Letos vznikl český pohár v eco-rally s názvem Phoenix Contact Česká Trophy v Ecorally, který začal v květnu soutěží Czech New Energies Rallye v Českém Krumlově a pokračoval druhou soutěží 1. Valašská Regularity Rally. O té již psal kolega, který jel s Dacií Spring a skončil na druhém místě ve spotřebě. Pojďme se tedy na tuto soutěž podívat i z pohledu naší druhé posádky, Marek Tomíšek a Jakub Motlík ve voze Peugeot e-2008.
První den soutěže měřila trasa 270 kilometrů, z čehož bylo 157,1 km měřených úseků, takzvaných RS (regularity stage). Celkem byly 3 měřené úseky, ale každý se jel dvakrát, takže šlo celkem o 6 průjezdů měřeným úsekem. My jsme byli od začátku rozhodnuti cílit více na spotřebu, ale pravidelnost jsme samozřejmě nechtěli úplně vypustit. V první etapě jsme ale měli pár navigačních chybiček, takže i přes jinak přesně fungující tripmaster Rabbit GLO jsme skončili v pravidelnosti na 13. místě. Spotřebu jsme ale podle palubního počítače měli 11,4 kWh/100 km, s čímž jsme byli spokojeni. Jelikož ale elektromobily Peugeot nemají pádla pod volantem pro regulaci rekuperace, znamenalo to jiný styl jízdy, než na jaký jsem byl dosud při eco-rally zvyklý.
Druhý den nefungovala technika, jeli jsme hlavně na spotřebu
Druhý den nás čekalo dalších téměř 146 kilometrů, z nichž bylo 68,08 km měřených, ale opět rozložených do tří úseků, z nichž každý se jel dvakrát. Hned zkraje se nám ale objevil problém, že dosud dobře fungující zařízení Rabbit GLO začalo stávkovat tak, že odešla jedna GPS anténa. Jelikož zařízení standardně průměruje data z obou antén, tak po průměru s nulou nám vycházela přesně poloviční vzdálenost. To se po přepnutí na zbylou funkční anténu zlepšilo, ale přesnost nebyla taková, jako se dvěma anténami. Nakonec se jako přesnější ukázalo brát data o poloze pouze z telefonu, což ale také není ideální, když jsme měli zkalibrováno se zařízením Rabbit GLO. Hlavně jsme ale v RS, kde nám jedna anténa přestala fungovat, nabrali takovou ztrátu, že už nemělo smysl se snažit o pravidelnost. Přestože se Kuba skvěle dostal do tempa a druhou etapu jsme projeli navigačně naprosto čistě bez jediného špatného odbočení nebo přejetí odbočky, výsledek v pravidelnosti tomu neodpovídal.
Zase jsme ale měli možnost se zaměřit maximálně na spotřebu, což bylo hodnocení, kde jsme ještě teoreticky měli šanci na úspěch. Ale bylo nám jasné, že při tomto hodnocení spotřeby to bude těžké. I v českém poháru se totiž používá nepříliš povedený systém hodnocení spotřeby podle FIA, který míchá „jablka s hruškami“ a zatímco počítá se spotřebou z elektroměru (tedy včetně nabíjecích ztrát), porovnává ji s hodnotou WLTP po odečtení právě nabíjecích ztrát. Zatímco tedy „náš“ Peugeot e-2008 SUV má oficiální spotřebu dle WLTP 15,9 kWh/100 km, naše výsledná spotřeba se porovnávala s hodnotou 13,6 kWh/100 km, kterou stanovila FIA odečtením nabíjecích ztrát. A aby to nebylo málo, chybějící energie do 100 % v cíli závodu se dopočítává z celkové, nikoliv využitelné kapacity baterie. Přestože jsme tedy ve druhé etapě spotřebu ještě snížili na 11,3 kWh/100 km, výsledná spotřeba podle pořadatelů vyšla na 13,58 kWh/100 km, což je jen mírně nižší než naše referenční hodnota. Takzvaný „performance index“ (poměr mezi dosaženou a referenční spotřebou) nám tedy vyšel na 0,999, což stačilo až na osmé místo.
Ve spotřebě zvítězila posádka Michal Žďárský – Jakub Nábělek s vozem Hyundai Kona Electric, kteří jsou českými reprezentanty. Jejich spotřeba byla 9,9 kWh/100 km a performance index vyšel na 0,75. Na druhém místě skončila naše druhá posádka, Petr Vomáčka – Martina Vomáčková, s vozem Dacia Spring, která byla jedinou posádkou, která se dokázala vklínit mezi tři vozy Hyundai Kona Electric. I následující dvě posádky v pořadí spotřeby totiž jely s vozy Hyundai Kona, přičemž ta na třetím místě byla Tomáš Plesník – Richard Nesvadba. Zatímco posádka vozu Dacia Spring měla performance index 0,844, posádka Kony na třetím místě 0,848. Není pochyb o tom, že zejména vítězná posádka, ale i všechny v první trojici, odvedly skvělý výkon, ale zároveň vozy na prvních čtyřech místech ukazují, že toto hodnocení logicky zvýhodňuje vozy s menším „bufferem“, tedy nevyužitelnou kapacitou baterie. U vozu Hyundai Kona 64 kWh tvoří „buffer“ 4,8 %, u Dacie Spring je to 7,2 %. U vozů Peugeot (nejen e-2008 ale i e-208) to je 11,1 % z celkové kapacity. Víme tedy, že máme nevýhodu, ale v příští soutěži českého poháru, kterou bude 1. Agrotec Eco Rally v Hustopečích, která se pojede již 3. 9., to opět zkusíme, tentokrát s trochu úspornějším vozem Peugeot e-208.
I v pořadí pravidelnosti zvítězili oficiální čeští reprezentanti, Michal Žďárský – Jakub Nábělek, s vozem Hyundai Kona Electric a celkem 1 220 trestnými body na kontě, přičemž každý trestný bod představuje sekundu odchylky od stanoveného průměru. Druhá byla posádka Ondřej Hunčovský – Tereza Hunčovská s vozem Škoda Citigo–e iV a 1 492 trestnými body na kontě. Třetí se pak umístila posádka Tomáš Plesník – Richard Nesvadba s vozem Hyundai Kona Electric, kteří byli třetí i ve spotřebě. Pokud si takovou soutěž chcete vyzkoušet, můžete se přihlásit třeba na tu následující v Hustopečích. Kromě kategorie eco pro vozy s alternativním pohonem se můžete přihlásit i s vozem jezdícím na benzín nebo naftu, případně s veteránem. Protože je otevřená pro všechny vozy, nejen elektromobily a hybridy.
Technické parametry Peugeot e-2008
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 300 × 1 770 × 1 530 mm, 1 548 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 100 kW, 136 koní, točivý moment: 260 Nm / 300 ot/min |
Baterie | 50 kWh (45 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,9 kWh / 100 km, dojezd: 345 km |
Cena od | 910 000 Kč |