24 hodin parkovali s Toyotou C-HR v -20 stupních. Zvládl automobil odjet?

1
24 hodin parkovali s Toyotou C-HR v -20 stupních. Zvládl automobil odjet?
  • Při mražení se ještě auta polévalo vodou, díky čemuž se automobil pokryl silnou vrstvou ledu
  • I přesto byl hybridní crossover schopen bez problému vyjet z chladírny vlastní silou
  • Zimní podmínky vedou k nárůstu spotřeby paliva v každém automobilu
  • Spotřebě můžeme pomoci, dodržíme-li několik základních pravidel

Tým britské Toyoty po dobu 24 hodin mrazil crossover Toyota C-HR Hybrid při teplotě -20 stupňů Celsia a systematicky ho přitom poléval vodou. Díky tomu se automobil pokryl silnou vrstvou ledu. I přesto byl hybridní crossover schopen bez problému vyjet z chladírny vlastní silou. Po výjezdu z chladírny začal led tát.

Náš kolega z časopisu Cars.com otestoval Prius čtvrté generace, který má stejnou platformu a hybridní pohon jako Toyota C-HR. Vůz s celoročními továrními pneumatikami se na zasněžené cestě při nízkých teplotách choval jako každé jiné auto s pohonem předních kol. Při rychlosti jízdy přizpůsobené stavu vozovky si udržel přilnavost a zatáčky projížděl bez problémů. Hybridní soustava bez zaváhání zvládla startování vozidla po mrazivé noci (-9,4 stupňů), kdy ranní teplota stoupla na -6 stupňů. Za těchto podmínek se nejprve spustil benzinový motor, který dodal teplo klimatizaci.

Jak zdůrazňuje portál HowStuffWorks.com, vlastníci hybridů nemusí mít obavy o fungování trakční baterie při velmi nízkých teplotách. Toyota i další výrobci hybridů zaručují bezproblémové startování a jízdu automobilem poháněným spalovacím motorem a elektromotorem až do teploty -30 stupňů. Každý uživatel mobilního telefonu ví, že za ostrého mrazu může mobil přestat fungovat, což se však trakčních baterií v elektromobilech netýká.

Zimní podmínky vedou k nárůstu spotřeby paliva v každém automobilu, a to nezávisle na druhu pohonu. Jestliže však hybridy již na startu spotřebují paliva méně, budou i za zimních podmínek úspornější než konvenční vozy. Můžeme jim pomoci, dodržíte-li několik základních pravidel.

Zaprvé před jízdou je třeba zbavit vůz sněhu – ten totiž zvyšuje odpor vzduchu. Velmi důležité je odstranit sníh také z mřížky chladiče, aby se neblokoval přítok kyslíku do motoru. Klesne-li teplota, je potřeba zkontrolovat tlak v pneumatikách, protože studený vzduch zmenšuje svůj objem.

Je dobré zkontrolovat i hladinu kapalin a nezapomenout na nemrznoucí směs do ostřikovačů. Pravidla ekonomické jízdy rovněž doporučují nevozit v kufru nepotřebné věci. Pokud však existuje reálné riziko, že zapadnete s autem do sněhu, není špatné mít s sebou nevelký pytel s pískem a lopatku. Tento drobný prohřešek proti předchozímu pravidlu nás může v lecjaké krizové situaci zachránit.

Tyhle rady se však týkají všech automobilů bez ohledu na pohon. Sníh vám bude zvětšovat odpor všude, mít dobře nahuštěné pneumatiky je také základ. Starat se o automobil v zimních podmínkách je sice náročnější, ale ono se vám to vrátí.

Toyota C-HR (test)

Technické parametry Toyota C-HR (2016) Hybrid

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 360 × 1 795 × 1 555 mm, 1 535 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon90 kW, 122 koní, točivý moment: 142 Nm
Baterie1,31 kWh
Nabíjení
Spotřeba?
Cena od629 900 Kč

Zdroj: blog.toyota.co.uk