Dyson investoval 72,5 miliardy do elektromobilu. Projekt nyní skončil. Proč?

3
Dyson investoval 72,5 miliardy do elektromobilu. Projekt nyní skončil. Proč?
  • Jako největší důvod zrušení projektu je uvedeno, že elektromobil není „komerčně životaschopný“
  • Společnost se snažila projekt prodat, ale nenašla žádného zájemce

Zpráva o zastavení projektu společnosti Dyson, který se týkal elektromobilu, obletěla prakticky celý svět. Společnost Dyson byla založena v roce 1991 a věnuje se především výrobě spotřebičů, jako jsou vysavače, čističe vzduchu nebo vysoušeče vlasů. V roce 2018 tato společnost zaměstnávala zhruba 12 tisíc lidí.

Patentové nákresy SUV od Dysonu

Projekt elektromobilu odstartoval v roce 2017. Dyson dokonce postavil i fabriku v Singapuru, která měla zahájit svůj provoz v roce 2021. Na to už však s velkou pravděpodobností nikdy nedojde. Společnost definitivně ukončila projekt, do kterého investovala 72,5 miliardy korun. Spekulovalo se, co přesně je důvodem. Na svět se dostalo hned několik informací, a to především o tom, že elektromobil není „komerčně životaschopný“. Dyson se snažil projekt i prodat, ale neuspěl. Přesné důvody vysvětluje samotný majitel a zakladatel společnosti Dyson – James Dyson. Jak přesně mail poslaný zaměstnancům vypadal, se můžete podívat sami:

„Drazí kolegové,

tým automobilové divize vyvinul fantastické auto, byli ve svém přístupu geniální a přitom zůstali věrní naší filozofii. Přestože jsme se během vývojového procesu velmi snažili, nenalezli jsme bohužel způsob, jak automobil učinit komerčně životaschopným. Usilovně jsme se snažili najít kupce projektu, ale toho se nám doteď nepodařilo najít. Chtěl jsem, abyste slyšeli přímo ode mě, že rada společnosti Dyson proto přijala velmi obtížné rozhodnutí, a to návrh na uzavření našeho automobilového projektu.

Nejedná se o selhání produktu nebo selhání týmu. Pro náš tým bude tato zpráva těžko stravitelná. Jejich úspěchy byly obrovské – vzhledem k složitosti projektu. Velmi rychle pracujeme na tom, abychom v Dysonu našli alternativní role pro co nejvíce týmů a máme dostatek volných pracovních míst, abychom mohli většinu lidí umístit do dalších projektů.

Pro ty, kteří nemohou nebo nechtějí najít alternativní role v naší společnosti – budeme je spravedlivě a s respektem, který si zaslouží, podporovat. Je to velmi náročné období pro naše kolegy a vážím si vašeho porozumění a citlivosti, kterou věnujete našim kolegům. Dyson bude pokračovat ve svém investičním programu ve výši 2,5 miliardy GBP do nových technologií a bude růst v dysonském institutu techniky a technologie. Budeme pokračovat v expanzi v Malmesbury, Hullavingtonu, Singapuru a dalších globálních lokalitách.

Novým úkolem, na který se chceme zaměřit, je výroba pevných baterií a dalších základních technologií, které jsme identifikovali. Těmi jsou snímací technologie, systémy vidění, robotika, strojové učení a umělá inteligence, které nám nabízejí významné příležitosti a které musíme chytit oběma rukama. Stručně řečeno, naše investiční chuť je stále stejná a budeme i nadále prohlubovat své kořeny ve Velké Británii a Singapuru. Od prvního dne jsme riskovali a odvážili jsme se napadnout status quo novými produkty a technologiemi. Takový přístup vede k pokroku, ale nikdy to nebyla snadná cesta – cesta k úspěchu totiž není nikdy lineární. Toto není první projekt, který změnil směr a nebude ani poslední. Z budoucnosti společnosti Dyson jsem stejně nadšený, jako vždycky; naše ambice nebyly nikdy vyšší, naše schopnost investovat nikdy nebyla větší a tým nikdy nebyl silnější.

Těším se na naše společné budoucí dobrodružství.

Sir James Dyson“

Diskuze ke článku
P.
Z jednoho pohledu je to pěkné, že takto management vyjadřuje dík a úctu ke svým zaměstnancům. Z druhého pohledu je to totálně alibisticky zamaskovaný zkrat vedení, které vytvářelo nabídku něčeho, na co nebyla poptávka. Resp. není poptávka o pokus o elektromobil od firmy, která nemá žádnou zkušenost s vývojem aut. Jako investor bych taky o tomto ani neuvažoval.
Uřízli si velké sousto, kde v průběhu zjistili, že na něj nemají kapacity. Tesla na začátku "nakoupila" nejlepší programátory světa, aby měli výsledek, což si o této firmě nedovolím tvrdit. Vyvíjet auta je trochu jiná sranda než dělat vysavače,

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze