Varianta M440i xDrive je ve skutečnosti druhou nejrychlejší verzí z celé čtyřkové řady BMW. První místo drží nekompromisní a brutální BMW M4, ale věřte mi, něco takového není vůbec potřeba. Kdo si pořídí testované provedení, dostane vlastně vše, co je potřeba. Chcete nápadité elegantní čtyřdveřové kupé? Máte ho mít. Nechybí ani dvě koncovky výfuku s aktivními klapkami a zvuk, který by mohl závidět nejeden majitel konkurenčního sportovního vozu. Samozřejmostí jsou čtyři místa k sezení a výkon 374 koní. Aby bylo vše „eko“, vůz umí plachtit v rychlostech i daleko za hranicí 200 km/h. To se prostě jen tak nevidí a BMW vymyslelo recept, jenž bude fungovat na náročné řidiče, kteří chtějí od vozu něco víc než „jen“ eleganci a kvalitu.
Technické parametry BMW 4 M440i xDrive
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 783 × 1 852 × 1 442 mm, 1 900 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 275 kW, 374 koní, točivý moment: 500 Nm |
Baterie | ? |
Nabíjení | |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 1 820 000 Kč |
Z přiložených fotek je patrné, že novinářský kus byl opět hezky vyšperkován o slušnou porci příplatků. Právě v tomto ohledu ale zarazí třeba 19" litá kola, která nejsou standardem. Přitom na voze vypadají tak akorát a menší disky bych si na M440i neuměl představit. Naopak modrý lak M Portimao Blue je hodně povedený, stejně tak optický M paket karoserie, který zde plní svou funkci a není jen pro parádu. A co se týče samotného typu karoserie, možná se to nezdá, ale zákazníci si verzi Gran Coupe oblíbili. Čtyřmístnou „čtyřku“ totiž kupují v podobných počtech jako jejího základního sourozence s karosérií kupé. Přitom místa na zadních sedadlech není v případě testovaného kusu na rozdávání a dozadu se pohodlně usadí snad jen menší děti. Dospělému zde bude citelně chybět prostor pro kolena.
V rámci příplatkové výbavy se vůz chlubil třeba laserovými světlomety s pokročilým asistentem pro dálková světla, který z mé zkušenosti vždy fungoval na jedničku. Ne však v testované M440i. Tady si systém často dělal co chtěl a na dálnici často pustil dálkové světlomety v okamžiku, kdy v protisměru jelo i několik vozidel najednou. Vrcholem pak byla situace, kdy se dálkový režim sepnul, když jsem s vozem dojížděl vedle sebe jedoucí kamion a osobní vůz. Jelikož ale ta samá světla mělo již několik mnou testovaných BMW, chyba bude možná v softwaru, nikoliv v samotné technice.
Nyní se budu věnovat pohonné jednotce, která je hlavním klenotem, jenž dělá z M440i xDrive to, čím je. Je to jediná motorizace čtyřdveřového BMW řady 4, která nabízí šest válců a řádný zvukový doprovod. V ostatních čekejme pouze čtyřválce a vrcholná M4, která má osmiválec, se ve čtyřdveřovém provedení nevyrábí. Benzinový třílitr disponuje výkonem 275 kW (374 koní) a 500 Nm točivého momentu. Navzdory pohotovostní hmotnosti 1 900 kg umí tento stroj zrychlit z 0 na 100 km/h v čase 4,7 sekundy. To je už hodně solidní a dokážete z vaší zádě setřást i o pár set kilo lehčí nadupaný hothatch. Nejvyšší maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, ale právě kvůli vyšší hmotnosti je znát, že v rychlostech nad 230 km/h se motoru už moc nechce a tlačí se kupředu ze všech sil. V ten moment bych ale všem doporučoval nedívat se na okamžitou spotřebu.
Pohonná jednotka by však vysokému zatížení měla bez problémů odolávat. Má totiž dvoukomorové turbodmychadlo twin-scroll s přímým vstřikováním, jehož maximální tlak byl zvýšen z 200 na 350 barů. Dále nechybí variabilní zdvih sacích ventilů a variabilní časování vačkových hřídelí. BMW vylepšilo chladicí systém motoru, písty a ojnice pak mají sníženou hmotnost. Kromě toho se na palubu nastěhoval i 48V mild-hybridní systém. Prostřednictvím startér-generátoru a druhé baterie nejenže využívá nasbíranou energii k napájení elektrických systémů vozu, ale také zmenšuje zatížení motoru a krátkodobě dokáže poskytnout dalších 8 kW výkonu. Co se týče řazení, puristé mají smůlu. Jediná volba je zde v podobě osmistupňové automatické převodovky Steptronic od ZF. Síla motoru jde na všechna čtyři kola, skrze vícelamelovou spojku umístěnou ve skříni převodovky. Vše ale musí fungovat k dokonalosti, a tak byl testovanému BMW dopřán i mezinápravový diferenciál na zadní nápravě.
O funkčnosti motoru a dovednostech by se v tomto případě dala napsat kniha. Musím to tak shrnout, aby bylo jasně patrné, o čem je tady řeč. BMW M440i xDrive nabídne řidiči celkem tři jízdní režimy. V úsporném Eco Pro čekejte plavnou úspornou jízdu bez jakéhokoliv zvukového ruchu, vůz se snaží plachtit, kde to jen to jde a vlastně je mu jedno, kolik právě jede. Plyn je značně otupělý, ale stále jde v případě potřeby předjet několik osobních vozidel najednou. Kdo by snad z velké části využíval právě toto nastavení, odměnou mu bude průměrná spotřeba okolo 7 litrů na 100 km! Výkonem našlápnuté čtyřmístné kupé ale není v nabídce proto, aby s ním někdo trhal rekordy v úsporné jízdě. A proto jsou zde režimy Comfort a Sport. V Comfortu je lehce vůz přiostřený, za jízdy již nevypíná motor a je z něj cítit, že chce využít plný potenciál darované techniky.
Adrenalin a peklo v jednom
Řidiči tak nezbývá nic jiného než přepnout na režim Sport/Sport Plus, kdy se deaktivuje systém Start & Stop. To je známka toho, že motor počítá s tím, že bude potřebovat často chladit. Řidič v tomto nastavení musí dbát na to, aby měl velmi rychlé ruce, protože i přes pohon všech kol umí být varianta 440i xDrive pěkně kousavá. Vysoká hmotnost zde začíná hrát trošku negativní roli – pokud je mokro, méně zkušení řidiči by měli ze svého zorného pole vymazat tlačítko DSC. Jeho deaktivací si totiž můžete dost znepříjemnit život, a to nemám na mysli pokutu za rychlou jízdu. Všech 374 koní výkonu dokáže hnát tučné BMW zběsile vpřed, což doplňují uřvané, plivající a bublající koncovky výfuku, které se konečně dostaly ke slovu. Je až neskutečné, jak moc dokáže být testované BMW odlišné v jednotlivých nastaveních.
Druhá nejvýkonnější varianta BMW řady 4 ukazuje, že i s nadupanou technikou a vysokým výkonem lze jezdit za stejné peníze jako s výkonnějšími naftovými dvoulitry. Pokud je však potřeba, za cenu skoro trojnásobné průměrné spotřeby se M440i xDrive umí přeměnit na pekelně rychlý nástroj, kterému se šikovným řidičem za volantem neujede nic, co má pod 400 koní. Dechberoucí dynamika, nevídaně nízká průměrná spotřeba a podvozek, který i na českých silnicích funguje překvapivě dobře. To jsou jen některé klady testovaného vozu. A nevýhody? Vysoká hmotnost a také příplatky, kterých je tady až nezdravě mnoho. Víc se tomuto modrému krasavci ale vyčíst nedá.
Foto: Roman Havlín