Bez řidiče, bez map, bez hranic. XPeng už příští rok nasadí tři různá robotaxi

Bez řidiče, bez map, bez hranic. XPeng už příští rok nasadí tři různá robotaxi
Fotografie: Xpeng
  • XPeng oznámil plán spustit tři různé modely robotaxi s pěti až sedmi místy už v roce 2026
  • Nové vozy dostanou vlastní AI čipy Turing s výkonem 3 000 TOPS, jež zvládnou autonomii úrovně 4
  • Společnost chce nabídnout globálně škálovatelný systém bez nutnosti drahých HD map a otevře své řešení partnerům přes SDK

Čínský výrobce elektromobilů XPeng oznámil ambiciózní plán – už v příštím roce podle arenaev.com spustí zkušební provoz tří masově vyráběných modelů robotaxi. Každý z nich bude mít pět, šest nebo sedm míst a budou konstruovány tak, aby byly nákladově efektivní a snadno použitelné v různých zemích. Cílem je vyřešit největší problémy současných robotaxi služeb – vysoké ceny, malé flotily a omezené oblasti provozu.

Zásadní inovace se nicméně odehrává v „mozku“ těchto aut. Každé robotaxi XPeng totiž budou pohánět čtyři čipy Turing AI s celkovým výkonem 3 000 TOPS (Tera Operations Per Second). Pro srovnání, běžné modely XPeng Max zvládnou 750 TOPS, verze Ultra pak 2 250 TOPS.

Nová generace systému VLA (Vision-Language-Action) navíc údajně umožní vozům fungovat bez detailních HD map, které jsou drahé a obtížně aktualizovatelné. Místo toho se totiž auta spoléhají na čistě na to, co vidí kolem sebe. A právě díky tomu XPeng slibuje výrazné snížení nákladů a možnost rychlé adaptace v různých městech i zemích.

K lepšímu soužití s chodci pak má přispět vnější displej integrovaný do sluneční clony, který chodcům zobrazuje, co vozidlo právě dělá – například že hledá parkovací místo nebo se chystá odbočit. XPeng navíc plánuje technologii nabídnout i běžným zákazníkům – proto se v roce 2026 na trhu objeví nová výbava Robo u vybraných modelů, která nabídne hardwarově identické řešení s úrovní autonomie L4.

Pět úrovní autonomního řízení


  1. Úroveň 1: Asistenční funkce řidiče, jako je tempomat.
  2. Úroveň 2: Pokročilé asistenční systémy, které stále vyžadují pozorného řidiče s rukama na volantu.
  3. Úroveň 3: Vozidlo může samo řídit ve specifických situacích, řidič může sundat ruce z volantu.
  4. Úroveň 4: Vozidlo je schopno plně autonomního řízení ve většině situací bez zásahu řidiče.
  5. Úroveň 5: Plně autonomní vozidlo bez potřeby lidského řidiče.

Automobilka navíc otevře svůj software externím partnerům prostřednictvím SDK. Prvním oficiálním partnerem je Gaode Map (Amap) – nejpopulárnější čínská navigační aplikace. Společně chtějí spustit robotaxi služby nejen v Číně, ale i na dalších trzích.

XPeng G6
Nedávno představený XPeng G6
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze