Zní to tak trochu jako protimluv, že právě důlní společnosti jsou lídrem ve vývoji bezuhlíkových technologií. Jenže nová doba si žádá dekarbonizaci nejen výroby, ale i kompletního dodavatelského řetězce. A tak velkolomy, které bývají se škodlivými emisemi všeho druhu hodně na štíru, musejí investovat ohromné sumy. Naštěstí to pro ně nebývá problém, protože jde zpravidla o ekonomicky velice silné subjekty. To bezezbytku platí i o australské společnosti Fortescue, což je čtvrtá největší montánní firma na světě. Ta provozuje zejména obří železnorudné doly a právě do nich zainvestovala 6,2 miliardy dolarů (137,5 miliardy korun) na dekarbonizaci těžké důlní logistiky. Ta zahrnuje mimo jiné i nahrazení mamutích dieselových demprů elektrickými či vodíkovými alternativami. A s velkorysostí sobě vlastní rovnou i koupila britskou firmu WAE Technologies zabývající se bateriovými systémy.
Ta do Austrálie dodala největší bateriový systém na světě sestávající z osmi kontejnerů, z nichž každý obsahuje 36 modulů a vlastní chladicí i řídicí systém. Z nich pak technici na místě sestavili finální baterii dlouhou 3,6 m, širokou 1,6 m a vysokou 2,4 m. Váží 15 tun a pojme 1,4 MWh energie. To je sice hrozivá masa, avšak v útrobách 240tunového dempru se ztratí bez větších problémů. Navíc umožňuje nabití za 30 minut a ve vhodně situovaných povrchových dolech se dokonce obejde zcela bez nabíjení. Rekuperace více než 400 tun vážícího naloženého stroje při jízdě dolů totiž bohatě stačí dodat dostatek energie k tomu, aby vyvezla prázdný dempr zpátky nahoru k nakládce.
Výsledkem je prototyp 240t dempru postaveného ve spolupráci se švýcarsko-německou společností Liebherr na základě typu Liebherr T264. Ten bude následně převezen do Pilbary v západní Austrálii, kde bude podroben praktickým zkouškám. Společnost Fortesque však počítá s ostrým nasazením co nejdříve, aby mohla splnit svůj cíl dosáhnout nulových pozemních emisí v celém svém odvětví výroby železa. To se bude týkat i železniční dopravy, přičemž stejný důraz je kladen i na nasazení vodíkových článků. I v nich má společnost WAE založená původně Frankem Williamsem, majitelem stejnojmenné stáje Formule 1, rozsáhlé know how. Pomáhala totiž mj. společnosti Komatsu s konstrukcí 291tunového dempru typu 930E fuel cell electric vehicle.