😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Audi představuje novou generaci hybridizace s názvem MHEV plus

4
Audi představuje novou generaci hybridizace s názvem MHEV plus
Fotografie: Audi AG
  • Technologie MHEV plus je vybavena generátorem PTG (Powertrain Generator)
  • PTG má hmotnost 21 kg a jeho výstupní hřídel dosahuje maximálně 5 550 otáček za minutu
  • Systém s 48V elektrickou sítí podporuje spalovací motor, snižuje emise a současně zvyšuje jízdní dynamiku i komfort

Německý výrobce Audi uvedl na trh první spalovací motory s novou technologií MHEV plus. Stalo se tak v rámci modelových řad A5 a Q5 zkonstruovaných na základě platformy PPC (Premium Platform Combustion). Spalovací motor je u nové technologie podporován mild-hybridním systémem s napětím 48 V, v němž probíhá spolupráce generátoru PTG s doplňkovou funkcí elektromotoru, řemenem poháněného alternátoru BAS (Belt Alternator Starter) s funkcí spouštěče a lithium-železo-fosfátového akumulátoru (LiFePO4). Technologie MHEV plus, kterou výrobce představil skrze tiskovou zprávu, přitom snižuje emise CO2 a současně zvyšuje výkony a agilitu. Kompletně připojitelný a odpojitelný modul PTG s integrovanou výkonovou elektronikou a elektromotorem umožňuje za jízdy využívat jízdu na elektrický pohon.

„S novou technologií MHEV plus urychlujeme u našich nových modelů na základě platformy Premium Platform Combustion pro prémiové vozy poháněné spalovacím motorem elektrifikaci, která je přizpůsobena požadavkům našich zákazníků,“ říká Geoffrey Bouquot, člen představenstva společnosti AUDI AG odpovědný za technický vývoj. „Tímto krokem posilujeme naše produktové portfolio složené ze zcela elektrických modelů, plug-in hybridních vozů a vozidel poháněných hospodárnými spalovacími motory.

Další zásadní výhoda systému MHEV plus spočívá v tom, že zvyšuje výkony a jízdní komfort. Kompaktním a současně výkonným modulem elektrického pohonu v novém systému MHEV plus je generátor s funkcí elektromotoru (PTG). Tento komponent je také největším rozdílem oproti doposud značkou Audi nabízené technice MHEV, která pracuje výhradně s řemenem poháněným alternátorem s funkcí spouštěče. PTG, uložené v kompaktní jednotce s integrovanou výkonovou elektronikou přímo na výstupním hřídeli z převodovky, může k pohonu přispívat elektrickým výkonem až 24 koní. Tento modul umožňuje maximální točivý moment 230 Nm na výstupu z převodovky, který je k dispozici k pohonu vozidla již při jeho rozjezdu. Kompaktní převodovka PTG pracuje s převodem 3,6:1.

MHEV plus využívá PTG do rychlosti 140 km/h, aby byla zajištěna maximální hospodárnost. Ve vyšších rychlostech je již PTG odpojeno od poháněcí soustavy prostřednictvím integrované zubové spojky. PTG má hmotnost 21 kg a jeho výstupní hřídel dosahuje maximálně 5 550 otáček za minutu. S minimálními úpravami okolních dílů a komponentů byl vytvořen potřebný prostor pro uložení elektromotoru na výstupním hřídeli z převodovky ve stávajícím středovém tunelu vozidla. Umístění přímo za převodovkou nabízí řadu výhod: PTG přenáší svůj nejvyšší výkon 18 kW v režimu pohonu (až 25 kW v režimu rekuperace) přímo na výstup pohonu nápravy bez dalších ztrát. Vzhledem k tomuto uspořádání lze PTG používat beze změn a modulárně jak u pohonů předních kol, tak u pohonů všech kol.

Aby systém dokázal uspokojit také vysoké požadavky na komfort, musí být zajištěno precizní řízení točivého momentu, elektrického proudu a otáček elektromotoru. Rozsah provozních teplot sahá od minus 40 do plus 75 stupňů Celsia. Elektromotor je obklopen pláštěm chladicí kapaliny, který ve společném chladicím okruhu chladí také kompaktní a vysoce integrovanou výkonovou elektroniku, jež je prostorově úsporně připevněna přímo k elektromotoru. V montážním celku výkonové elektroniky jsou vysoce výkonné elektronické moduly uspořádány kolem chladicího tělesa. Meziobvodové kondenzátory jsou prostorově úsporně a termicky optimálně obklopeny chladicím tělesem.

V rozsahu rychlostí od 0 do 140 km/h může PTG podporovat spalovací motor. Integrovaný systém řízení brzdové soustavy zajišťuje hladké kombinování obou zdrojů brzdné síly, beztlakové přibrzďování a nejlepší možnou rekuperaci, většinou bez použití třecích brzd. Sada lithium-iontových akumulátorů na základě lithium-železo-fosfátové technologie (LFP) má kapacitu 37 Ah, což odpovídá téměř 1,7 kWh (celková). Její maximální vybíjecí výkon je 24 kW. Akumulátorová baterie je vzhledem k požadavkům na dostupnost, výkon a točivý moment začleněna do nízkoteplotního kapalinového chladicího okruhu, který zajišťuje optimální provozní podmínky s teplotou mezi 25 až 60 stupni Celsia. Audi tak ve svých mild hybridních systémech poprvé používá akumulátorovou baterii LFP.

Diskuze ke článku
den
den
Naposledy upraveno: 29. 1. 11:51
Podle obrazku je to PM motor. Aby neprekazel musi byt aktivne rizen, nebo odpojen pomoci spojky. Snad ta spojka je normalne rozpojena. Jinak pri poruse ten PTG se znici.
Take snad ta spojka nebude to nejslabsi misto v celem systemu.

Na vystupu prevodovky by se vic hodil spise Axial Flux motor (kdyz neni misto) s externim buzenim a zadna spojka. Ale asi Audi umi spise spojky nez el. motory.
den
den
Naposledy upraveno: 29. 1. 14:27
Je zajimavy podivat se 15 let zpet a porovnat udaje Q5 hybrid z roku 2010.

newatlas_com/audi-q5-hybrid-quattro/16908/

V podstate nic se nezmenilo. Jen el motor 22kW byl pred prevodovkou a zda se beze spojiky. Jinak systemovy vykon a spotreba a emise CO2 jsou s motorem 2.0 TFSI temer totozne jak 15 let zpet.
A pry umelo jet az 100km/h na elektrinu. Nevim jestli 22kw na to staci.

Jen neni nic o cene. Nejspis ta Q5 hybrid byla mnohem drazsi.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze