Audi e-tron S Sportback ukázalo svou důmyslně vymyšlenou aerodynamiku

Audi e-tron S Sportback ukázalo svou důmyslně vymyšlenou aerodynamiku
Fotografie: Audi
  • Automobil disponuje součinitelem odporu vzduchu cx = 0,26
  • Nového designu se dočkala také 20" litá kola
  • Součástí vozu jsou i pohyblivé žaluzie v masce chladiče

Audi ukázalo, jak dokonalou aerodynamikou oplývá prototyp e-tronu S Sportback. Spousta technologických vychytávek přispívá k ještě nižší spotřebě a odporu vzduchu. Vůz se může pochlubit hodnotou součinitele aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,26. Takový údaj přitom patří ke špičce ve svém segmentu a inženýři značky si vyhráli s každým detailem. Příď například disponuje speciálními otvory, které přivádí vzduch do podběhů kol. Díky tomu se zlepšilo obtékání kol a bočních ploch karoserie.

Speciální technologické vychytávky již v základní výbavě

Výrobce instaloval také otvory v lemech podběhů kol, kdy jsou na jejich okrajích umístěny úzké horizontální lamely. Ty usměrňují proudící vzduch tak, aby obklopoval rušivé turbulence v podbězích kol, a tím je zapouzdřil. Změnou prošel také jinak líbivý design 20" kol, kdy se lehké úpravy dočkaly i bočnice pneumatik. K lepší aerodynamice přispívají také virtuální vnější zpětná zrcátka se speciálním tvarem. Dle zkušebního cyklu WLTP pak dokonce prodlouží dojezd vozu o necelé tři kilometry. Samozřejmě v rámci úprav se změnil i podvozek, respektive přibylo obložení se spoilerovými prvky. To ještě více rozřezává obtékající vzduch a podvozek je speciálně zakrytovaný.

Součástí podvozku jsou i miskovitá zapuštění šroubových spojů. Ta připomínají prohlubně na golfovém míčku a vzduch díky tomu proudí ještě snadněji než podél zcela rovné plochy. Ke snížení aerodynamického odporu přispívá také adaptivní vzduchové odpružení s elektronicky řízenými tlumiči. Čím vyšší rychlost vozu je, tím se podvozek snižuje. Maximální hodnota snížení je však nejvíce 26 milimetrů, přičemž vše probíhá ve dvou úrovních.

Audi e-tron S Sportback má taktéž nastavitelný přívod chladicího vzduchu. Ten zároveň slouží jako hlavní část systému řízení provozní teploty. Za maskou chladiče se nachází rám se dvěma elektricky ovládanými žaluziemi. Ty se pak mezi rychlostmi 48 až 160 km/h uzavírají, takže vzduch proudí téměř bez turbulencí nad přední kapotou. V případě potřeby využití klimatizace nebo komponent pohonu, které vyžadují více chladicího vzduchu, se pak žaluzie postupně otevřou. Zajímavostí je i fakt, že při velmi intenzivním brzdění v nouzových situacích se v nastavitelném přívodu chladicího vzduchu otevřou dva kanály, jimiž vzduch proudí do podběhů předních kol.

Budoucí modely e-tron S se vyznačují nejen vynikajícími aerodynamickými vlastnostmi, ale také mimořádnými jízdními výkony. Obě nové vrcholné verze modelové řady e-tron používají tři elektromotory, z nichž dva jsou uloženy v oblasti zadní nápravy. Dohromady poskytují nejvyšší výkon 370 kW a točivý moment až 973 Nm. Modely S díky tomu zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,5 sekundy. Inteligentní řízení systému pohonu posouvá aktivní bezpečnost a především jízdní dynamiku na novou úroveň. Elektrický pohon všech kol je vybaven funkcí aktivního a zcela variabilního rozdělování točivého momentu mezi zadní kola.

Technické parametry Audi e-tron S (2020)

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 901 × 1 935 × 1 616 mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon370 kW, 495 koní, točivý moment: 973 Nm
Baterie95 kWh (86,5 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?
Cena od
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze