Toyota odhalila druhou verzi svého elektrického nákladního vozidla třídy 8 poháněného vodíkovými palivovými články. Udělala tak další krok k budoucnosti bezemisních nákladních vozidel. Novinka představená v Centru pro automobilový výzkum v severním Michiganu s interním označením „Beta“ rozšiřuje schopnosti prvního testovacího kamionu Project Portal prodloužením dojezdu na více než 480 km na jedno natankování. Nabízí také vyšší všestrannost a manévrovací schopnosti díky nové spací kabině a jedinečné palivové skříni, kterou se ještě zvětšil prostor pro posádku bez prodlužování rozvoru.
Nákladní vozidlo Project Portal „Alpha“ od spuštění provozu v dubnu 2017 urazilo bezmála 16 tisíc testovacích kilometrů se zápřahem v reálných podmínkách přepravy na krátké vzdálenosti v přístavech Long Beach a Los Angeles i jejich okolí, kdy s výjimkou vodních par neprodukovalo žádné emise. Jezdit na krátké vzdálenosti začne letos na podzim, čímž v uvedených přístavech zvýší kapacitu bezemisní nákladní dopravy a opět přispěje ke snížení dopadů přepravy na životní prostředí.
Project Portal 2.0 (vodíkový kamion, který urazí na jedno natankování až 480 kilometrů) staví na zkušenostech nashromážděných po uvedení vozidla Alpha v roce 2017. Alpha disponuje výkonem přes 670 koní, dojezdem přes 320 km na jedno natankování a točivým momentem 1800 Nm, za nímž stojí dvě sady palivových článků z modelu Mirai a baterie o kapacitě 12 kWh. Hodnoty točivého momentu a výkonu zůstávají u modelu Project Portal Beta shodné, avšak podařilo se prodloužit dojezd vozidla a současně vylepšit další klíčové parametry.
„Z hodnocení prvního nákladního vozidla v našich testovacích prostorách a na reálných silnicích v oblasti LA vyplynul seznam možných vylepšení výrobního procesu vozidla Beta i schopností tohoto vozidla,“ uvedl Andrew Lund, hlavní konstruktér projektu.
V přístavech Long Beach a Los Angeles dnes pracuje více než 16 tisíc nákladních vozidel produkujících škodlivé emise a očekává se, že tento počet raketově vzroste. Ve všech přístavech Spojených států se používá přes 43 tisíc nákladních vozidel pro přepravu na krátké vzdálenosti, což se negativně projevuje v produkci vysokého množství karcinogenních látek, pevných částic ze vznětových motorů a dalších znečišťujících látek vypouštěných do vzduchu v přístavech a jejich okolí.
„Cílem vývoje prvního nákladního vozidla bylo zjistit, zda je možné tohoto dosáhnout, což se nám podařilo,“ říká Craig Scott, starší manažer severoamerické kanceláře elektrifikovaných vozidel a technologií automobilky Toyota. „Tentokrát se zaměřujeme na komerční životaschopnost. Chceme dosáhnout významného rozdílu co do kvality ovzduší nejen v oblasti LA, ale i napříč USA a po celém světě.“