Studenti Střední průmyslové školy v České Lípě se zúčastnili celosvětového finále závodu modelů vodíkových aut Horizon Hydrogen Grand Prix (H2GP PRO) konaném v Las Vegas od 11. do 14. září. Tento závod byl vyvrcholením letošní série mezinárodní soutěže vlastnoručně postavených standardizovaných modelů elektromobilů v měřítku 1:10 využívajících k pohonu vodík. V modelu je tedy vodíkový článek a akumulátory, stejně jako tomu je i v reálném FCEV.
Šestičlennému týmu Pink Hawk ve složení Adam Jílek a Josef Major (řidiči), Josef Zimandl, Matěj Romanovský, Lukáš Hlavička a Ivan Turek (mechanici) se podařilo v konkurenci tisíce studentů ze zhruba 20 států světa probojovat přes dvouhodinový kvalifikační závod do finále. Ve finále trvajícím rovných šest hodin se tým umístil na výtečném osmém místě. Ze čtyř českých týmů, které se závodů Horizon Hydrogen Grand Prix World Final účastnily, se tak tým Pink Hawk stal nejlepším českým reprezentantem, předčil i týmy ze Švýcarska, Slovenska, Singapuru nebo hostujících USA.
Umístění týmu Pink Hawk ve světovém finále s radostí komentoval člen představenstva České vodíkové technologické platformy (HYTEP) Václav Bystrianský slovy: „Z hlediska České vodíkové technologické platformy nás těší úspěch všech českých studentů. Je nám jasné, že příprava týmu na světovou úroveň musí být jak finančně, tak hlavně časově náročná.“ Pro studenty si HYTEP připravil speciální odměnu ve výši 1 000 dolarů. „Finančním příspěvkem bychom tak rádi alespoň symbolicky docenili hlavně jejich píli a odhodlání nad rámec jejich povinné výuky. Věříme, že všem členům týmu kromě úspěchu na mezinárodní scéně přinese ocenění od HYTEPu i dodatečnou motivaci do dalšího zájmu o obor a studií,“ doplnil Bystrianský.
Cesta k celosvětovému finále byla pro českolipský tým plná výzev, neboť se musel nejprve do finále probojovat v českých závodech H2GP PRO. „Na jarních kvalifikačních závodech v Sedlčanech náš tým postupoval do národního finále z 6. místa. Na květnové české finále v Ostravě jsme se však dobře připravili a umístili se na skvělém 2. místě. Díky tomu tým následně postoupil do celosvětového finále v Las Vegas,“ uvedla Mgr. Vendulka Vorlová, jež je zástupkyní ředitele Střední průmyslové školy v České Lípě a společně se svým kolegou Ing. Davidem Svobodou byla pedagogickým dozorem týmu Pink Hawk na závodech.
Než se soutěžní model vodíkového vozu dostal na závody, bylo potřeba jej nejprve sestavit, což dle slov Vendulky Vorlové trvalo tři měsíce. „Žáci na stavbě autíčka pracovali mimo vyučování mnoho hodin, ale věnovali se i technice jízdy v rámci tréninků ve školní tělocvičně,“ upozornila Vorlová. Stavebnici automobilu střední škole zapůjčila Katedra softwarového inženýrství Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Děčíně.
Zájem studentů o vodíkové technologie je podle Bystrianského potřeba zvyšovat podobnými soutěžemi, jelikož jedině tak se u nich vybuduje vztah k těmto technologiím. Ve výsledku je pak větší pravděpodobnost, že se budou chtít věnovat tomuto oboru i v průběhu univerzitního vzdělání. „Dá se říct, že v oblasti vodíkové vzdělanosti mnohdy tápe i velká část dospělé populace. Vodíkové technologie a zatím neustále se formující legislativa jsou něčím, co zatím neumožnuje sjednocený vzdělávací koncept, natož na středních školách. Díky příležitostem, jako je tato, přicházejí studenti do kontaktu s něčím, co nás starší zcela minulo a s čím se potkáváme mnohdy až nyní v profesních životech,“ uzavírá Václav Bystrianský, člen představenstva České vodíkové technologické platformy.