BMW 330e Sedan
test

BMW 330e Sedan

Řízená střela s plug-in hybridním pohonem
2

V současné době nabízí BMW v rámci řady 3 už rovnou dvě plug-in hybridní motorizace. Kromě 330e, která byla v nabídce jako první, je možné koupit i levnější a slabší 320e. My jsme vyzkoušeli právě tu silnější. Pro ty, kteří si rádi užijí jízdu po okreskách, je to rozhodně skvělá volba. Zároveň tento rychlý sedan umí být i úsporný.

Zatímco silnější plug-in hybridy mívají často pohon všech kol, BMW 330e má poháněnou jen zadní nápravu a inženýři v Mnichově věděli, proč to tak dělají. Zkrátka ke trojkové řadě BMW pohon zadních kol patří. Ale vezměme to od začátku.

Jak funguje plug-in hybridní pohon BMW 330e – Hybridní pohon

Technické parametry BMW 3 (2019)

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 709 × 1 827 × 1 435 mm, 1 815 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon215 (135 + 83) kW, 292 (184 + 113) koní, točivý moment: 420 Nm / 5 000 ot/min
Baterie12 kWh
Nabíjení
SpotřebaKombinovaná: 1,9 l / 100 km
Cena od1 218 100 Kč

Design: prémiový sedan se sportovním duchem

BMW řady 3 je sice typově klasický sedan, rozhodně to není „čtyřdveřové kupé“ nebo podobný kříženec. Na první pohled ale designem vyzařuje dravost a sportovní charakter. Proporce sice zároveň naznačují, že velký vnitřní prostor nebude jeho silnou stránkou, ale to v tomto případě vůbec nevadí. Kvůli tomu si BMW 330e nikdo kupovat nebude a v nabídce značky jsou prostornější modely, byť třeba ne tak zábavné.


Technika a výbava: povedený plug-in hybrid s nadstandardní výbavou

Principem pohonu se řadí mezi běžné evropské plug-in hybridy. Základem je přeplňovaný čtyřválec o objemu 2 litry s výkonem 135 kW, kterému sekunduje elektromotor o výkonu 83 kW, jenž je uložený mezi spalovacím motorem a převodovkou. Automatická převodovka, v jejíž skříni je uložen elektromotor, má osm stupňů a samozřejmě se dá ovládat i pomocí pádel pod volantem. Celkový systémový výkon pak činí u verze 215 kW (292 koní) a krouticí moment je 300 Nm. Ačkoliv je principem hybridního pohonu běžným evropským plug-in hybridem, jednou věcí přece jen vybočuje. V této výkonové kategorii mají většinou plug-in hybridy pohon všech kol. To sice 330e už může mít také, ale myslím, že by s ním nebylo tolik zábavy.

BMW 330e (2019)

Základní cena BMW 330e je 1 271 400 Kč Kč včetně DPH, ale testovaná verze zdaleka nebyla v základní výbavě. Nemám přesnou konfiguraci, ale už samotný paket Luxury Line cenu navýší o 131 300 Kč a cena je rázem na 1,4 milionu Kč. A prvků příplatkové výbavy bylo více. Faktem ale je, že mě nenapadá nic, co by mi ve výbavě chybělo, výbava testovaného modelu byla opravdu bohatá. Pro méně náročné zákazníky, kteří chtějí ušetřit, mám ale dobrou zprávu. Slabší verze plug-in hybridní „trojky“ s označením 320e začíná naopak o cca 120 tisíc Kč níže než 330e.

Interiér: příjemný s výbornou ergonomií

Podle mě je interiér povedený. Je ergonomicky dobře udělaný a z kvalitních materiálů. Příjemná je i sedačka s výborným bočním vedením. Líbila se mi i poloha za volantem, ale chápu, že ne každému vyhovuje sedět poměrně nízko. Výhodou je pak nastavitelná délka sedáku, který tak podpírá stehna i vyšším lidem. Vpředu se mi tedy sedělo příjemně a pohodlně, ale vzadu už to bylo horší. Při své výšce 192 cm jsem se „za sebe nasoukal“ tak tak a kolena jsem měl namáčknutá na sedačce před sebou. Ta má navíc zezadu tvrdý plast, takže i když by se to na chvíli dalo vydržet, rozhodně bych tu nechtěl sedět na delší cestě. Menší je i zavazadlový prostor, který je u plug-in hybridu poměrně mělký a pokud potřebujete víc místa pro zavazadla, bude určitě lepší verze Touring, tedy kombi.

Infotainment a systémy: umí vše, co potřebuji

Přiznávám, že po stránce infotainmentu a technologií nejsem náročný. Většinou se spokojím, když lze připojit telefon pomocí Apple CarPlay, ideálně bezdrátově, abych mohl využívat handsfree a případně použít on-line navigaci. Při cestách s tímto plug-in hybridem jsem ale většinou používal vestavěnou navigaci, protože hybridní systém velmi dobře využívá data z navigace a dokáže si pak velmi efektivně rozplánovat využití energie z baterie na celou cestu. Ale k tomu se dostanu později.

Jízdní vlastnosti: dlouhé trasy svižně a komfortně

BMW 330e má systémový výkon 292 koní, což s autem dokáže při akceleraci opravdu pěkně zahýbat. Zároveň lze nastavovat jízdní režimy a pokud zvolíte Sport, adaptivní podvozek se tomu přizpůsobí a auto velmi dobře sedí v zatáčkách. Výborně zvládá nejen táhlé zatáčky, ale díky relativně kompaktním rozměrům si budete užívat i okresky a v režimu XtremeSport povolí i menší driftík, i když do většího smyku vás elektronická stabilizace nepustí. Pokud ale zrovna dáváte přednost komfortnímu cestování, stačí přepnout na Comfort. Sice i zde je znát spíše sportovnější naladění auta, ale pro mě je komfort dostatečný.

BMW 330e (2019)

Spotřeba a dojezd: chytrý software spoří palivo díky navigaci

Kapacita baterie BMW 330e sice odpovídá průměru, možná je i mírně pod průměrem dané třídy, ale auto má v elektrickém režimu poměrně nízkou spotřebu. V čistě elektrickém režimu se mi podařilo ujet 61 kilometrů, což určitě patří k lepším výsledkům mezi plug-in hybridy, které jsem takto testoval. Když ale do navigace zadáte delší trasu, než je elektrický dojezd, auto se přepne do hybridního režimu, ve kterém efektivně rozplánuje energii v baterii na celou trasu. Proto jsem tedy používal hlavně vestavěnou navigaci, i když jinak preferuju Waze z mobilu. Podrobněji jsem spotřebu rozebral v článku ze seriálu Zaostřeno na spotřebu.

Nabíjení: s rychlonabíjením by byla spotřeba nižší

Nabíjení mají plug-in hybridy většinou jen střídavým proudem, tedy chybí jim rychlonabíjení jako u tohoto BMW. Základem při používání plug-in hybridu je samozřejmě nabíjení doma přes noc, abyste pokaždé vyjížděli s plnou baterií. Některé ale rychlonabíjení mají, to je pak výhodou na dlouhých trasách. Když za den ujedete více kilometrů a třeba se stavujete někde na nákup, standardní nabíjení zajistí nabití jen menší části baterie, zatímco pomocí rychlonabíjení by se během půlhodinového nákupu nabila většina baterie.

BMW 330e (2019)

Závěr: nabídne požitek z jízdy, ale delší cesty jen pro dva dospělé

Plug-in hybrid je obecně ideální pro někoho, kdo jezdí většinou krátké trasy, které lze ujet na elektřinu v baterii. Zároveň ale nabídne i možnost pohodlné cesty na občasné delší trase. V případě BMW 330e ale budou mít na delší trase dostatečné pohodlí jen lidé vpředu. Děti si ale vzadu představit dokážu, nicméně pokud bude sloužit jako rodinné auto, chtělo by to spíše kombík s označením Touring. Jednou z výhod plug-in hybridů je i vysoký kombinovaný výkon, což platí i pro BMW 330e, ale zároveň zvláště ve verzi sedan má i skvělé jízdní vlastnosti, takže si i užijete řádění na okreskách.

BMW 330e (2019)

Když tedy pominu omezení v oblasti prostoru na zadních sedačkách a v podobě menšího kufru, což ale může řešit verze kombi, je plug-in hybridní BMW 330e velmi univerzální auto, které úsporně zvládne krátké cesty „okolo komína,“ komfortně vás převeze na delší trase a můžete si s ním užít i okresky, případně i okruh, když na to přijde.

BMW 3 (2019)

Rozměry4 709 × 1 827 × 1 435 mm, 1 815 kg
Výkon215 (135 + 83) kW
Baterie12 kWh
Dojezd (WLTP)? km

Ani mezi plug-in hybridy podobné velikosti nepatří BMW 330e k nejlevnějším autům, ale nabídne za tu cenu jízdní vlastnosti i zpracování hodné prémiového segmentu. Pokud byste preferovali levnější, je nově v nabídce slabší motorizace 320e.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

bmw-3-2019
Klady
  • výborné jízdní vlastnosti
  • řízení hybridního systému na základě dat z navigace
  • interiér prémiové kvality
  • dlouhý dojezd na elektřinu
Zápory
  • malý prostor vzadu
  • malý zavazadlový prostor
Diskuze ke článku
Josef Zeman
Josef Zeman
Naposledy upraveno: 12. 4. 2021 19:15
Opět se zde kritizuje nemožnost rychlonabíjení stejnosměrným proudem, které by údajně bylo třeba při delších cestách.
Takže lze předpokládat, že delší cesta se bude konat po dálnici. Pokud jste ujel v běžném provozu 61 km na elektřinu, dá se předpokládat, že při rychlosti 130 km/hod ujedete s tímto hybridem cca 45 km. Vážně si myslíte, že při cestě z Prahy do Ostravy bude chtít někdo 7x zastavovat na rychlonabíjení? Zastavovat po cca 25 min. jízdy a více času prostát, než strávit za volantem. Můžete potom čtenářům vysvětlit, proč si takový člověk koupí takový hybrid?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze