DPP chce koupit 14 elektrobusů, vypisuje výběrové řízení

DPP chce koupit 14 elektrobusů, vypisuje výběrové řízení
Fotografie: dpp.cz
  • Podmínkou je délka od 11 do 14 metrů a minimálně 25 sedadel pro cestující
  • Dojezd má být okolo 100 kilometrů při plné obsazenosti a chybět nesmí ani klimatizace
  • Životnost akumulátorů musí být 72 měsíců, případně 360 tisíc kilometrů

Dopravní podnik hl. m. Prahy připravuje postupnou obměnu své flotily autobusů, jejíž část by v budoucnu měla tvořit zcela bezemisní vozidla, tedy bateriové trolejbusy, elektrobusy a výhledově také autobusy na vodík. Na nákup 14 elektrobusů ve standardní délce 12 metrů proto DPP v těchto dnech vypisuje otevřenou veřejnou zakázku, jejíž předpokládaná celková hodnota činí 200 milionů Kč bez DPH. Vítěz tendru by měl být znám na konci letošních letních prázdnin, první vůz by měl dodat do 11 měsíců od podepsání kupní smlouvy s DPP. Výběrové řízení by mělo být zveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek nejpozději ve čtvrtek, 23. dubna 2020.

Elektrobus SOR

DPP plánuje v této zakázce na elektrobusy nakoupit 14 vozů s dvoupólovým nabíjením z troleje pomocí pantografového sběrače. Vozidla musí být nízkopodlažní, typu Standard, což znamená 11 – 14 metrů dlouhé, s minimálně 25 sedadly pro cestující. Samozřejmostí je homologace vozů pro provoz v ČR a jejich vybavení dle standardů kvality PID, tedy například klimatizace. Nad rámec standardů kvality PID poptává DPP v interiéru elektrobusů prostor pro souběžnou přepravu invalidního vozíku a kočárku nebo dvou invalidních vozíků. K dalším požadavkům DPP patří konstrukční rychlost elektrobusů minimálně 80 km/h, jejich životnost alespoň 12 let v městském provozu v Praze a elektrické topení pro plně bezemisní provoz. Jejich předpokládaný průměrný roční nájezd bude cca 60 tisíc kilometrů.

Samostatnou kapitolou jsou požadavky na dojezd elektrobusů a životnost jejich trakčních akumulátorů. Minimální garantovaný dojezd elektrobusu na jedno nabití by měl být alespoň 100 kilometrů při zapnuté klimatizaci nebo topení, plné obsazenosti vozidla, zastavování ve všech zastávkách včetně odbavení cestujících a využití maximální povolené rychlosti, a to po celou dobu životnosti akumulátorů, která by měla být minimálně 72 měsíců, případně 360 tisíc odjetých kilometrů. Dodavatel současně musí být schopen dodat náhradní akumulátory po dobu deklarované životnosti elektrobusů a bezplatně odebrat ty vysloužilé. Servis vozidel si bude DPP provádět vlastními silami kromě oprav a údržby vysokonapěťových částí, které by měl zajišťovat dodavatel.

V roce 2024 budou autobusy DPP produkovat o pětinu méně emisí, v roce 2030 bude nejméně třetina z nich poháněná elektrickým pohonem. Dnes jsme udělali první krok k tomuto cíli a vypsali veřejnou zakázku na 14 elektrobusů. Pro Prahu bude klíčový právě elektrický pohon, který ušetří až 60 % konečné spotřeby energie. Nejenže tím zlepšíme životní prostředí, ale také komfort cestujících a obyvatel Prahy, protože nejsou tak hlučné jako autobusy se spalovacími motory. Chci, aby byla Praha přívětivým místem pro život, kde se zdravě dýchá bez zplodin ze spalovacích motorů. S 1 000 auty na 1 000 obyvatel to jde ale ztuha a já chci, aby alespoň autobusová flotila DPP šla příkladem,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Vypsáním veřejné zakázky na nákup 14 elektrobusů DPP navazuje na předběžné tržní konzultace, ve kterých oslovil celkem 10 nejvýznamnějších výrobců/dovozců na českém trhu a na Koncepci využití alternativních paliv v podmínkách autobusové dopravy DPP, kterou před 2 týdny schválila Rada hl. m. Prahy.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze