😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Daimler Truck představil novou technologii pro čerpání kapalného vodíku

Daimler Truck představil novou technologii pro čerpání kapalného vodíku
Fotografie: Daimler Trucks
  • Pilotní čerpací stanice má kapacitu 400 kg kapalného vodíku za hodinu
  • Současně nastavuje nové měřítko z hlediska energetické hospodárnosti a výkonu
  • 80 kg vodíku lze načerpat do 15 minut

Daimler Truck a Linde Engineering, dva přední průmyslové podniky, dosáhly významného milníku v oblasti vodíkové infrastruktury na cestě k dekarbonizaci dopravy. Během několika posledních let inženýři z obou společností společně vyvinuli sLH2, což je nový proces pro manipulaci s podchlazeným kapalným vodíkem. Ve srovnání s plynným vodíkem tento inovativní přístup umožňuje vyšší hustotu skladování, větší dojezd, rychlejší doplňování paliva, nižší náklady a vynikající energetickou účinnost. Tankování trvá přibližně deset až patnáct minut u 40tunového těžkého nákladního vozu, který pojme 80 kg kapalného vodíku. To postačí na dojezd 1 000 kilometrů. Nová technologie sLH2 zároveň snižuje potřebnou investici do vodíkové čerpací stanice dvakrát až třikrát a provozní náklady jsou pětkrát až šestkrát nižší.

Ve srovnání s doposud běžnou technologií čerpání kapalného vodíku (LH2) nový proces využívá nové inovativní čerpadlo sLH2 k mírnému zvýšení tlaku. To umožňuje velmi robustní proces doplňování paliva, který také udržuje energetické ztráty během doplňování paliva na minimu. Navíc není nutný žádný přenos dat mezi čerpací stanicí a vozidlem, což dále snižuje složitost řešení. Současně se zvyšuje kapacita tankování na novou úroveň. Pilotní čerpací stanice má kapacitu 400 kg kapalného vodíku za hodinu. Ve srovnání s běžnými koncepty tankování kapalného nebo plynného vodíku je sLH2 podstatně jednodušší a zároveň poskytuje vyšší výkon. Navíc nemusí docházet k žádnému přenosu dat mezi čerpací stanicí a vozidlem, což dále snižuje komplexnost procesu čerpání paliva. Současně se zvýší rychlost plnění pohonných hmot na novou úroveň.

S cílem vytvořit společnou normu pro doplňování paliva pro nákladní vozidla na vodíkový pohon je tato technologie otevřeně zpřístupněna všem zainteresovaným stranám prostřednictvím normy ISO. Doprava s nulovými emisemi potřebuje tři faktory: správná vozidla na elektrický a vodíkový pohon, požadovanou infrastrukturní síť a nákladovou paritu pro ZEV ve srovnání s dieselovými nákladní automobily. Z hlediska vozidel je transformace v plném proudu. Pokud jde o vodíkovou infrastrukturu, s technologií sLH2 je tankování vodíku stejně pohodlné jako dnešní tankování nafty.

Čerpací stanice sLH2 nastavuje nové měřítko účinnosti

Nová veřejná čerpací stanice sLH2 ve Wörthu nad Rýnem nastavuje nové měřítko z hlediska energetické hospodárnosti a výkonu. Při spotřebě energie pouhých 0,05 kWh/kg vyžaduje přibližně 30krát méně energie ve srovnání s konvenčním doplňováním plynného vodíku. Čerpací stanice má malou půdorysnou plochu pouhých 50 metrů čtverečních (bez výdejního stojanu) a umožňuje konfiguraci, kde je možné umístit několik výdejních stojanů pro paralelní tankování kamionů, stejně jako tankování back-to-back. Zásobní nádrž na kapalný vodík má kapacitu čtyři tuny a vystačí přibližně na deset hodin nonstop tankování. Mezitím lze kapacitu čerpací stanice sLH2 zvýšit na více než osm tun za den průběžným doplňováním. Očekává se, že nižší počáteční investiční a provozní náklady na technologii sLH2 nakonec povedou k nižším celkovým nákladům na vlastnictví.

sLH2 bude implementován do zkušebního vozového parku Mercedes-Benz GenH2 Truck

Očekává se, že od poloviny letošního roku se prvních zákaznických zkoušek zúčastní pět společností, aby získaly první zkušenosti s dálkovou přepravou bez emisí CO2. Využity budou nákladní vozy Mercedes-Benz GenH2. Tahače budou nasazeny v různých dálkových aplikacích na konkrétních trasách v rámci Německa a tankování se uskuteční na otevřené veřejné čerpací stanici sLH2 ve Wörth am Rhein a na čerpací stanici v oblasti Duisburg. Daimler Truck a jeho partnerské společnosti tak vytvářejí majákový projekt, jehož cílem je demonstrovat, že dekarbonizovaná doprava s nákladními automobily na vodíkový pohon je možná již dnes. Pro úspěšnou transformaci však bude nutné v následujících letech zajistit vybudování mezinárodní tankovací infrastruktury a dostatečné zásoby zeleného kapalného vodíku.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze