Kamiony z našich silnic známe jako smradlavé a hlučné stroje, ten co se ale nyní proplétá ulicemi Los Angeles a Long Beach by vás překvapil. Je až překvapivě tichý, za což samozřejmě můžou elektromotory. Vůz patří Toyotě a energii bere z vodíkových palivových článků. Jeho úkolem je prověřit funkčnost technologie palivových článků v nákladních vozech.
Testy proběhnou v rámci programu Clean Air Action Plan realizovaného přístavem Los Angeles, jehož cílem je zásadně snížit emise škodlivých látek produkovaných auty a přístavními zařízeními. Plně funkční kamion s názvem Project Portal s výkonem, jaký je potřeba pro přepravu zboží, jezdí zcela bez emisí škodlivých látek a skleníkových plynů. Velké nákladní vozy se spalovacím pohonem mají značný podíl na znečištění ovzduší, jehož původcem jsou přístavy v Los Angeles a na Long Beach. Vodíkové nákladní auto Toyoty může představovat účinný způsob, jak vedení přístavů tyto emise sníží.
Vodíkový nákladní vůz má výkon více než 670 koní a točivý moment cca 1 800 Nm. Uvnitř pracují dvě sady palivových článků z Toyoty Mirai a vzhledem k rozměrům vozu poměrně nevelká baterie o kapacitě 12 kWh. Užitečné zatížení nákladního auta činí 36 290 kg, přičemž naložené ujede více než 320 km na jedno natankování. Project Portal zatím v rámci testování ujel se zátěží více než 6 400 km a emitoval pouze vodu. Auto bude sloužit k přepravě zboží z přístavních terminálů v Los Angeles a na Long Beach k nákladním vlakům a do skladů. Denně urazí průměrně 320 km na krátkých vzdálenostech. Postupně se budou trasy se zatíženým návěsem prodlužovat. Prověří se tak využití palivových článků při práci s velkými náklady a výzkumný tým získá data týkající se výsledků a možností vodíkového nákladního auta v reálných podmínkách.
Project Portal se poprvé představil v dubnu tohoto roku. Vedle sedanu Mirai, koncepční limuzíny Lexus LF-FC, vodíkových vysokozdvižných vozíků, které pracují v mnoha japonských továrnách, a městských autobusů FC Bus, jež nakoupila mimo jiné tokijská radnice, jde o další příklad aplikace vodíkového pohonu.
Zdroj: newsroom.toyota.eu