Od premiéry aktuálně nejvýkonnější bateriové elektrické lokomotivy světa Wabtec FLXdrive, což je čistě bateriová konverze jedné z nejrozšířenějších lokomotiv Evolution ES44AC od společnosti GE, s níž se Wabtec nedávno spojil, uplynulo půl roku a společnost už se chlubí prvními uzavřenými kontrakty. O vůbec prvním stroji, prodaném australské montánní společnosti Roy Hill jsme vás již informovali, další stroj na otestování odebraly kanadské národní železnice CN a nyní se výrobce železničních brzdových systémů Wabtec (dříve Westinghouse) pochlubil zatím největším úspěchem. Podařilo se mu najít zákazníky na rovnou čtyři nové stroje FLXdrive, a to už ve vylepšené sériové podobě.
Ta totiž dostává inovativní baterie GM Ultium s kapacitou 7 MWh, téměř trojnásobnou proti prototypu (2,4 MWh). A právě s nimi se v roce 2023 vydají čtyři kapotové šestinápravové stroje o hmotnosti 195 tun, tažné síle 740 kN a nejvyšší rychlosti 120 km/h k další australské důlní firmě Rio Tinto, patřící k největším světovým těžařům železné rudy. Právě tu budou soupravy, sestavené z konvenčních dieselelektrických lokomotiv a bateriových strojů FLXdrive, vozit. Vpředu tři lokomotivy, za nimi 240 vozů s 28 000 tunami rudy. Cílem má být snížení primární i sekundární uhlíkové stopy těžařů do roku 2030 o 50 procent a také významné úspory provozních nákladů. Bateriová lokomotiva je totiž schopná rekuperovat značné množství energie a následně ji znovu využít.
Plug-in hybrid o výkonu 4 400 koní? Pro lokomotivu GE/Wabtec GECX 3000 žádný problém
Počítá se samozřejmě i s dobíjecími zastávkami na cestě, k výpočtu jejich co nejefektivnějšího využití poslouží software, dodaný Wabtecem spolu s lokomotivami.