BMW 320d (2022)
test

BMW 320d (2022)

Neurazí, ale ani nenadchne

Trojkové BMW se s každou generací neustále zlepšuje a tento prémiový sedan se v rámci novinářských konfigurací často objevuje v plné výbavě, s pohonem všech kol a stranou nezůstávají ani desítky příplatků. Jak se ale jezdí s variantou, která nabídne pouze zadní náhon, středně silný naftový dvoulitr a průměrnou výbavu? Zaměřili jsme se ale i na fungování mild-hybridního systému.

Základní cena testované specifikace přesahovala 1,1 milionu Kč, což není úplně málo. Za to však dostanete celkem prostorný sedan s dostatečnou dávkou kvality. Po stránce komfortu to však není už tak růžové. Stačí si totiž pořídit provedení s klasickými tlumiči a výbavu M Sport, které jsme testovali. Musím říci, že jsem jej během testování tak trošku proklínal. Sportovní M podvozek je totiž vhodný leda tak na nově vybudované dálnice, popřípadě opravené okresky. Do města je však taková volba menší sebevraždou, o čemž se přesvědčila hlavně moje záda.

Technické parametry BMW 3 (2019) 320d

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 709 × 1 827 × 1 435 mm, 1 615 kg
PohonHybridní (elektřina/nafta), hnaná náprava: zadní
Výkon140 (135 + 83) kW, 190 (184 + 113) koní, točivý moment: 400 Nm / 5 000 ot/min
Baterie12 kWh
Nabíjení
SpotřebaKombinovaná: 1,9 l / 100 km
Cena od1 116 700 Kč

Vůz obouval 18" disky, které na něj pasovaly tak akorát. Zde je tak jasné doporučení. Jestliže chcete výbavu M Sport, připlaťte si za adaptivní tlumiče. Docela netypický byl také pohon pouze zadní nápravy. Přinášel mnohem větší zábavu za volantem a oproti jiným testovaným BMW jsem se zde svezl tak, jak to každý od bavorského výrobce čeká. S aktuální generací BMW řady 3 pak došlo také na zlepšení prostoru v kabině, kdy se dozadu konečně posadí i někdo jiný než menší děti. O kvalitě zpracování a luxusních materiálech na palubě se asi ani nemá cenu zmiňovat. Toto je prémie a zákazník, který si půjde právě pro tento vůz, se určitě nedočká vrzajících plastů nebo snad nedodělků kdekoliv v kabině.

Hlavním objektem mého zájmu ale byl bylo to, že BMW se v posledních měsících silně veze na vlně elektrifikace a každý dostupný motor (vyjma osmiválců) vybavilo mild-hybridním systémem. Z toho důvodu lze zakoupit šílenost, jako je třeba nedávno testované BMW M440i xDrive. Přísné emisní limity zkrátka nutí výrobce vozidel elektrifikovat a v případě BMW to přináší hned několik výhod najednou. Pokud vynecháte to, že systém Stop Start již nejde trvale vypnout v jakémkoliv jízdním režimu, nevýhody se na mild-hybridní 320d hledají jen těžko. Výrobce místo startéru instaloval startér/generátor, jenž pracuje s napětím 48 V. Dokáže pomoci spalovacímu motoru dalšími 11 koňmi výkonu a reakce celého systému je skoro nepostřehnutelná.

Motor se umí deaktivovat po uvolnění plynu de facto v jakékoliv rychlosti a BMW je schopné jen za pomoci plachtění jezdit za neuvěřitelné hodnoty. Pravdou je, že konkurenční koncernové motory TDI umí se stejným výkonem jezdit ještě o maličko úsporněji, ale BMW je pro radost z jízdy a často se za jeho volantem řidič nechá strhnout tím, co vše vůz dokáže. Můj průměr proto za celý týden činil 6,4 litru na 100 km. To není tak strašné, jenže je tu jedno velké ale. Aktuální BMW 320d v základu disponuje palivovou nádrží s objemem pouhých 40 litrů... Jistě tak každému došlo, že i kdyby se řidič sebevíc snažil, na jednu nádrž s vozem určitě neujede více jak 600 km. I v tomto případě bych tak opět doporučil podívat se do příplatkové výbavy a zaplatit si větší nádrž, která poskytne o 19 litrů větší objem.

Pohonná jednotka spolupracovala s osmistupňovým automatem, který dále nabízel možnost manuálního řazení skrze pádla pod volantem. Na převodovku nemohu říct jediné negativní slovo – její práce byla vždy na jedničku. BMW 320d si zaslouží pochvalu také za projev motoru. Zatímco některé naftové sedany z řad konkurence se nestydí za hlasitý dunivý projev, tady je vše příkladně utlumeno a posádka vlastně o motoru skoro vůbec neví. A kdo by snad chtěl s tímto BMW okusit sportovní jízdu, možná vás potěší zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy a maximálka 240 km/h. Absence pohonu všech kol ale znamená, že hlavně na okreskách je potřeba, aby řidič zcela věděl, co dělá.

I mě pak na testovaném voze překvapil jeden zajímavý neduh. Týká se brzd, konkrétně jejich účinku těsně před zastavením na místě. Vůz se v běžných rychlostech chová naprosto normálně a brzdy jsou poměrně přesně dávkovatelné. Jakmile ale budete chtít častěji zastavovat až na nulu, najednou zjistíte, že pod nějakých 5 km/h se brzdy začnou chovat ospale a v noze najednou máte pocit, že vám snad upadly brzdové kotouče i s destičkami. Podle všeho může za tento stav mild-hybridní technika, která si zde vezme veškerou energii, kterou vůz při brzdění získá. Řešení? Zkuste si s vozem párkrát zastavit z vyšší rychlosti až na nulu a najděte optimální sílu vaší nohy působící na brzdový pedál. Vyřešíte tím případný úlek z toho, že brzdový pedál najednou nepříjemně ztuhl.

Co si tedy o novém BMW 320d myslet? Je s podivem, jak odlišné umí být provedení bez znatelného množství příplatků. Žádná dokonalá laserová světla, nastavitelný podvozek nebo snad pohon všech kol. Dokonce ani audiosystém nepatřil k něčemu extra a poskytoval výkon pouhých 100 W. Testovaný vůz mi však dokázal, že méně je někdy více a až na prkenný podvozek bych si na tuto konfiguraci velmi rychle zvykl. I přes vyšší výkon nabízí BMW 320d nízkou spotřebu, je příkladně tiché a také vyšší cestující si už konečně nebudou v jeho kabině připadat, jako by je někdo nacpal do konzervy. Za mě si svou cenu testovaný vůz dokázal obhájit, ačkoliv rozhodně není bezchybný.

Foto: Roman Havlín

bmw-3-2019
Klady
  • odhlučnění motorové části
  • vnitřní prostor a výbava
  • přijatelná průměrná spotřeba
  • s pohonem zadní nápravy mnohem zábavnější řízení
Zápory
  • příliš malý objem palivové nádrže
  • do města takřka nepoužitelný M sportovní podvozek
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze