Minulý týden jsme vás informovali, že ČEZ spustil svoji první ultrarychlou stanici, a to na 66. kilometru dálnice D1. Stanice oblíbeného typu Hypercharger od Alpitronicu, které používá ve velkém PRE, ale nově také E.ON nebo Innogy, poskytuje maximální výkon 150 kW. To je trojnásobek toho, kolik poskytovala původní rychlonabíjecí stanice ABB Terra s výkonem 50 kW. ČEZ se tak jako poslední připojil do klubu poskytovatelů ultrarychlého nabíjení, kde již několik let jsou PRE, E.ON a od letošního roku také Innogy. Je pravdou, že ultrarychlou stanici má delší dobu také ČEZ, a to u svého sídla v Duhové ulici, nicméně kvůli omezenému příkonu na lokalitě je tato stanice omezena jen na 63 kW.
Jak nám nyní i v dřívějším rozhovoru potvrdili zástupci ČEZu, náš největší poskytovatel veřejného nabíjení plánuje do konce roku instalaci ještě několika ultrarychlých stanic s tím, že velké množství jich chce instalovat v příštím roce. Využít pro ně chce také nový dotační program určený pro zrychlení nabíjecích stanic na stávajících lokalitách. A přesně takto chce ČEZ postupovat. Výkonnější nabíječky bude instalovat tam, kde to dle bohatých dat z využití standardních rychlonabíjecích stanic dává smysl a kde mají potenciál obsloužit nejvíce elektromobilů. Ultrarychlá stanice totiž stojí mnohonásobek těch standardních. Kromě samotného stojanu je totiž často potřeba vyměnit kabely v zemi a příslušnou infrastrukturu. Na mnoha nově stavěných lokalitách však ČEZ již instaluje vše tak, že bude možné v budoucnu pouze vyměnit nabíjecí stojan a nebude muset upravovat infrastrukturu v zemi. To by měl být případ například i nedávno zprovozněných nabíjecích stanic na dálnici D5 u Plzně, kdy na každé straně dálnice spustil čtveřici standardních 50kW stojanů, i když by na tomto místě dával velký smysl minimálně jeden ultrarychlý stojan.
Současně se spuštěním prvních ultrarychlých stanic chystá ČEZ také inovaci svého ceníku. Ten zatím obsahuje pouze jednu sazbu za odebranou energii bez ohledu na technologii. Nově by ceník po novém roce měl obsahovat tři sazby a zohlednit, zda nabíjíte pomalu z AC stanic, používáte standardní DC rychlonabíjení nebo ultrarychlé nabíjení. Lze očekávat, že ultrarychlé nabíjení bude po vzoru konkurence o několik desítek procent dražší oproti klasickému rychlonabíjení.
Vyzkoušeli jsme první Hypercharger v síti ČEZ – Budou přibývat další, ale připlatíme si na nich za výkon
Díky dotačním programům i samostatné aktivitě poskytovatelů nabíjení lze očekávat, že v roce 2022 se počet ultrarychlých stanic znásobí oproti současnému stavu, na který se můžete díky šikovnému filtru podívat do naší mapy nabíjecích stanic.