ePrix Montréalu: dvojité finále Formule E

ePrix Montréalu: dvojité finále Formule E
  • Třetí sezóna Formule E vrcholí
  • O víkendu se konají dva závěrečné podniky v kanadském Montréalu
  • Ve hře jsou oba tituly – jak jezdců, tak konstruktérů

O posledním červencovém víkendu se uzavře další kapitola Formule E, přesněji Sezóna s pořadovým číslem tři. Ta letos dohromady čítá 12 takzvaných ePrix, ty poslední dvě se odehrají v kanadském provinčním městě Montréal. V sázce je při té příležitosti opravdu hodně. Zbývá totiž poodkrýt jména šampionů, jež zůstávají do poslední chvíle neznámá.

Nejlepší výchozí pozici zaujímá obhájce titulu, Švýcar Sébastien Buemi z Renaultu e.dams. Zároveň se může stát prvním, komu se takový počin podaří. V cestě mu nicméně budou stát Lucas di Grassi jakožto přímý vyzyvatel a ve skvělé formě závodící Felix Rosenqvist nebo Brit Sam Bird. Švédský závodník má rovněž ještě šanci pomýšlet na zisk titulu, avšak ta už je mírně řečeno sporadická. Z perspektivy konstruktérů je na tom opět nejlépe Renault e.dams, který triumfoval i v předchozích dvou ročnících.

Formule E v této sezóně zavítala do několika nových destinací a ePrix Montréalu – v oficiálním znění Hydro-Québec Montreal ePrix – je tím případem. Zároveň je to poprvé, kdy se finále odehraje jinde než na půdě Battersea Parku v centru Londýna. Každopádně Montréal má pro takové akce skvělé předpoklady. Ve městě se nachází závodní okruh Gillese Villeneuva, kde se od roku 1978 pořádají Grand Prix Formule 1, ale neznámé pro místní nejsou ani závody INDYCAR, NASCAR nebo IMSA. Kdybychom si vymezili provincií Québec, pak bychom mohli nalézt další dva velmi pěkné okruhy jako Trois-Rivieres nebo Mont Tremblant.

Virtuální prohlídka okruhu v Montréalu

Na seznam okruhů nyní přibývá i ten v samém srdci Montréalu. A soudě dle dispozic této tratě bude o víkendovou zábavu postaráno. Délka k překonání jednoho kola činí 2 750 metrů, v cestě stojí 14 zatáček a na jezdce pak čekají i náhlé změny převýšení. Navíc trať je na městské poměry značně široká a nabízí mnoho míst k předjíždění. Jednoduše místo pro finálové klání jako vyšité.

Něco málo o Montréalu

Město známé zejména pro svůj hokejový tým NHL poskytuje obydlí zhruba 1,7 milionu lidí. Co do počtu obyvatel je tedy Montréal po Torontu druhým největším městem Kanady a největším provincie Québec. Zajímavostí je, že náznaky lidského výskytu na tomto území se datují až k roku 4 000 let před Kristem. Hranice města ale začaly vznikat až v roce 1832, a to již pod současným jménem, tedy Montréal. Rychle se vyvíjející město se zanedlouho stalo finančním a kulturním centrem Kanady, která v té době patřila pod britskou nadvládu. Vhodnější je tedy na tomto místě použít výraz Britská Severní Amerika. Už předtím však území patřilo Francouzům, i proto je dodnes Montréal frankofonním městem.

Z perspektivy zahraničního turisty je Montréal vyhlášený pro jazzovou hudbu nebo filmové festivaly. V roce 1976 se tu konaly letní Olympijské hry, přičemž nejpopulárnějším sportem je tu bezesporu lední hokej. Vedle finančnictví má na ekonomiku města velký vliv průmysl kosmický, elektronický, tabákový, ale pochopitelně i pivovarnický. Molsonův pivovar se stal velkým podporovatelem motorsportu a je největším výrobcem tohoto hořkého moku v Kanadě.

ePrix Montréalu

Navzdory velikosti města je kvalita ovzduší, poměřována takzvaným Air Quality Index, hodnocena jako dobrá. Přesto si nemoci spojené právě se znečištěním ovzduší ročně vyžádají na 1 500 lidských životů. Co je velmi zajímavou informací – věřte tomu nebo ne – Montréal je z 99 procent napájen elektřinou získávanou z obnovitelných zdrojů, přičemž nejvíce elektřiny je vyráběno vodními elektrárnami. Co do počtu vyrobených wattů při využití vodní energie se provincie Québec řadí na čtvrté místo světového žebříčku hned za Čínu, USA a Brazílii.

Na elektrifikaci města pak záleží i radním, kteří plánují, že se do roku 2020 bude jeho ulicemi proplétat až na 100 tisíc plně elektrických automobilů. K tomuto cíli má pomoci i vybudování 1 000 nabíjecích stanic.

Harmonogram ePrix Montréalu

I poslední závody sezóny se pro evropského diváka odehrají, stejně jako před čtrnácti dny, ve večerních hodinách. Oproti ePrix New Yorku se nicméně vše odehraje v klasickém rozvržení – tedy v sobotu i v neděli se pojedou dva tréninky, následovat bude kvalifikace a podnik zakončí samotný závod. Přenosy z kvalifikací a závodů lze již tradičně sledovat na televizním programu Arena Sport 1 a zde na fdrive.cz se můžete těšit na podrobné zpravodajství.

ZAČÁTEK KONEC UDÁLOST
14:00 14:45 První trénink
16:30 17:00 Druhý trénink
18:00 18:06 Kvalifikace, skupina 1
18:10 18:16 Kvalifikace, skupina 2
18:20 18:26 Kvalifikace, skupina 3
18:30 18:36 Kvalifikace, skupina 4
18:45 19:00 Super Pole
22:00 cca 23:15 Závod

Zdroje: fiaformulae.com

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze