Dnes se jela šestá etapa slavné Rally Dakar, po které se tak závodníci dostali do poloviny soutěže. Po dnešních 562 kilometrech, z nichž se závodilo na 348 kilometrech rychlostní zkoušky, totiž bude zítra následovat den volna a po něm dalších 6 etap do cíle soutěže. Posádky startovaly v Rijádu, projely jakousi smyčku, a zase se do Rijádu vrátily. Tam tedy také budou trávit den odpočinku.
Mattias Ekstrom dojel s Audi RS Q e-tron druhý
Z vozů s eco pohonem si nejlépe vedl Mattias Ekstrom za volantem hybridního speciálu Audi RS Q e-tron, který tak potvrdil roli týmové jedničky, do které se dostal po včerejších problémech Carlose Sainze. Navigátorem v této švédské posádce týmu Audi Sport je Emil Bergkvist. Ekstrom, který se proslavil hlavně dvěma tituly DTM z let 2004 a 2007, ale pilotoval i Škodu Fabii WRC ve světovém rallyovém šampionátu, v této etapě zaostal za vítězným Orlandem Terranovou o pouhou minutu a 6 sekund. Guerlain Chicherit se svým speciálem na bio-ethanol dojel na 26. místě se ztrátou 18 minut na Terranovu a zbývající dva vozy Audi RS Q e-tron, pilotované Stephanem Peterhanselem a Carlosem Sainzem do cíle dorazily na 42. a 43. pozici se ztrátou 42 a 43 minut. To tedy znamená, že týmy dojely spolu. Stejně jako včera totiž spolu řešily technické problémy, ovšem tentokrát nejen se zavěšením zadního kola, ale navíc po výměně tlumiče špatně upevnily kolo a po chvíli připevňovaly kolo, které za jízdy „uteklo do pouště“. Po zkušenostech ze včerejška už si posádky vezly náhradní tlumič, takže nemusely čekat na doprovodný kamion a mohly jet spolu. Je to ale velká škoda, protože před poruchou Carlos Sainz etapu vedl.
Al-Attiyah upevnil vedení, ale Ekstrom s hybridním Audi se posunul dopředu
Celkově ve vedení průběžného pořadí zůstává Nasser Al-Attiyah s Toyotou, druhý Yazeed Al Rajhi s vozem stejné značky za ním zaostává o 48 minut a na třetí místo se propadl Sebastien Loeb, který má celkovou ztrátu o další dvě minuty vyšší. Nejlepší česká posádka, Martin Prokop a Viktor Chytka s vozem Ford Raptor, ztrácí na devátém místě na vedoucího Al-Attiyu přibližně hodinu a půl. Mattias Ekstrom s Emilem Bergkvistem se posunuli na 13. pozici se ztrátou dvě hodiny a 41 minut. Carlos Sainz a Lucas Cruz se stejným vozem se naopak propadli na 25. pozici a jejich ztráta už je téměř 4 hodiny. Peterhansel a Chicherit pak mají ztrátu v řádu desítek hodin a pohybují se až na chvostu startovního pole. Mimochodem, před Sainze se dostala i česko-slovenská posádka Fordu F-150, Miroslav Zapletal a Marek Sykora, kteří jsou na 22. místě se ztrátou 3 hodiny a 43 minut na vedoucího Katařana.
Hybridní kamion z Česka těsně za Lopraisem s Pragou
V kategorii kamionů nás zaujalo, že po trojici Kamazů a Aleši Lopraisovi s Pragou dojel v dnešní etapě Gert Huzink s hybridním kamionem Renault, který jel poprvé Dakar před dvěma lety a byl postaven v Česku firmou MKR Technology. I tento hybridní závodní kamion tedy budeme na Dakaru sledovat. Zatímco Aleš Loprais měl na vítězného Karginova s Kamazem v šesté etapě ztrátu 5 minut a 16 sekund, hybridní kamion z Česka s nizozemskou posádkou dojel za Karginovem o 9 minut a 46 sekund později. V průběžném pořadí vedou tři Kamazy pilotované Sotnikovem, Nikolaevem a Shibalovem. Aleš Loprais s kamionem Praga V4S drží průběžnou pátou pozici, na nejrychlejší Kamaz ztrácí hodinu a 6 minut a hybridní Renault s nizozemskou posádkou je na 15. místě se ztrátou necelých 6 hodin. Z českých posádek je před ním ještě Martin Macík s kamionem Iveco na průběžném 11. místě, který na Sotnikova ztrácí necelé 4 hodiny.
Zítra je na programu den volna, kdy bude i více času na opravu techniky, tak uvidíme, jak se bude posádkám hybridních Audi dařit nadále. Škoda problémů se zadním zavěšením, protože jinak se zdá, že tento hybridní pohon funguje spolehlivě.