Konsorcia vedená společností Honeywell se tento měsíc setkala v jejím mezinárodním vývojovém centru v Brně a zahájila dva projekty v rámci programu Evropské unie nazvaného Clean Aviation. Projekt Newborn bude zkoumat a vyvíjet novou účinnou generaci vodíkových palivových článků pro letectví. Projekt TheMa4HERA se bude zabývat vývojem pokročilých komponentů a architektury tepelného managementu pro úzkotrupé a regionální hybridní elektrické letouny nové generace. Oba projekty budou vést vědci a inženýři sídlící v brněnské pobočce Honeywellu, což posiluje pozici jihomoravské metropole jako špičky ve výzkumu a vývoji nejvyspělejších technologií.
Clean Aviation, přední výzkumný a inovační program Evropské unie pro transformaci letectví směrem k udržitelné a klimaticky neutrální budoucnosti, vybral v rámci první výzvy k předkládání návrhů 20 průkopnických projektů z oblasti udržitelnosti. Honeywell povede dva výzkumné projekty kritických prvků budoucích hybridních elektrických letadel. Tyto dva projekty celkově představují veřejnou a soukromou investici ve výši téměř 200 milionů eur, tedy necelých 5 miliard korun.
Cesta k letectví budoucnosti
„Jsme nadšení, že můžeme své zkušenosti uplatnit v regionálních projektech, které přispějí k budoucímu udržitelnému letectví. Realizace těchto projektů posiluje naše investice v České republice a urychluje tempo inovací, které zvýší efektivitu letadel a sníží spotřebu paliva a emise,“ vysvětluje Michal Závišek, generální ředitel Honeywell Technology Solutions Česká republika. „Rozsáhlé znalosti společnosti Honeywell v oblasti leteckého průmyslu a náš jedinečný tým zkušených profesionálů nám umožňují přijmout výzvu, abychom letectví posunuli do nové, udržitelné éry,“ dodává Michal Závišek.
Honeywell přivede do Brna další odborníky
Realizace projektu Newborn se soustředí na vývoj megawattového leteckého pohonného systému napájeného vodíkovými palivovými články. Zahrnuje spolupráci mezi 18 partnery z 10 evropských zemí. Vodík je extrémně čistý zdroj energie pro letadla budoucnosti. Jediným vedlejším produktem letadel poháněných vodíkovými palivovými články je vodní pára, což z vodíku dělá atraktivní palivo pro dekarbonizaci.
Projekt TheMa4HERA, což je zkratka pro Thermal Management for Hybrid Electric Regional Aircraft, zahrnuje 24 partnerů v 10 evropských zemích. Patří mezi ně univerzity, výzkumná centra, výrobci letadel a zařízení. Projekt posoudí různé technologie tepelného managementu, aby je porovnal a přizpůsobil architektuře letadel nové generace. Tepelný management bude složitější, až výrobci letadel představí elektrická a hybridně elektrická letadla s komponenty generujícími teplo – palivovými články, bateriemi a výkonnou elektronikou.