Volkswagen Golf asi není potřeba představovat. Aktuálně je na trhu sedmá generace, která nedávno prošla větší modernizací. Na řadu přišly také nově vyvinuté motory TSI, kde hlavní roli hraje nový koncernový benzinový motor 1.5 TSI. Ten bude postupně napříč jednotlivými modely koncernu Volkswagen nahrazovat dosluhující 1.4 TSI. Nyní na trh přichází úsporný derivát 1.5 TSI s přívlastkem BlueMotion. Měli jsme možnost se s touto motorizací svézt a přesvědčit se, zda skutečně dosahuje reálné spotřeby přibližující se dieselovým motorům. 1.5 TSI ACT BlueMotion nabízí nejvyšší výkon 96 kW / 130 koní a kombinovanou spotřebu paliva pouhých 4,8 l na 100 km. Mimo město klesá hodnota průměrné spotřeby paliva podle metodiky EU na 4,0 l / 100 km, s převodovkou DSG pak 4,1 l / 100 km. Této nízké spotřeby se podařilo dosáhnout použitím Millerova cyklu motoru TSI a použitím technicky vyspělého výfukového turbodmychadla s variabilní geometrií rozváděcích lopatek.
Pohonná jednotka obsahuje technologii ACT neboli aktivní vypínání válců. Kdykoli je to možné, deaktivuje systém dva vnitřní válce, a to ve všech situacích, kdy k jízdě postačí nízký výkon. K deaktivaci dochází v rozsahu otáček od 1 400 do 4 000 za minutu a při rychlosti do 130 km/h. Motor 1.5 TSI ACT BlueMotion disponuje další inovací. Je-li kombinován se 7stupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, což byl i náš případ, lze hovořit o mikrohybridním systému. Jakmile řidič předvídavě uvolní pedál plynu nebo jede v mírném klesání, řídicí jednotka motor TSI vypne a odpojí jej rozepnutím spojky od hnacího řetězce. Vůz se pak pohybuje pouze setrvačností. V této fázi nedochází k brzdění motorem a maximálně se využívá kinetická energie vozidla. V případě potřeby brždění motorem nebo akcelerace motor bleskurychle naskočí.
Golf při setrvačné jízdě neprodukuje žádné emise. Přechodné vypínání motoru při setrvačné jízdě snižuje v reálném provozu spotřebu paliva až o 0,4 l / 100 km. Mikrohybridní systém používá elektrickou síť s napětím 12 V a kompaktní lithium-iontový akumulátor, aby byly i ve fázích s vypnutým spalovacím motorem zásobovány elektrickou energií všechny důležité systémy. Nám se během testu spotřeby podařilo na 92 kilometrů dlouhé testovací trati, která zahrnovala městské části, okresky i dálnice, při dodržování rychlostních limitů dosáhnout průměrné spotřeby 5,0 litrů benzinu na 100 kilometrů. V dohledné době se také můžete těšit na srovnání reálné spotřeby této verze vozu, plug-in hybridu a čistého elektromobilu, a to na stejné testovací trati.