Marketéři dobře vědí, že lidská paměť je krátká, proto si mohou klidně dovolit napsat, že Wabtec vyvinul první bateriovou nákladní lokomotivu na světě. My však víme, že už v roce 1926 dodal František Křižík tehdejším ČSD akumulátorovou lokomotivu E 407.0, tehdy největší na světě, která nákladní vlaky také tahala. Nicméně FLXdrive, jak Wabtec nazval svou konverzi rozšířeného stroje GE Evolution ES44AC na čistě bateriový pohon, nabízí přeci jen trochu působivější parametry.
Plug-in hybrid o výkonu 4 400 koní? Pro lokomotivu GE/Wabtec GECX 3000 žádný problém
Stejná firma dokončuje i plug-in hybridní stroj. Výhledem do budoucnosti je nicméně bateriový pohon, proto firma postavila testovací prototyp, v němž nahradila motorgenerátor více než 20 000 Li-ion články o kapacitě 2,4 MWh a hmotnosti 22,5 tun. FLXdrive s nimi může uhánět rychlostí až 120 km/h a ujede až 563 km (ovšem bez zátěže). Ten byl veřejně prezentován v Pittsburghu v areálu univerzity Carnegie Mellon v rámci partnerství s firmou Wabtec.
Ještě předtím se ale lokomotivka pochlubila, že již prodala první kus. Ten poputuje k těžařské společnosti Roy Hill v západní Austrálii, kde zažije skutečný křest ohněm. V tamějších železnorudných dolech se totiž vozí 2,7 km dlouhé soupravy s 35 000 tunami železné rudy, a to v regionu Pilbara, kde dosahují teploty až 55 °C. Aktuálně Roy Hill používá spřaženou čtveřici příbuzných dieselelektrických strojů GE Evolution ES44ACi, bateriová lokomotiva má jeden z nich nahradit, čímž vznikne hybridní souprava, schopná přeměnit značnou část kinetické energie, jinak zmařené při brzdění, ve znovupoužitelnou elektrickou energii. FLXdrive totiž nabízí shodný výkon 4 400 k jako její dieselelektrická sestra. Nutno dodat, že Roy Hill obdrží v roce 2023 vylepšený sériový stroj s kapacitou baterií 7 MWh, Wabtec se totiž dohodl s GM na dodávkách baterií Ultium.
Šestinápravový stroj FLXdrive je určený pro těžkou traťovou službu. Váží 195 tun, nabízí tedy v USA standardní nápravovou hmotnost 32,5 t. Tažná síla nebyla zveřejněna, avšak bude se blížit trvalým 740 kN dieselelektrického originálu. Baterie jsou uloženy ve 20 stojanech, monitorovány a udržovány v optimální pracovní teplotě. Všechny lokomotivy v soupravě, včetně dieselelektrických, budou řízeny systémem s umělou inteligencí, který bude monitorovat profil trasy a s předstihem volit optimální jízdní i brzdicí režim pro maximálně efektivní využití energie.