Fisker je zpět! Přijde s revolučním pohonem?

Fisker je zpět! Přijde s revolučním pohonem?
  • Fisker Automotive pracuje na zcela novém druhu pohonu pro elektromobily
  • Jde o využívání grafenových superkondenzátorů
  • Za tento výzkum byla v roce 2010 udělena Nobelova cena

Společnost Fisker Automotive je známá především díky svému modelu Fisker Karma, který se prodával v letech 2011 až 2012. Často se psalo o finančních problémech automobilky, kterou založil designér Henrik Fisker. Teď to vypadá, že Fisker je zpátky a pracuje na novém modelu, který se označuje jako „Tesla Killer“. O co přesně jde? Model, na kterém Fisker pracuje, má dorazit v roce 2017, a to s čistě elektrickým pohonem. Automobilka svůj vůz vyrábí prostřednictvím VLF Automotive.

Nový elektromobil od Fiskeru slibuje dojezd více než 400 mil, tedy více jak 600 kilometrů. Díky tomu by se opravdu mohlo jednat o hrozbu pro Teslu. Ta totiž v nejsilnějším provedení Modelu S P100D nabízí dojezd jen 315 mil, tedy zhruba 500 kilometrů. Jediné co víme je, že se nebude jednat o supersport jako v případě hybridního Fiskeru Karma, nýbrž o podobný automobil jako Tesla Model S.

Co vězí za tak velkým dojezdem?

Fisker totiž nepracuje s lithium-iontovými bateriemi, ale využívá technologii grafenových superkondenzátorů. Energetická aplikace grafenu je známa již nějaký ten pátek. V roce 2010 za tento výzkum získali Andre Geim a Konstantin Novoselov Nobelovu cenu.

„Grafen vykazuje vyšší pohyblivost elektronů, což znamená, že se elektrony mohou pohybovat rychleji. To se projeví například mnohem rychlejším nabíjení,“ řekl Lucia Gauchia, odborný asistent pro strojírenství se zaměřením na akumulování energie na technologické univerzitě v Michiganu.

„Důvod, proč tuto technologii dosud nepoužíváme, a to i přesto, že nejde o absolutní novinku, je to, že neexistovala masová výroba,“ vysvětlil Gauchia.

Fisker sdělil Bussiness Insideru, že jejich divize pro výrobu baterií Fisker Nanotech si nechala patentovat stroj, který by mohl produkovat 100 kilogramů grafenu za cenu pouhých 10 centů za kilogram. To by cenu elektromobilů mohlo stáhnout rapidně dolů.

Budeme mít nejdostupnější
elektromobil na světě.

Fisker Automotive pomáhají přední odborníci, jako například Jack Kavanaugh z Nanotech Energy, výzkumné skupiny, která se skládá z vědců UCLA, kteří se specializují na grafen. Jeho úkolem je přijít na to, jak tento materiál ve vozech co nejlépe využít.

Bude pak automobil od Fisker Automotive levnější?

První automobil s tímto pohonem má dorazit v roce 2017. I poté tento nový druh pohonu čeká ještě dlouhý výzkum, ale i tak je Henrik Fisker optimistický. „Budeme mít nejdostupnější elektromobil na světě,“ řekl Henrik Fisker.

Fisker Karma

Pokud vše půjde podle plánů, tak by cena nového modelu měla být daleko nižší než cena Chevroletu Bolt. Ten v USA startuje na 37 495 dolarech, tedy na 900 tisících korun.

A co že to vlastně ten grafen je?

Grafen je supertenká forma uhlíku, strukturou podobná grafitu. Jde o nejpevnější známý materiál na světě. Na výšku má pouze jeden atom, jde tedy skoro o 2D materiál. Díky tomu má některé zajímavé fyzikální vlastnosti.

Zdroje: businessinsider.com, cs.wikipedia.org

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze