Elektrické Volkswageny nabídnou dvousměrné nabíjení

2
Elektrické Volkswageny nabídnou dvousměrné nabíjení
Fotografie: Volkswagen
  • Všechny elektromobily koncernu VW, postavené na platformě MEB, čeká změna
  • Budou umět elektřinu nejen přijímat, ale v případě potřeby ji také vracet do sítě
  • Ke stejnému kroku se chystají i velcí konkurenti (Hyundai, Tesla)

Není to velké překvapení, Volkswagen už v roce 2020 představil stejnosměrný 22kW wallbox pro obousměrné dobíjení. A nyní automobilka podle electrek.co vyhlásila, že od roku 2022 všechny elektromobily, postavené na ryze elektrické sdílené platformě MEB (a to budou po předčasném ukončení výroby trojčat Citigoe iV, e-up! a e-Mii z těch osobních opravdu všechny), nabídnou obousměrný tok elektřiny. A to nejen zpátky do elektrické sítě, ale třeba i k napájení domu či jiného elektromobilu. Jen příští rok by se to mělo týkat zhruba 300 tisíc elektrických aut, která koncern plánuje vyrobit.

Hlavní argumenty pro tuto změnu jsou jednoduché. Baterie elektromobilů se rychle zdokonalují a ještě nedávno nemyslitelný dojezd 300 km či více už je dnes standardem. A protože kdosi spočítal, že elektromobil najezdí průměrně 60 km denně, přímo se nabízí možnost využít trakční baterii, jejíž kapacita i výkon už dnes připomíná malou elektrárnu, jako stacionární zásobník. Samozřejmě to chce plánování, nespoutané duše, zvyklé impulzivně se rozhodovat a z minuty na minutu třeba vyrazit na dlouhý výlet, by asi narážely na realitu poloprázdné baterie. Pochopitelně lze kriticky analyzovat i onen průměrný nájezd, protože stejně argumentovali výrobci prvních moderních elektromobilů s akčním rádiem kolem 100 km.

Volkswagen DC Wallbox
Volkswagen DC Wallbox

Ovšem výhody převažují, mezi nimi vyniká možnost rovnoměrnějšího zatěžování elektrické sítě. Ta totiž dostává své nejen od rychle se množících elektromobilů, ale také od nestabilních obnovitelných zdrojů. Pochopitelně s nezbytnou finanční motivací pro majitele elektromobilu, která by měla kompenzovat nejen nákup potřebného zařízení, ale i zrychlené opotřebovávání takto využívané baterie. Tou bude hlavně možnost dobití elektromobilu za nízký tarif a následného spotřebování její části v domácnosti či částečného zpětného odprodání distributorovi ve vysokém tarifu. K zahození není ani překrytí případných výpadků elektrické sítě, k nimž bude docházet kvůli výše zmíněným příčinám zřejmě čím dál častěji.

K realizaci podobných záměrů je samozřejmě nutné splnit řadu předpokladů. A to jak na straně distributorů, kteří musí přizpůsobit rozvodnou síť dvousměrnému toku elektřiny, tak u odběratelů. Ty čeká nemalá jednorázová investice do dvousměrného DC wallboxu a jeho případné propojení s domácí chytrou sítí. Klasické střídavé wallboxy k tomu bohužel použít nelze. V Japonsku už podobný systém úspěšně funguje a až se rozšíří i v Evropě, objeví se na stole další téma. Opravdu si s sebou každý elektromobil musí neustále vozit rozměrnou, drahou a těžkou integrovanou AC nabíječku s usměrňovačem, když ji lze mít i doma v garáži? Vzhledem k rétorice zástupců automobilek by nás nemělo překvapit, až tento dnes ještě nezbytný prvek v dohledné době zmizí ze standardní výbavy nových elektromobilů.

Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
záloha čistě jako bonus k autu asi dobré, ale pořídit si auto zejména jako zálohu dost nedobré... zaprvé v době kdy odjedu do práce případně někde přes den jezdím tak nemám kam skladovat solární energii a stejně tedy musím nějaké baterie doma mít... a za druhé mě tyhle stacionární baterie momentálně stojí cca 80tis za 10kWh, čili auto s 50kWh zálohy by muselo stát 400-500tis aby to byla ekonomicky výhodná záloha, ne přes 1mio... ale pokud to bude standard, tak to bude asi milé, i když ne moc využitelné pokud neděláte z domu (pak už ale zase tolik necestujete), nebo místo dojíždění autem nejezdíte do práce busem/vlakem... pak už ale zase netřeba kupovat drahý vůz který jen někde stojí a neumořuje svoje pořizovací náklady...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze