Dovoz čínských elektromobilů do EU se meziročně zvýšil o 14 %, avšak v dokumentu, který Evropská komise zveřejnila v úterý, se uvádí, že má již v tuto chvíli dostatek důkazů o tom, že Čína nespravedlivě dotuje výrobu bateriových elektromobilů. Proto podle Reuters plánuje Evropská komise zahájit celní registrace, které od svého spuštění umožní uvalit cla na dovoz čínských elektromobilů. Evidence odstartuje den po zveřejnění v úředním věstníku EU, což se pravděpodobně stane v nejbližších dnech. Zavedení prozatímních cel se očekává v červenci, i když samotné antisubvenční šetření má skončit až v listopadu. Půjde tedy o retroaktivní cla.
Čínská obchodní komora při EU je tímto krokem prý zklamána a uvedla, že nárůst importu odráží rostoucí evropskou poptávku o elektromobilech. Mezitím se v EU dobře etablovaly značky BYD a MG, které svou nabídkou konkurenceschopných elektromobilů tlačí na evropské výrobce typu Volkswagen Group či Stellantis. BYD se nedávno stal největším světovým výrobcem elektromobilů.
Také nevidím nějak zásadně nízké ceny čínských aut. NIO má ceny poměrně vysoké a MG je na úrovni "trabanta", cena rovněž odpovídá. Mimochodem 20% aut Tesla je v EU prodaných je čínské výroby.