Jeli jsme 1. Classic Rally Šumava 2022

Jeli jsme 1. Classic Rally Šumava 2022
Fotografie: Petr Vomáčka, fDrive.cz
  • Naše redakce měla zastoupení v posádkách vozů Kia Niro EV a Peugeot e-2008
  • Posádka vozu Kia Niro EV vybojovala bronzový pohár v hodnocení spotřeby
  • Druhá posádka dojela s vozem Peugeot e-2008 na 5. místě a získala bronz v šampionátu

V poslední soutěži poháru Phoenix-Contact Česká trophy v ecoRally startovaly za naši redakci dvě posádky. S novinkou v podobě vozu Kia Niro EV jeli Marek Tomíšek a Miroslav Tomíšek a do vozu Peugeot e-2008 usedla již poněkolikáté dvojice Petr Vomáčka a Martina Vomáčková. Navíc s naší podporou jela ještě dámská posádka ve voze Škoda Enyaq iV, která ovšem startovala pouze v kategorii Pohár PAMK.

S novinkou Kia Niro EV jsme ve spotřebě získali bronz

Jelikož jsme do poslední soutěže letošní sezóny vstupovali z 4. místa v průběžném pořadí poháru ve spotřebě a značka Kia měla průběžné 3. místo v poháru konstruktérů, měli jsme cíle jasné. Získat v pravidelnosti tolik bodů, abychom udrželi 3. místo pro značku (na posun před druhý Peugeot už šance nebyla) a snažit se vyhrát v hodnocení spotřeby. První etapu jsme ještě jeli takovým stylem, abychom si dobře vedli v pravidelnosti, ale když jsme z průběžných výsledků viděli, jak jsou karty rozdané, bylo nám jasné, že se můžeme více zaměřit na spotřebu. Ta se počítá zčásti podle nabíjení mezi etapami (ovšem vzhledem k délce přestávky 1,5 hodiny to nemělo na této soutěži velkou váhu) a zbytek se dopočítává z celkové kapacity baterie podle % stavu baterie na startu a v cíli.

Právě procenta jsou trochu nešťastná v tom, že u vozu Kia Niro EV s celkovou kapacitou 68 kWh je 1 % 0,68 kWh a vozy neukazují přesnost na desetiny procent. Když jsme vyjížděli do druhé etapy, zaznamenal si komisař stav 65 % po odpojení baterie, ale po vycouvání cca 10 metrů spadl stav na 64 %, takže nám bylo jasné, že jsme právě přišli o 1 % vlivem zaokrouhlování. Jeli jsme ale co nejúsporněji a za druhou etapu ukazoval palubní počítač spotřebu krásných 12,4 kWh/100 km a za celou soutěž to bylo 12,8 kWh/100 km. V cíli pak ale následoval podobný scénář jako na startu, protože při projíždění brány do areálu ukazovalo auto stav nabití 46 %, ovšem po projetí poslední zatáčky, za níž v cíli komisař opět zaznamenával stav, klesl na 45 %. Je možné, že zaokrouhlování nás stálo první místo, ale to ke sportu patří a FIA již pracuje na přesnějším vyhodnocení spotřeby, tak se jej třeba časem dočkáme i v českém poháru. Každopádně Kia Niro EV dokázala, že je důstojným nástupcem Kie e-Niro, která byla známá svou úsporností a se kterou jsme také přivezli několik trofejí z eco-rally.

S Peugeotem jsme letos skončili na celkovém 3. místě

Do posledního závodu letošního šampionátu Phoenix-Contact Česká trophy v ecoRally jsme vstupovali na celkovém třetím místě v kategorii jezdců, a to jsme si chtěli za každou cenu udržet. Proto jsme vše vsadili na tuto kartu a přenechali jsme souboj o umístění v hodnocení spotřeby jiným posádkám, jelikož tam už jsme neměli šanci se kamkoliv posunout. Po prvních čtyřech etapách na skvěle připravených RS jsme kvůli výpadku systémů byli až na 7. místě z celkových 12. posádek a těsně v závěsu za námi byla posádka, kterou jsme potřebovali porazit v boji u celkové třetí místo v šampionátu. Proto jsme na odpolední program zaveleli k útoku. Díky souhře všech okolností a pravidelné kalibraci v obcích se povedlo nakonec vybojovat konečné 5. místo, kdy jsme vlastní chybou v poslední křižovatce přenechali 4. místo další posádce Peugeotu.

Díky tomuto umístění a až 9. místu konkurenční posádky se nám podařilo o jeden jediný bod udržet 3. místo v celkovém šampionátu, do kterého tento rok celkem odstartovalo 26. posádek. Dále jsme získali 2. místo pro automobilku Peugeot v poháru značek a v neposlední řadě jsme se v celkovém pořadí v hodnocení spotřeby umístili na 5. místě z celkových 24 posádek.

Dámská posádka reprezentovala se Škodou Enyaq

V rámci české trophy se však pořádal i paralelní závod vozidel bez rozdělení pohonu na eko a fosilní motor – v něm jsme nasadili ryze ženskou posádku s vozem Škoda Enyaq, aby i zde byl alespoň nějaký zástupce nového elektrického pohonu. Řidičku Markétu Salíkovou jsme důkladně před závodem proškolili a s odhodláním usedla za volant elektrického okřídleného šípu a vyrazila se svou spolujezdkyní Monikou Timurovou na trať.

Pro posádku byla tato soutěž velkou premiérou, které se zhostila se ctí. Ihned v první RS se ukázalo, že umí jezdit v první desítce, a tak brala 9. místo. Druhou RS posádka zakončila na 12. příčce, třetí na 15. místě, čtvrtou RS opět 9., pátá RS se jí vůbec nepovedla a skončila na 17. místě. V šesté RS se posádka posunula na 14. místo, sedmou RS dokončila na 15. příčce a poslední osmou RS dojela na 13. místě. V celkovém pořadí se tak dámy umístily na 13. místě z celkových 21. posádek a v kategorii elektromobilů i dámské posádky startovní pole ovládly.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze