírodních, či syntetických. Testování bude pokračovat i nadále. Každopádně už teď Ford používá různé recyklovatelné materiály jako recyklovatelná džínovina, recyklované PET láhve, ze kterých se dělají podběhy Fordu C-MAX či modelu Transit, a tak podobně. Ve využívání recyklovatelných materiálů je na tom dobře BMW i3, o čemž si můžete přečíst v našem testu.
Zdroj: tisková zpráva