😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Ford chce ve svých autech používat bambus. Má hned několik výhod

Ford chce ve svých autech používat bambus. Má hned několik výhod
  • Bambus se používá ve stavebnictví pro jeho dobrou pevnost v tahu
  • Za jeden den může vyrůst až o jeden metr
  • Dospělosti dosáhne za dva až pět let

Automobilky a jejich vývoj, to není jenom o převodovkách, motorech či způsobu přeplňovaní. Je to také o materiálech, které používají. Každý vývoj musí mít svého vedoucího a toho má i materiálové inženýrství výzkumného a konstrukčního střediska automobilky Ford. Je jím Janet Yin, která se věnuje mimo jiné pěstování bambusu a jeho následné analýze.

Věděli jste, že bambus je jeden z nejpevnějších přírodních materiálů?

Díky velkým investicím má lidstvo spoustu zajímavých materiálů. Znát můžete například plast vyztužený uhlíkovými vlákny, ale spíše pod názvem karbon. Dále můžeme zmínit třeba lehký hliník. A nově bychom se mohli dočkat i využívaní bambusu v automobilovém průmyslu. Věděli jste, že bambus je jeden z nejpevnějších přírodních materiálů?

„Bambus je úžasný,“ neskrývala nadšení Janet Yin, vedoucí materiálového inženýrství výzkumného a konstrukčního střediska Fordu v čínském Nankingu. „Je pevný, pružný, zcela obnovitelný a hojný v Číně i v mnoha jiných částech Asie.“

Mimo to bambus nesmírně rychle roste. Pokud se o něj budete náležitě starat, za den vám může vyrůst až o metr. Dospělosti dosáhne za dva až pět let. S bambusem experimentoval dokonce i Thomas Edison, když pracoval na vývoji žárovky. Používá se také ve stavebnictví, kde se oceňuje jeho pevnost v tahu. Samozřejmě ho můžeme potkat i v několika světových kuchyních.

Ford se svými dodavateli již několik let pracuje na vyhodnocení použitelnosti bambusu k výrobě interiérových součástí i dalších dílů. Výzkumný tým zjistil, že v mnoha materiálových zkouškách si bambusová vlákna vedou lépe než řada jiných, ať už přírodních, či syntetických. Testování bude pokračovat i nadále. Každopádně už teď Ford používá různé recyklovatelné materiály jako recyklovatelná džínovina, recyklované PET láhve, ze kterých se dělají podběhy Fordu C-MAX či modelu Transit, a tak podobně. Ve využívání recyklovatelných materiálů je na tom dobře BMW i3, o čemž si můžete přečíst v našem testu.

Zdroj: tisková zpráva

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze