Vaše první jízda v nové naftové Škodovce proběhne nejspíše na olej z hranolků

2
Vaše první jízda v nové naftové Škodovce proběhne nejspíše na olej z hranolků
Fotografie: Škoda Auto
  • Škoda Auto začala ve výrobě a logistice používat syntetickou naftu HVO z odpadních tuků, která nabízí až o 90 % nižší emise CO₂ oproti fosilní naftě
  • HVO neobsahuje síru ani aromatické látky, má vyšší účinnost spalování a lze jej míchat s běžnou naftou
  • Všechny dieselové vozy Škoda od modelového roku 2022 jsou již pro palivo HVO schváleny

Škoda Auto oznámila, že nově používá jako prvotní náplň do nových dieselových modelů a pro tankování nákladních vozů v logistice udržitelné palivo HVO (hydrogenizovaný rostlinný olej), tedy syntetickou naftu, která na rozdíl od bionafty tvořené složkami ze zemědělských plodin pochází z odpadních zdrojů.

HVO se přitom vyrábí z odpadních tuků a olejů (včetně použitých kuchyňských olejů, rostlinných a živočišných tuků) s využitím chemického procesu hydrogenace. Velkou výhodou tedy je, že pro její výrobu není nutné zabírat zemědělskou půdu, a proto je palivo HVO ještě udržitelnější. Nionaftu pokročilé generace Mladé Boleslavi konkrétně dodává státní podnik ČEPRO.

Palivo HVO nabízí až o 90 % nižší čisté emise uhlíku než fosilní nafta. Jako první značka koncernu Volkswagen využíváme HVO nejen v osobních vozech, ale i pro tankování nákladních vozidel zajišťujících interní logistiku v českých závodech. Od srpna do prosince 2024 tato vozidla spotřebovala přibližně 46 000 litrů HVO – což znamená roční úsporu cca 300 tun CO₂. Jde o důležitý krok ke snižování uhlíkové stopy a dosažení uhlíkově neutrální výroby,“ uvedl Karsten Schnake, člen představenstva Škoda Auto pro Nákup a udržitelný rozvoj

Nafta HVO je čirá a oproti fosilní naftě má vysoké cetanové číslo (70 oproti 51), což znamená vyšší účinnost spalování a nižší emise škodlivin, zejména pevných částic. HVO rovněž neobsahuje síru, aromatické uhlovodíky či uhlovodíky s vysokým bodem varu, takže nejenže snižuje emise škodlivých látek, ale také vede k méně častým regeneracím filtru pevných částic (DPF). U starších vznětových motorů může palivo HVO podle automobilky také přispět k tiššímu a plynulejšímu chodu. Výhodou je pak i to, že jej lze libovolně míchat s klasickou naftou.

Vozy Škoda jsou schváleny pro použití paliva HVO

Všechny vozy Škoda se vznětovým motorem od modelového roku 2022, tedy vyrobené od 25. týdne roku 2021, jsou již schválné pro provoz na syntetické palivo HVO. A pokud si nejste jisti, můžete si sami ověřit, zda je to i váš vůz – pokud ano, najdete symbol XTL na krytu uzávěru palivové nádrže, u starších vozidel lze kompatibilitu ověřit též u autorizovaných prodejců Škoda.

Automobilka se soustředí na dlouhodobé snížení své ekologické stopy

Česká automobilka zdůrazňuje, že se zaměřuje na snížení své ekologické stopy dlouhodobě. Společnost pokračuje v plánech na dosažení uhlíkové neutrality ve všech výrobních závodech v České republice a Indii do roku 2030, přičemž pobočka ve Vrchlabí je uhlíkově neutrální již od roku 2020. Zásadní proměnu pak přinese i transformace teplárny v Mladé Boleslavi, která probíhá ve spolupráci se společností ŠKO-ENERGO. Po přechodu výhradně na biomasu totiž ušetří až 290 000 tun CO₂ ročně.

Diskuze ke článku
Martin
Martin
Pokud je na trhu elektromobil, tak není nejmenší důvod kupovat smradlavý auto.
den
den
Naposledy upraveno: 29. 4. 18:44
"že pro její výrobu není nutné zabírat zemědělskou půdu," - to neni zaruceny, na tom HVO neni napsany z ceho byl vyroben, muze se koupit jaky koliv rostlinny olej (palmovy, repkovy), znehodnotit a prohlasit za odpad velmi snadne.
Shromazdovani odpadneho oleje neni zadarmo, jaka bude cena dovezeneho cisteho palmoveho oleje v porovnani s nasbiranym odpadnim po Evrope? Bude jeste maler s tim HVO...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze