Zatímco některé automobilky se snaží mít jeden univerzální plug-in hybridní pohon, který využijí u co největšího počtu modelů, BMW jde opačnou cestou. Nejenže doteď nabízelo tři plug-in hybridní motorizace a například v řadě 5 bylo možné vybírat mezi základní 530e a silnější 545e xDrive, ale navíc přichází nová základní motorizace 520e. Ta bude k dispozici i pro řadu 3, kde se bude nabízet po boku silnější 330e. Tím slogan BMW „Power of choice“ dostává další rozměr.
Obě modelové řady budou od března 2021 doplněny o dvě nové varianty s elektrifikovaným pohonem. Nové modelové varianty BMW řady 3 Sedan a BMW řady 3 Touring a taktéž BMW řady 5 Sedan a BMW řady 5 Touring jsou vybaveny čtvrtou generací technologie BMW eDrive. Specifický plug-in hybridní pohon nových základních variant je tvořen zážehovým motorem o objemu 2,0 litru s výkonem 120 kW/163 k a elektromotorem s maximálním výkonem 83 kW/113 k (BMW 520e Sedan a BMW 520e Touring: 80 kW/109 k). Celkový systémový výkon pohonu dosahuje hodnoty až 150 kW/204 k.
Základní verze dostaly větší motor než dosud základní plug-in hybrid
To je překvapivé řešení, protože dosud základní plug-in hybrid od BMW, který byl například pod kapotou vozu BMW 225xe, měl jako základ tříválec o objemu 1,5 litru a nabídl systémový výkon 165 kW/225 k. Nová základní varianta plug-in hybridu s ještě nižším výkonem ale spoléhá na čtyřválec o objemu 2 litry. Nové BMW 320e Sedan s tímto pohonem zrychlí z nuly na 100 km/h za 7,6 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 225 km/h. U nového BMW 320e Touring tyto hodnoty činí 7,9 s a 220 km/h, zatímco pro nové BMW 320e xDrive Touring dosahují hodnot 8,2 s a 219 km/h. Nové BMW 520e Sedan zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a jeho maximální rychlost činí 225 km/h. Nové BMW 520e Touring zvládne klasický sprint za 8,2 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 218 km/h. V čistě elektrickém režimu jsou nové plug-in hybridní modely obou řad schopné dosáhnout maximální rychlosti 140 km/h.
Lithium-iontová baterie používá nejnovější technologii bateriových článků vyráběných přímo v BMW Group. Poskytují kapacitu 12,0 kWh, z čehož je využitelných 10,5 kWh, tedy stejně jako u ostatních plug-in hybridních motorizací řady 3 a řady 5. Hodnoty elektrického dojezdu dosahují dle testovacího cyklu WLTP od 48 do 57 kilometrů pro nové BMW 320e Sedan, 52 až 61 kilometrů pro nové BMW 320e Touring, 50 až 59 kilometrů pro nové BMW 520e Sedan a 46 až 57 kilometrů pro nové BMW 520e Touring. Vysokonapěťovou baterii lze při nabíjecím výkonu 3,7 kW nabít z 0 na 80 procent její celkové kapacity za 2,6 hodiny a z nuly na 100 procent za 3,6 hodiny.
BMW 320e i 530e budou mít pod emise 50 gramů CO2 na kilometr
Díky dlouhým dojezdům a nízkým hodnotám emisí CO2 splnily nové plug-in hybridní modely BMW řady 3 a BMW řady 5 kritéria, která jsou v České republice vyžadována pro třídu elektrických vozidel, díky tomu dosáhly na související speciální výhody na veřejných silnicích. Výsledkem je, že se na ně mimo jiné nevztahuje povinnost koupě dálniční známky při jízdě po dálnici, povinnost platit silniční daň a například v Praze mohou parkovat na modrých zónách. U BMW 320e Sedan přes 320e Touring až po 330e xDrive Touring se má spotřeba benzínu pohybovat od 1,3 do 2,2 l/100 km podle verze a výbavy, tedy emise CO2 od 29 do 49 g/km. U BMW 520e Sedan a BMW 520e Touring pak kombinovaná spotřeba vychází v rozmezí 1,3 až 2,0 l/100 km a emise CO2 v rozmezí 30 až 46 g/km.
Součástí základní výbavy nových plug-in hybridních modelů je BMW Live Cockpit Plus včetně paketu Connected Package Professional, který řidičům umožňuje používat celou řadu digitálních služeb, z nichž některé jsou speciálně navržené přímo pro elektromobilitu. Díky digitálním službám BMW eDrive Zone a BMW Points jsou řidiči plug-in hybridních modelů BMW dále pobízeni, aby intenzivně využívali potenciál jízdy bez lokálně produkovaných emisí a v městských částech ještě více přispívali ke snížení emisí CO2 a hladiny hluku. Jakmile vozidlo vjede do „zelených zón“ měst, které za pomoci GPS rozezná služba eDrive Zone, řídicí systém plug-in hybridního pohonu automaticky aktivuje čistě elektrický jízdní režim. Kromě oficiálních městských ekologických zón v Německu služba eDrive Zones rozeznává celou řadu městských oblastí v mnoha evropských zemích. Celkem lze službu eDrive Zones už nyní používat ve více než 80 evropských městech.
BMW odměňuje majitele, kteří jezdí ekologicky
Nárůst vzdálenosti pokryté čistě na elektrickou energii pomáhá zlepšovat účinnost a omezuje emise, ale zároveň zákazníkovi snižuje i provozní náklady. To platí zejména při jízdě ve městech, kde elektromotory dosahují podstatně vyšší efektivity než zážehové nebo vznětové motory. Za jízdu bez lokálních emisí jsou navíc rozdávány odměny, a to díky službě BMW Points, prvnímu programu odměn pro řidiče plug-in hybridních modelů BMW. Za každý kilometr ujetý čistě na elektrickou energii řidič dostává jeden bod. V oblastech definovaných jako BMW eDrive Zone je odměna za jízdu čistě na elektřinu dokonce dvojnásobná. Nasbírané body lze následně přeměnit na kredit, který se dá čerpat při nabíjení vysokonapěťových baterií u veřejných BMW dobíjecích stanic. Služby BMW eDrive Zones a BMW Points jsou součástí standardní výbavy nových plug-in hybridních modelů BMW řady 3 a BMW řady 5.
BMW 320e Sedan koupíte od 1 119 300 Kč včetně DPH, 320e Touring bude stát 1 172 600 Kč a pokud budete chtít kombík s pohonem všech kol 320e Touring xDrive, připravte si 1 238 900 Kč. Cena většího sedanu 520e bude začínat na 1 391 000 Kč a kombík 520e Touring vyjde v základu na 1 474 200 Kč.
Technické parametry BMW 3 (2019)
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 709 × 1 827 × 1 435 mm, 1 815 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 215 (135 + 83) kW, 292 (184 + 113) koní, točivý moment: 420 Nm / 5 000 ot/min |
Baterie | 12 kWh |
Nabíjení | |
Spotřeba | Kombinovaná: 1,9 l / 100 km |
Cena od | 1 218 100 Kč |