Zatímco automobilky v čele s Teslou čím dál více prosazují úsporný a efektivní on-line prodej aut, další odvětví nechtějí zůstat pozadu. Česká lokomotivka CZ Loko, sídlící v České Třebové, dnes spustila převratnou novinku; on-line konfigurátor lokomotiv! Ten umožňuje zájemcům prohlédnout si osmdesátitunový stroj aspoň virtuálně, protože prodejní salon, plný předváděcích lokomotiv, není z pochopitelných důvodů příliš reálný model. Už proto, že se cena jedné lokomotivy pohybuje, podle typu, výzbroje a odebraného množství, průměrně kolem 50 milionů korun. Zájemcům je tak umožněno spatřit vybrané hnací vozidlo aspoň v kyberprostoru a také si zapsat českotřebovského výrobce s chytrým nápadem do podvědomí.
V konfigurátoru si vyberete jeden ze šesti základních typů, podle toho, zda míníte provozovat lehký, střední či těžký posun a/nebo lehkou či střední traťovou službu. A protože v nabídce nechybějí ani hybridní či rovnou dvousilové typy, schopné jízdy na závislou i nezávislou trakci, rovnou jsme si s konfigurátorem pohráli. I když má poměrně jednoduchou grafiku a některé funkce zatím zjevně nejsou zprovozněné (například volba barvy či příslušenství), jde o fascinující záležitost. Vybraný stroj si zobrazíte v prostorovém renderu, případně rovnou ve 3D. A dále tu máme u některých typů volbu motoru, u dalších zase napěťovou soustavu, pod kterou bude elektrický provoz realizován. Trochu nečekaně anachronický je závěr celého procesu, kdy po zmáčknutí tlačítka Export konfigurace si stáhnete pdf se základními údaji. A na konci najdete mailový či telefonický kontakt. Zde nové možnosti teprve čekají na otevření. Milovníci železničních simulátorů si vyhrají dlouho, ostatní o něco méně, avšak rozhodně jde o začátek nové éry.
CZ Loko je ryze česká společnost, zabývající se rekonstrukcemi, opravami, pronájmem i výrobou lokomotiv nezávislých i závislých trakcí. Dodala už přes tisíc strojů, ostruhy získala stovkami rekonstrukcí starších dieselelektrických lokomotiv ČKD a Лугансктепловоз, které nadále probíhají. Časem si troufla i na první novostavby, včetně premiérové hybridní lokomotivy HybridShunter 400/1000 a úplné novinky, dvousilových lokomotiv DualShunter a DualLiner. Aktuálně dodává celé lokomotivy či rekonstrukční sety domácím i zahraničním železničním dopravcům, především ze zemí bývalého východního bloku. Avšak první exportní úspěchy už zaznamenala i na západních trzích.