Evropští výrobci nákladních vozidel souhlasí s koncem nafty do roku 2040

Evropští výrobci nákladních vozidel souhlasí s koncem nafty do roku 2040
Fotografie: Mercedes-Benz
  • Zvažuje se poplatek za emise CO2
  • Od roku 2040 budou mít nové nákladní vozy jako pohon jen vodík nebo elektřinu
  • Investice do změny bude dosahovat výše 2 bilionů Kč

Asociace evropských výrobců automobilů, Postupimský institut pro výzkum změny klimatu a různí výrobci nákladních vozidel společně podepsali prohlášení, které zaručuje, že od roku 2040 nebudou prodávat žádná nová nákladní vozidla, která spalují fosilní palivo. Cílem prohlášení je dosáhnout klimatické neutrality do roku 2050, jak to plánují instituce starého kontinentu. Mezi podepsanými výrobci najdeme velmi zvučná jména jako Daimler, DAF, IVECO, Ford, MAN, Scania nebo Volvo.

Dříve musí být vejce a pak až slepice

V tomto prohlášení se navíc zdůrazňuje význam snižování využívání fosilních paliv, aby se předešlo změně klimatu, což je nutné učinit co nejdříve. Bude se tak muset investovat do dostatečné plnící infrastruktury na tankování vodíku nebo dobíjení baterií a vyměnit naftové motory v nákladních automobilech za vodíkové, případně elektromotory. Doslova se píše, že je to jako s vejcem a slepicí. Vejce zde prezentuje plnící stanice, která musí být dříve než slepice v podobě nákladního auta. Tato změna bude jen v odvětví výroby nákladních vozidel znamenat odhadovanou investici okolo 2 bilionů korun.

Plánuje se emisní poplatek za vypouštění CO2

V prohlášení se také můžeme dočíst, že změna je nutná i z pohledu EU a jednotlivých států. Navrhuje se například začlenění automobilové dopravy do systému emisních povolenek nebo poplatku za každý vypouštěný gram CO2 při jízdě nákladního vozidla. Cena za zdravé emise CO2 může být jedinou účinnou politikou k dosažení přechodu na čisté klima. Tyto politické kroky jsou však velmi těžké předvídatelné.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze