Auta zaměřená na rodinu mám rád. Je mi sympatická nemaskovaná praktičnost a promyšlené detaily. I proto jsem se na Mercedes V250d těšil. Celý test nástupce Viana však dopadl trošku jinak, než jsem očekával. Rozhodně ne však špatně – jen jsem musel vůz ze šuplíku „rodinné“ přehodit do jiné kategorie.
Vnější design: pracant ve sportovním saku
Do testu se mi dostala pod ruce verze se sportovním paketem Night Edition, který přidává jiné nárazníky a pár dalších detailů od AMG, dvorního úpravce Mercedesu. Už teď si nejspíš několika z vás padá hlava do dlaní. Proč by si někdo na minivan dával paket AMG? Vždyť je to jako kdybyste si na cestu s dětmi do školky oblékli sportovní dres a tretry. Jde samozřejmě pouze o vylepšení vzhledu, a nutno říct že obrovskému „Véčku“ sluší. Černá zrcátka a devatenáctipalcová kola vypadají především v kombinaci s bílým perleťovým lakem skvěle.
Vedle nárazníků si všímavé oko všimne také černého lemování a zatmavených skel. Na verzi Night odkazují plaketky EDITION na bocích. Mercedesu se báječně povedlo zamaskovat tvar dodávky a z nevzhledné krabice je vůz s takřka dynamickým vzhledem. Testovací kousek byl navíc opatřen LED světly, které dodávají modernější vzhled a navíc parádně svítí. Automaticky umí aktivovat dálkový režim, avšak vystiňovat chodce je nikdo nenaučil. Se třemi písmeny AMG bych však byl radši pořád opatrný, neb v modelové paletě automobilky jde o vůz snad nejvíc vzdálený těm pravým AMG bestiím.
Interiér a technologie: Dodávka pro papaláše?
Uvnitř je vůz dost často nazýván dodávkou třídy S. A nutno dodat, že takový luxus by přinejmenším laik v takovém autě nečekal. Pokud se ale v autech vyznáte, uvědomíte si, že přestože jde o velmi luxusní interiér, najdete zde mnoho dílů z menší třídy C. Materiály jsou samozřejmě velmi kvalitní a v noci vás vezme za srdce ambientní osvětlení, které můžete upravit do čtyř barevných variant. Nastupuje se hodně vysoko a řidič má dobrý přehled o všem, co se děje kolem něj. Všechny ovládací prvky se nacházejí blízko a vše je intuitivní a po ruce. Problém mi dělala pouze konzole mezi řidičem a spolujezdcem, která je nízko. V ní najdete držák nápojů a dva USB porty. Proto si především telefon zapojte před tím, než s tímhle více než pětimetrovým drobkem vyjedete.
Přední sedadla jsou vyhřívaná i odvětrávaná. Zklamala mě ale nemožnost nastavení délky sedáku, který se mi zdá dost krátký. Jinak jsou ale i po delší cestě sedadla velmi pohodlná a jízda s autem i při této velikosti neubírá tolik energie.
Dvě další řady sedadel sedí v kolejích, po kterých si můžete bezstarostně jezdit a upravovat jejich polohu. Regulovat můžete i sklon. Tím pádem převeze pohodlně i 6 dospělých i při delších výletech nebo pracovních cestách. Úmyslně říkám pracovních cestách, protože právě pro tento účel byl podle mě V250d stvořen. Velké rodině budou chybět úložné prostory a nespočet držáků nápojů nebo stolečky, které nabízejí klasická MPV. Tento minivan pro rodinu až moc komfortně převeze například zástupce firem z letiště na hotel. Bude dokonale reprezentativní, pohodlný a zároveň podnítí inteligentní diskuzi díky vestavěnému interkomu.
I rodině však poslouží se ctí. Skvělý audiosystém Burmester zvládne odstínit vyšší aerodynamický hluk ve vysokých rychlostech a nebude problém nechat doma jakékoli přebytečné sedadlo. Můžete tedy s sebou na výlet vzít nejen děti, ale i kola nebo lyže – nic nemusí být venku. Zavazadlový prostor je i se třemi řadami slušný a s každým vyndaným sedadlem samozřejmě přibývá další ohromný kus místa. Při běžném nakládání věcí na parkovišti však budete válčit s obrovskými zadními dveřmi. Ta jsou elektricky poháněná, ale vyžadují dost operačního prostoru. Velice praktické je zadní plato, které lze sklopit. Rovněž jej můžete jen otevřít a najdete zde dva skládací boxy na drobnosti a menší zavazadla.
Jde o Mercedes, takže se můžete dostat k velice zajímavým technologickým prvkům. Budete se ale muset smířit s prémiovou cenovkou. Testovací kus neměl ani zdaleka všechnu možnou příplatkovou výbavu, i tak jde ale ve své kategorii o nadprůměrnou armádu pomocníků. Při pomalé jízdě z kopce oceníte například systém DSR. Ten bude umět korigovat i plně naložený vůz na nezpevněném terénu.
Nejen v terénu, ale především ve městě oceníte 360stupňovou kameru se slušným rozlišením. V naší verzi jsme si museli vystačit s tempomatem bez adaptivní funkce. I tak ale vůz poznal, když jsem nedodržoval bezpečný odstup. Mrtvé úhly za vás hlídá systém v zrcátkách, což je dobře. Pozornosti při jízdě s tak velkým autem je totiž potřeba neustálé soustředěnosti. Hlídání jízdních pruhů funguje dobře, avšak nepočítejte s korigováním volantu, který vás pouze upozorní jemným zavibrováním.
Infotainment Command Online má svůj 12,3palcový displej prakticky posazený na palubní desce s karbonovým obložením. Právě zde poznáte příbuznost se třídou C – jak displej tak ovládání jsou totožné. Kombinace otočného ovladače a dotykové plošky na vrchu je dobrou kombinací. Na dotykové ploše můžete například lehkým skluzem prstu intuitivně přesouvat písničky nebo se orientovat na mapě.
Systém se samozřejmě popasuje s přehráváním DVD filmů a pro vaše audio i video soubory má přichystáno alespoň 10GB vnitřní úložiště. K internetu je vůz připojen pouze tehdy, pokud zneužije datový tarif vašeho telefonu. Pak budete mít k dispozici nejrůznější aplikace včetně internetového prohlížeče.
Jízdní vlastnosti: nejlepší ve své třídě, ale jen s čtyřválcem
Ty tam jsou doby, kdy se o pohon staral i šestiválec. Dnes do praktické třídy V seženete pouze čtyřválce. Mé maličkosti dělal společnost ten nejsilnější o objemu 2,2 litru a s výkonem 187 koní, a to rovnou ve spolupráci s pohonem všech kol a samozřejmě sedmistupňovou převodovkou. Točivý moment 400 Nm udělá svoje a možná byste vozu přes dvě tuny hádali výkon i o něco větší. Na svou kategorii jede vůz moc pěkně. Pokud byste si odmysleli vyšší posez, je dost blízko klasickým osobním autům, avšak s nějakými omezeními počítat musíte.
Motor neumí skrýt všechny své neduhy. Především v zimě se tak budete muset sžít s vibracemi a nelibým hlukem. Po zahřátí se však situace výrazně zlepší. Předepsaná spotřeba mluví o 7,5 litrech nafty na každých sto kilometrů. Počítejte s hodnotou o zhruba 1,5 litru větší. Největší spotřebu jsem naměřil při dálniční rychlosti kolem 140 km/h, kdy velký odpor vzduchu zvedne spotřebu až na 10,5 litru na 100 kilometrů.
Z vlastní zkušenosti vím, že třída V umí být rodinným autem se vším všudy. Tenhle kousek je ale zaměřen na co největší pohodlí a hlavně na co nejreprezentativnější vzhled. Night Edition přidává „wow“ efekt a ve svém segmentu jde o ten největší luxus, jaký může mít. S pěknou výbavou nemáte ovšem problém dostat se přes dva miliony korun, především pokud zvolíte nejsilnější motor s pohonem všech kol.
Při takovém rozsahu různých variant a výbavy je extrémně důležité si pořádně rozmyslet, na co auto budete využívat. Podle toho se musí odvíjet nejen rozvoru a délka, ale i zvolené materiály, rozložení sedaček a příplatky za komfortní i praktické prvky výbavy. Pokud tento nelehký úkol zvládnete, dostanete skvělé auto s ohromným množstvím prostoru, které vás nenechá ve štychu v podstatě v žádné situaci.