Součástí našeho testu nového Audi e-tron 55 ve variantě Sportback se splývavou zádí byla i možnost odvézt auto po testu zpět z Prahy do domovského Ingolstadtu, a otestovat tak reálný dálniční dojezd. Takovou šanci jsme si nemohli nechat ujít a zde jsou naše poznatky.
Jaký je reálný dojezd Audi e-tron 55 Sportback? – test dojezdu
Základní výsledky testu:
- Ujetá trasa: 349,3 km
- Průměrná rychlost: 100 km/h (včetně stání, jízdy po městech apod.)
- Doba jízdy: 3 hodiny a 29 minut
- Průměrná spotřeba: 24,4 kWh / 100 km dle palubního počítače, 25,3 kWh / 100 km dle nabíjení
- Reálný dálniční dojezd z velké části při 130 km/h: 355 km dle palubního počítače, 342 km dle nabíjení
Audi na trh uvedlo elegantnější variantu původního e-tronu. Sportback se splývavou zádí má sice o něco menší kufr, ale je určitě elegantnější. A má také delší dojezd. Díky lepší aerodynamice zadní části je při vyšších rychlostech dojezd delší o zhruba 5 %, což potvrdil i náš test.
Z Prahy do Ingolstadtu je to zhruba 350 kilometrů. Dle našich měření spotřeby ustálenou rychlostí vykazuje auto spotřebu 25,5 kWh/100 km při 130 km/h a 20,85 kWh / 100 km při 110 km/h. V reálných podmínkách by se tak spotřeba z Prahy do Ingolstadtu měla pohybovat v tomto rozmezí, což by znamenalo, že by trasu e-tron díky baterii s využitelnou kapacitou 86,6 kWh měl zvládnout na jedno nabití. Abychom vyzkoušeli i plánovací schopnosti auta a aplikaci ABetterRoutePlanner, rozhodli jsme se vyjet pouze s 75 % baterie, abychom po cestě museli nabíjet, a vyzkoušeli tak v praxi i výhodu ultrarychlého nabíjení. Jak to celé dopadlo vám odhalí video níže.
Ani auto, ani aplikace ABetterRoutePlanner zatím neměla v databázi tehdy zbrusu novou ultrarychlou nabíjecí stanici E.ON na Rozvadově, kterou jsem plánoval využít. ABetterRoutePlanner mi tak naplánoval 20minutovou nabíjecí zastávku u nabíječky Fastned za hranicemi a žádnou další, protože jsem si nastavil, že do cíle chci dojet s 1 % nabití, jelikož v Audi Foru v Ingolstadtu je řada nabíjecích stanic, nebylo tak potřeba strávit nabíjením delší dobu. U auta nic takového nastavit nelze a navíc je při plánování hodně konzervativní – do cíle chce vždy dorazit s minimálně 20 % nabití baterie a zároveň počítá s nabíjením pouze do 80 %. A tento rozdíl je v praxi krásně vidět, protože auto mi naplánovalo dvě nabíjecí zastávky, z toho první u pouze 50kW stanice ČEZ, kde bych měl nabíjením strávit hodinu, u Ionity pak už jen 4 minuty.
V průběhu testu jsem udržoval rychlost tachometrových 130 km/h, tedy 126 km/h dle GPS, klimatizaci jsem měl nastavenou na 21 stupňů Celsia a převážnou většinu trasy jsem jel s aktivním asistentem řízení a adaptivním tempomatem.
Po cestě nás potkala komplikace v podobě velké kolony na dálnici před Rozvadovem, které jsme se museli vyhnout. Na Rozvadov jsme dorazili s 30 % baterie, za 21 minut jsme díky tomu, že se auto takřka po celou dobu nabíjelo výkonem 150 kW, nabili na 86 % a pokračovali v cestě. Jen pro srovnání, když jsme o dva týdny dříve jeli toto testovací auto vyzvednout do Ingolstadtu spalovacím vozem s ostatními novináři, měli jsme na cestě zastávku na stejné čerpací stanici MOL (u které je nabíjecí stanice E.ON) a na pauze jsme strávili půl hodiny, tedy delší dobu než při nabíjení elektromobilu.
Po německých dálnicích jsme i přes několik úseků s omezenou rychlostí na 80 km/h dosáhli nakonec průměrné rychlosti 118 km/h, za celou trasu z Prahy pak 100 km/h. Tyto hodnoty jsou však včetně jízdy po městě a stání po zapnutí auta. Do cíle jsme dorazili ještě s 27 % nabití baterie a indikovaným dojezdem 95 kilometrů. Celková spotřeba byla 24,4 kWh / 100 km dle palubního počítače, 25,3 kWh / 100 km pak dle nabíjení. Po cestě v Německu několikrát velmi silně pršelo, což obecně zvyšuje spotřebu.
Z toho vyplývá, že prakticky stejnou jízdou, jen místy mírně úspornější, by trasa do Ingolstadtu byla zvládnutelná na jedno nabití, bylo by to však velmi těsné. Dle palubního počítače tak vyšel dálniční dojezd s udržováním rychlosti na 130 km/h, kde to šlo, na 355 km, dle nabíjení pak 342 kilometrů. V případě nastavení tempomatu na 120 km/h by se dojezd jistě citelně prodloužil. Auto bylo obuto na 20palcových kolech. V případě 19palcových by byl výsledek dojezdu lepší, stejně tak, pokud by bylo po celou trasu sucho.
Audi e-tron Sportback (2020) 55 quattro
Rozměry | 4 901 × 1 935 × 1 616 mm, 2 555 kg |
---|---|
Výkon | 300 kW |
Baterie | 95 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 446 km (WLTP) |