Daimler Truck představil novou technologii pro čerpání kapalného vodíku

Daimler Truck představil novou technologii pro čerpání kapalného vodíku
Fotografie: Daimler Trucks
  • Pilotní čerpací stanice má kapacitu 400 kg kapalného vodíku za hodinu
  • Současně nastavuje nové měřítko z hlediska energetické hospodárnosti a výkonu
  • 80 kg vodíku lze načerpat do 15 minut

Daimler Truck a Linde Engineering, dva přední průmyslové podniky, dosáhly významného milníku v oblasti vodíkové infrastruktury na cestě k dekarbonizaci dopravy. Během několika posledních let inženýři z obou společností společně vyvinuli sLH2, což je nový proces pro manipulaci s podchlazeným kapalným vodíkem. Ve srovnání s plynným vodíkem tento inovativní přístup umožňuje vyšší hustotu skladování, větší dojezd, rychlejší doplňování paliva, nižší náklady a vynikající energetickou účinnost. Tankování trvá přibližně deset až patnáct minut u 40tunového těžkého nákladního vozu, který pojme 80 kg kapalného vodíku. To postačí na dojezd 1 000 kilometrů. Nová technologie sLH2 zároveň snižuje potřebnou investici do vodíkové čerpací stanice dvakrát až třikrát a provozní náklady jsou pětkrát až šestkrát nižší.

Ve srovnání s doposud běžnou technologií čerpání kapalného vodíku (LH2) nový proces využívá nové inovativní čerpadlo sLH2 k mírnému zvýšení tlaku. To umožňuje velmi robustní proces doplňování paliva, který také udržuje energetické ztráty během doplňování paliva na minimu. Navíc není nutný žádný přenos dat mezi čerpací stanicí a vozidlem, což dále snižuje složitost řešení. Současně se zvyšuje kapacita tankování na novou úroveň. Pilotní čerpací stanice má kapacitu 400 kg kapalného vodíku za hodinu. Ve srovnání s běžnými koncepty tankování kapalného nebo plynného vodíku je sLH2 podstatně jednodušší a zároveň poskytuje vyšší výkon. Navíc nemusí docházet k žádnému přenosu dat mezi čerpací stanicí a vozidlem, což dále snižuje komplexnost procesu čerpání paliva. Současně se zvýší rychlost plnění pohonných hmot na novou úroveň.

S cílem vytvořit společnou normu pro doplňování paliva pro nákladní vozidla na vodíkový pohon je tato technologie otevřeně zpřístupněna všem zainteresovaným stranám prostřednictvím normy ISO. Doprava s nulovými emisemi potřebuje tři faktory: správná vozidla na elektrický a vodíkový pohon, požadovanou infrastrukturní síť a nákladovou paritu pro ZEV ve srovnání s dieselovými nákladní automobily. Z hlediska vozidel je transformace v plném proudu. Pokud jde o vodíkovou infrastrukturu, s technologií sLH2 je tankování vodíku stejně pohodlné jako dnešní tankování nafty.

Čerpací stanice sLH2 nastavuje nové měřítko účinnosti

Nová veřejná čerpací stanice sLH2 ve Wörthu nad Rýnem nastavuje nové měřítko z hlediska energetické hospodárnosti a výkonu. Při spotřebě energie pouhých 0,05 kWh/kg vyžaduje přibližně 30krát méně energie ve srovnání s konvenčním doplňováním plynného vodíku. Čerpací stanice má malou půdorysnou plochu pouhých 50 metrů čtverečních (bez výdejního stojanu) a umožňuje konfiguraci, kde je možné umístit několik výdejních stojanů pro paralelní tankování kamionů, stejně jako tankování back-to-back. Zásobní nádrž na kapalný vodík má kapacitu čtyři tuny a vystačí přibližně na deset hodin nonstop tankování. Mezitím lze kapacitu čerpací stanice sLH2 zvýšit na více než osm tun za den průběžným doplňováním. Očekává se, že nižší počáteční investiční a provozní náklady na technologii sLH2 nakonec povedou k nižším celkovým nákladům na vlastnictví.

sLH2 bude implementován do zkušebního vozového parku Mercedes-Benz GenH2 Truck

Očekává se, že od poloviny letošního roku se prvních zákaznických zkoušek zúčastní pět společností, aby získaly první zkušenosti s dálkovou přepravou bez emisí CO2. Využity budou nákladní vozy Mercedes-Benz GenH2. Tahače budou nasazeny v různých dálkových aplikacích na konkrétních trasách v rámci Německa a tankování se uskuteční na otevřené veřejné čerpací stanici sLH2 ve Wörth am Rhein a na čerpací stanici v oblasti Duisburg. Daimler Truck a jeho partnerské společnosti tak vytvářejí majákový projekt, jehož cílem je demonstrovat, že dekarbonizovaná doprava s nákladními automobily na vodíkový pohon je možná již dnes. Pro úspěšnou transformaci však bude nutné v následujících letech zajistit vybudování mezinárodní tankovací infrastruktury a dostatečné zásoby zeleného kapalného vodíku.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze