Česko má první plně digitalizovanou železniční trať. Je to kupodivu lokálka

1
Česko má první plně digitalizovanou železniční trať. Je to kupodivu lokálka
Fotografie: AŽD
  • Trať 113 z Čížkovic do Obrnic, tzv. Švestková dráha, patří od roku 2016 české firmě AŽD
  • Ta na ní provozuje veřejnou osobní dopravu a také testuje nejnovější technologie
  • Aktuálně dokončila plnou digitalizaci a udělala z ní patrně nejmodernější lokálku na světě

Po malebné štrece přetínající České středohoří, na níž byl koncem desátých let utlumen provoz, díky společnosti AŽD jezdí pravidelné vlaky linky U10 Litoměřice–Most, které tato firma provozuje vlastními náležitostmi. Téměř 35 km dlouhá trať z 19. století, postavená původně k obsluze zemědělských podniků a navážení horníků do mosteckých dolů, se opět stala kapacitní součástí VHD v Ústeckém kraji. Ještě předtím ji ale AŽD kompletně opravila a zmodernizovala, přičemž na ni dosadila ty nejmodernější technologie, týkající se zabezpečení a automatizace. Veškeré venkovní součásti trati jsou dálkově řízené z Čížkovic, potažmo z Lovosic a Prahy, automatický je rovněž dozor stavu trati, včetně chystaného samočinného vypouštění dronu nahrazujícího činnost pochůzkáře. Na lince mají rovněž brzy vyjet autonomní vlaky, přičemž jeden takový se tu v roce 2021 už veřejnosti ukázal. Šlo sice o zkušební provoz, přesto firmě AŽD patří české prvenství.

Ačkoliv jde o regionální trať, společnost AŽD, která mj. vyvíjí, dodává a také úspěšně exportuje zabezpečovací, automatizační a komunikační systémy, z ní udělala jakousi polní laboratoř a osadila ji tím nejmodernějším, co v oboru existuje. Štreka je tak vybavena nejen standardním železničním systémem GSM-R, ale i vysokorychlostní Wi-Fi a také LTE. Nechybí zabezpečení ETCS L1 a L2 s automatickým přechodem mezi jednotlivými úrovněmi, systém samočinného vedení vlaků ATO over ETCS, již zmíněný automatický dohled nad stavem kolejí FTS s průběžným optickým kabelem či komunikační jednotky standardu C-ITS, předávající řidičům silničních vozidel informace o stavu přejezdových zabezpečovacích zařízení.

Vše na trati je dálkově řízeno a vzájemně digitálně propojeno. Grafické rozhraní zabezpečovacího zařízení StationSWing ESA umožňuje snadné zásahy do řízení a organizace dopravy

Nejnověji AŽD zahrnula všechny zmíněné technologie do plně digitalizované sítě nazvané Inteligentní železnice 4.0. To je systém řízení železnic pro budoucnost, který AŽD vyvíjela tři roky a chce jej komerčně nabízet. Aplikace na trati 113 slouží k jejímu finálnímu doladění, přičemž společnost již získala první zakázku na jeho uplatnění na trati Szeged–Rözske. Testování autonomních vlaků v současné době pokračuje, avšak bylo přesunuto na druhou lokálku patřící AŽD z Kopidlna do Dolního Bousova, kde v současné době není zaveden pravidelný provoz.