ACM City One. Další ze záplavy krátkodechých elektrických startupů? Dost možná ne

2
ACM City One. Další ze záplavy krátkodechých elektrických startupů? Dost možná ne
Fotografie: ACM
  • Na evropské silnice se chystá levné modulární elektrovozítko
  • Při přepravní kapacitě malé dodávky by mělo stát jako levné osobní auto
  • Představí se za týden v Mnichově

Svět se chystá na bezemisní mobilitu. Jenže ta se nebude týkat pouze horních deseti tisíc, schopných a ochotných platit miliony za nové a ještě rychlejší elekrozázraky na kolech. Jezdit po městě, vozit náklady či provozovat řemeslo budou chtít i lidé, kterým se říká „obyčejní“. A právě na ně míří ti chytřejší ze zakladatelů startupů. Cesta do budoucnosti totiž nevede přes omezené série luxusních supersportů, ale přes dostupná řešení pro každého.

Málokdo si ale troufne začít takové auto prodávat v Evropě, a tak i nová mnichovská společnost ACM tvrdí, že 3,6metrové elektrické vozítko, které uvede příští týden na tamějším autosalonu IAA, míří především na rozvojové asijské a africké trhy, případně do flotil. Jenže mezi řádky lze cítit i vyšší ambice. Na konstrukci se totiž podílel odborník z nejpovolanějších, společnost Magna. Elektrickou platformu pak pomáhala vyvíjet méně známá společnost MHP, patřící do portfolia společnosti Porsche.

Výrazně tvarovaný vozík ve stylu velmi populárních integrovaných malých dodávek si nehraje na žádný přepych, chce ale zabodovat modularitou a netradičními řešeními. I když je dlouhý jako Fiat Panda, pojme pět cestujících i s nákladem, nebo se po několika jednoduchých úkonech změní na dvoumístnou dodávku. Ta pobere velmi slušných 1 450 l nákladu, případně europaletu. Protože se zadní dveře otevírají do strany (vlevo), nebude žádný problém naložit ji vysokozdvižným vozíkem. Interiér se omezil jen na to nejnutnější. Palubní desku tvoří panel v barvě karoserie, veškeré ovladače, indikátory i displeje se soustředily uprostřed. Nebude tedy třeba tak rozsáhlých úprav při tvorbě verze pro levostranný provoz. Nechybí však navigace ani vyhřívání sedadel, které umožňuje v zimě méně topit.

To se bude hodit, protože z nemnoha zatím zveřejněných technických údajů jsme vyčetli kapacitu baterií pouhých 10 kWh, z nichž by topení jistě ukouslo nemalý díl. Dojezd má nicméně činit 240 km (bez jakýchkoliv podrobností, ovšem nejspíše půjde o městský provoz). Ostatně spotřebu pod 10 kWh/100 km uvádí i automobilka, opět bez upřesnění, zato s douškou, že jde o nejlepší hodnotu ve třídě. Tím se dostáváme k největší zajímavosti. Výrobce šel cestou výměnných bateriových modulů. Ty jsou celkem čtyři, skrývají se zcela vzadu pod podlahou, každý má kapacitu 2,5 kWh a váží 10,5 kg. To znamená, že s ním lze snadno manipulovat. Přesto k nim výrobce vymyslel praktický box, v němž se dvě baterie nabíjejí a zároveň snadno převážejí. Navíc používají bezpečné napětí 48 V, což mj. znamená, že servis se obejde bez obtížně dosažitelných specialistů se zkouškami na silnoproud.

S bateriovými moduly se snadno manipuluje a pracují s bezpečným napětím 48 V

Tím to ale nekončí. Součástí příslušenství bude i střešní box, v němž najdou místo čtyři náhradní články, které se při vybití těch prvních jednoduše vsunou na jejich místo. Celá operace má trvat tři minuty a měl by ji snadno zvládnout jeden člověk, silný aspoň tak, aby dokázal sundat z vysoké police třeba karton balených vod nebo mléka. Proto také chybí rychlonabíjení, které by zbytečně zvyšovalo cenu. Stačí jednofázová nabíječka na 230 nebo 400 V, schopná plně nabít vůz za 8, respektive 5 hodin.

Vozík má vznikat v roce 2023 v zatím neupřesněné asijské zemi a jeho cena by měla začínat na magické částce 10 000 eur (255 000 Kč), přičemž ceník by měl končit sumou přesně o půlku vyšší.

Nízkovýkonný elektromobil míří primárně do Asie, evropským městům by ale také slušel
Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Naposledy upraveno: 1. 9. 2021 11:58
Už vidím jak se na rozvojových asijských a afrických trzích ty baterie ze střešního boxu úspěšně za tři minuty kradou. :-)
jan micenec
jan micenec
Rad by koupil kde a za kolik.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze