Praha preferuje rychlonabíjení pouze u silnic v moderní části města

Praha preferuje rychlonabíjení pouze u silnic v moderní části města
Fotografie: Patrik Svatoš, fDrive.cz
  • Praha podporuje bezemisní mobilitu, ale nastavuje pravidla pro budování nabíjecích stanic
  • Rychlonabíjecí stanice preferuje hlavně na páteřních komunikacích v moderní části města
  • V centru nesmí být nabíjecí stanice před památkami, preferované jsou v krytých garážích

Tento týden Rada hlavního města Prahy schválila dokument s názvem Strategie podpory alternativních pohonů v Praze do roku 2030 s podtitulkem „zásady zřizování dobíjecí infrastruktury“. Rozlišuje v něm pomalé a rychlé nabíjení a definuje lokality, kde je preferovaný nebo alespoň přípustný určitý druh nabíjecích stanic. Dále pak stanovuje pravidla pro umisťování nabíjecích stanic zejména v historickém centru.

Hlavní město Praha podporuje lokálně bezemisní dopravu, tedy zejména elektromobily. Zároveň si ale Rada hl. m. Prahy uvědomuje, že umísťování nabíjecích stanic musí mít řád jak z hlediska použití vhodného typu nabíjení v určitých lokalitách, tak i z hlediska zachování rázu města.

Rychlonabíjecí stanice na hlavních komunikacích

Dokument dělí město na historické centrum, blokovou výstavbu, rodinné domy a modernistické město. Rychlonabíjecí stanice jsou preferované pouze na páteřních komunikacích v modernistickém městě, tedy v oblasti sídlišť nebo firemních budov. V těchto částech by také mělo být jakékoli nabíjení v parkovištích a garážích, a to jak veřejně přístupných, tak neveřejných. Na uličním prostranství a nepáteřních komunikacích je i v těchto částech prioritní pomalé nabíjení.

V historickém centru budou nabíječky spíše schované

Naopak v historickém centru je rychlonabíjení přípustné jen na páteřních komunikacích a pomalé nabíjení by mělo být prioritně v parkovištích a garážích. V uličním prostranství a na nepáteřních komunikacích je sice přípustné pomalé nabíjení, ale musí být umístěno tak, aby nebránilo v pohybu chodců nebo cyklistů a nesmí být před památkami. Nesmí bránit ani výsadbě zeleně a vzhled nabíjecích stanic by měl být takový, aby co nejméně narušoval vzhled města. Podobné podmínky platí i pro blokové město, kde ovšem bude větší volnost, která je daná tím, že v těchto oblastech je již méně památek.

V oblasti rodinných domů nejsou označeny jako preferované žádné typy stanic, ale platí, že rychlonabíjecí by měly být hlavně na páteřních komunikacích, na parkovištích a garážích je přípustné jakékoli nabíjení, v uličním prostranství a nepáteřních ulicích opět pouze pomalé nabíječky.

Z těchto informací tedy vyplývá, že by v Praze měly přibývat zejména pomalé nabíjecí stanice, což je rozumné, protože tam zpravidla lidé parkují déle, a mohou tak využít čas k dobití baterie v elektromobilu nebo plug-in hybridu. Pouze v historickém centru budou nabíjecí stanice převážně schované v podzemních garážích. Rychlonabíjecí stanice pak opravdu stačí na páteřních komunikacích, kde se pohybují lidé, kteří Prahou jen projíždí a potřebují nabít rychleji, aby mohli pokračovat dále.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze